Østrig 1988, Vorarlberg (7 illustrationer)
Jeg mindes Alpenexpress over Brenner passet i 1967 - op ad nordrampen var lokomotivet fra München suppleret med sådan 2 - et foran og et bagpå.
Men jeg husker det som at det ene var en E94...
Jeg havde nærmest det indtryk at den ene var en ÖBB maskine den anden en DB, men der kan jeg jo havde taget fejl.
Hej Eskild,
Selv om jeg var på Arlberg- og du på Brenner-banen, er der ingen tvivl om, at du rejste med:
(Foto: Lars Møller Jensen, Jernbanehistorisk Forum).
..... i modsat retning, förstås .
Du har således passeret grænsen mellem Tyskland og Østrig ved Kufstein. Af Georgs indlæg ses, at DB-lokomotivet (i hans 1972-eksempel E10) fortsatte, til det blev afløst af FS-lomokotiv ved Brenner, og jeg har set eksempler på, at ÖBB har hægtet BR 1020 på som hjælpelok til både person- og godstog i Innsbruck.
Om det var tilfældet i dit eksempel, aner jeg ikke.
Men det er et faktum, at et af sigterne med ÖBB BR 1020 netop var anvendelsen som hjælpelokomotiver ved stejlramperne på bl.a. Arlberg- og Brennerbanerne.
Lokomotiverne var i øvrigt grønne, indtil ÖBB introducerede det blodorange design i 1970. Og når vi nu er på afveje, skal I ikke snydes for mit (halvdårlige) 1020-foto fra Zell-am-See:
ÖBB 1020.16 (Krauss-Maffei/SSW 16307/1944, udr. 01.04.1994) med godstog i Zell-am-See 24.06.1977 (nm).
ÖBB BR 1020 udgik i 1995.
Bedste hilsener
Niels
Jeg tror efterhånden at det var to grønne ÖBB 1020 (en for en bag) og så en DB E10, som slæbte os op til Brenner. Mens vi holdt og ventede på at blive klar til at køre ned i Italien, så samledes togets tre lokomotiver på et nabospor lige ud for mit togvindue (sådan huster jeg det i hvert fald). Og det kan sagtens være E10'erens ejendomsmærke, der i min hukommelse har rykket til en af de to andre maskiner.
Hjemturen var også via Brenner, men da var det aften og jeg husker meget lidt om den, bortset fra at vi på et tidspunkt holdt stille en times tid nede på slettelandet, fordi der var tordenvejr oppe i bjergene, så vidt vi forstod.