Et "stort" uheld
Stedet er Stuer station ved drejeskiven. Tidspunktet og årsagen er ukendt, men det vil vise sig; forhåbentlig når jeg får kigget Mediestream igennem. Og nu vil jeg gå en tur i det gode vejr.
Stedet er Stuer station ved drejeskiven. Tidspunktet og årsagen er ukendt, men det vil vise sig; forhåbentlig når jeg får kigget Mediestream igennem. Og nu vil jeg gå en tur i det gode vejr.
Håber det var en god spadseretur!
Det er jo sjældent at man får lov til tydeligt at se undervognen med dets Vacuum bremsecylinger og kontravægten samt varmeslangen og dens forbindelse op i vognbunden.
Med det antal trinbrætter må det vel være en kupé vogn, "gået skævt i graven" og væltet?
Dateringsmæssigt mener jeg det er en litra B der er modhold (kan nemlig ikke lige se sandkassen som hvis en litra E).
I 1902 fik lokomotiverne ændret deres tender således, at vandbeholdningen blev forøget fra 4700 kg. til 7000 kg. Dette skete ved, at blev indsat en vandkasse mellem rammen og den oprindelige tenderkasse. Kulbeholdningen forblev stadig 3000 kg.
Så billedet må ikke være senere end 1902.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Med det antal trinbrætter må det vel være en kupé vogn, "gået skævt i graven" og væltet?
Det er oven i købet en vogn med varmekedel og skruebremse i kedelrum; på 1. billede kan skorstenskraven ses.
PS: Mit bud kunne være en BG:
M.v.h.
Niels
Uheldet må være før 1920’erne da statsbanerne byggede en bro hen over havnen til Thybanen, så togene kunne kører direkte fra Struer station til Thisted....
Interessant teknik der anvendes til at få vognen på ret køl. Det viser hvor solide jernbanevogne er, og i øvrigt også sporet der bruges som ankerpunkt. Vognen må være væltet over på sine hjul med et kraftigt dump - og måske med tendens til at vælte videre over på den anden side?
Ja, det er en BG, en vogntype med en lang og broget historie: Bygget til Jysk-Fynske Statsbaner fra 1875 til 1888 som kombineret II & III kl. vogn med bremsekupé litra MB, i alt 30 stk. Fra omkring 1892 forsynet med varmekedel og nyt litra BG, nu med to II kl. kupéer og én III kl. kupé. Se iøvrigt "Danske Personvogne" side 27-31. En vogn fra den sidste leverance med lidt højere vognkasse ses på side 33.
BG eller CH i Aarhus ca. 1915. Allerede i 1918 var størsteparten af vognene omdannet til III kl. vogne litra CH.(Udsnit af planche, Danmarks Jernbanemuseum)
Efterhånden blev de polstrede kupéer ombygget til III kl. med træsæder, og vognene fik nyt litra CH. Vogntypen gik ud af brug i løbet af 1930'erne. To blev til stationære kedelvogne nr. 5 og 6, andre blev specialvogne. Én vogn blev solgt til Kalvehavebanen og omdannet til kombineret rejsegods- og kedelvogn E 43. Kedelrummet blev omkring 1950 ombygget til tjenestekupé, og som sådan var vognen i drift indtil 30. maj 1958. Godt gået af en vogn fra 1875.
KB E 43 Vordingborg 30. maj 1958 (JBP).
Én af specialvognene var nr. 311, der i lang tid stod i Nyborg. Den kom til DJK, og jeg så den sidste gang i Hillerød.
Specialvogn 311 i Hillerød april 1972 (JBP).
Venlig hilsen
Jens
Kære Jens,
Den fra Nyborg besigtigede vi jo i sin tid (bemærk datoen):
DSB Specialvogn 311 (ex CH 615), 15. Overbanemesterstrækning Odense, hjemsted Nyborg, Nyborg H 26.06.1964 (nm).
Bedste hilsener
Niels
Håber det var en god spadseretur!
Det er jo sjældent at man får lov til tydeligt at se undervognen med dets Vacuum bremsecylinger og kontravægten samt varmeslangen og dens forbindelse op i vognbunden.
Med det antal trinbrætter må det vel være en kupé vogn, "gået skævt i graven" og væltet?Dateringsmæssigt mener jeg det er en litra B der er modhold (kan nemlig ikke lige se sandkassen som hvis en litra E).
I 1902 fik lokomotiverne ændret deres tender således, at vandbeholdningen blev forøget fra 4700 kg. til 7000 kg. Dette skete ved, at blev indsat en vandkasse mellem rammen og den oprindelige tenderkasse. Kulbeholdningen forblev stadig 3000 kg.
Så billedet må ikke være senere end 1902.Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej Steff,
Jo, tak. Små 7 km er altid godt.
Det er B 21, Tak for indsnævringen af årstallet. Det gør det lettere at komme videre med at finde datoen.
Håber det var en god spadseretur!
Det er jo sjældent at man får lov til tydeligt at se undervognen med dets Vacuum bremsecylinger og kontravægten samt varmeslangen og dens forbindelse op i vognbunden.
Med det antal trinbrætter må det vel være en kupé vogn, "gået skævt i graven" og væltet?Dateringsmæssigt mener jeg det er en litra B der er modhold (kan nemlig ikke lige se sandkassen som hvis en litra E).
I 1902 fik lokomotiverne ændret deres tender således, at vandbeholdningen blev forøget fra 4700 kg. til 7000 kg. Dette skete ved, at blev indsat en vandkasse mellem rammen og den oprindelige tenderkasse. Kulbeholdningen forblev stadig 3000 kg.
Så billedet må ikke være senere end 1902.Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej Steff,Jo, tak. Små 7 km er altid godt.
Det er B 21, Tak for indsnævringen af årstallet. Det gør det lettere at komme videre med at finde datoen.
Her en notits fra "Holstebro Avis. Hjerm-Ginding Herreders Tidende" 28. april 1908. Det må være det uheld. Det passer udmærket med, at der endnu ikke er blade på træer og buske omkring uheldsstedet.
Spørg Fagfolket: Hvad er formålet med de V-formede skinner på den gamle lillebæltsbro?
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader
Overvågning afslører: Skandaletog har kørt med løs container over det halve Fyn
Trods flere tilsyn og skærpede regler: Løse containere skøjter stadig rundt ved Storebælt
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?