Billeder af signalhuse odense station
Hej
er der nogle der ligger inde med billeder eller ved hvor de er
håber på lidt hjælp
med venlig hilsen
Kim
Hej
er der nogle der ligger inde med billeder eller ved hvor de er
håber på lidt hjælp
med venlig hilsen
Kim
er der nogle der ligger inde med billeder eller ved hvor de er
håber på lidt hjælp
Hej Kim,
Tænker du evt. på Odenses nuværende kommandopost?
Odense med bl.a. MQ '23, 20.08.2019 (nm).
M.v.h.
Niels
hej Niels
Det er desværre den forkerte
det skal være fra før 1954 hvor stationen blev bygge om
særlig post 2
mvh
kim
hej Tommy
det er post I men jeg mangler et billedet af post II der lå ud mod tømmerhandlen på samme side som jernbanemuseet.
der var i alt 4 signalhuse på odense i 1941 og jeg mangler data om post II
mvh
kim
Hej Kim. Kan ikke lige gennemskue om du evt. skulle være medlem hos OMJK i Odense ?
Hvis ikke kunne det måske være en ide at kontakte dem, da deres anlæg bla. handler om Odense
hej steen
jeg kender godt OMJK men det jeg mangler er signalpost II fra odense station årgang 1941.
efter hvad jeg ved så bygger de odense 1954 hvor der en kun er den nye kommandopost som vi kender idag.
men hvis du har viden om signalpost II på odense station 1941 vil jeg blive glad
mvh
kim
er der nogle der ligger inde med billeder eller ved hvor de er
Du har formentlig gennemtrawlet jernbanekilder.dk?
Har du gennemset de samtidige numre af Vingehjulet?
Edit: Og Ole Mogensens glimrende "Signalhuse"?
Vh
Thomas
Hej Thomas
Jeg har brugt en del timer på dette
Mit problem er at jeg har tegninger af post I. post III og IV men Post II kan jeg ikke finde nogen beskrivelse over.
Som jeg kan se skal post II betjene den store signalbro i retning middelfart og den skal være placeret foran tømmerhaller på sporplanen fra 1941.
hvis post I og post II er ens så har jeg tegningerne og billeder men jeg mangler bevis på at de er ens.
mvh
Kim
Hvor var Post I, Post II, III og Post IV placeret?
Kære Kim
Jeg går helt naturligt ud fra, at du har prøvet Rigsarkivet via dets søgefunktion DAISY.
Under Statsbanerne leder du efter Banetjenesten eller hvad du nu mener er det rette arkiv at lede under.
Jeg ville anse det for meget, meget mærkeligt, at du ikke der kan finde både sporplaner og bygninger/ombygninger/ændringer mv.
Som skrevet af en tidligere - selvom du skal afvente bedre tider - at besøge DJM videncenter i Odense. Der sidder en yderst kompetent person som leder, uddannet med bl.a. arkiver som speciale.
Der er også her på siden flere der har vist at de er dygtige til at anvende RA, måske lidt hjælp derfra hvordan søges?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Billeder i Odensebyarkiv viser, at perronerne helt op i begyndelsen af 1950´erne var grusbelagte og altså ikke fliser, asfalt eller andet.
Post I lå ved Nørrebro tunnel
Post II lå ned mod havnen ved tømmergården haller
post III lå ved ud mod østerstationsvej
Post IV lå for enden af godsbanen hvor banen gik over til SFJ
mvh kim
Hej Steffen
jeg har fået sporplan og tegninger over station, post I, Post III og IV
men mangler post III
Jeg arbejder videre med dine tips
MVH
kim
Heureka! Selvom meget er corona-lukket, har vi jo heldigvis fortsat adgang til Danmark set fra luften - før Google, og efter nogen søgen fandt jeg dette billede, som - hvis man zoomer kraftigt ind - viser en større post beliggende nær den vestlige signalbro. Jeg tænker det må være den eftersøgte post II.
Andre luftfotos i samme samling viser to tætliggende mindre bygninger/skure beliggende mellem havnebanen og strækningssporene - og nær tømmerhandelen. Monstro det er en af de andre poster?
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
hej ole
tak for tippet så skal jeg barer finde tegningerne over posten men nu har jeg et billedet.
næste opgave er at finde ud af om posten er en standard post og hvor tegningerne ligger
mange hilsner
kim
Spørg Fagfolket: Hvad er formålet med de V-formede skinner på den gamle lillebæltsbro?
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader
Overvågning afslører: Skandaletog har kørt med løs container over det halve Fyn
Trods flere tilsyn og skærpede regler: Løse containere skøjter stadig rundt ved Storebælt
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?
Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.
Læs mere