Avatar

Historien om VNJ MB 51

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 25/3 2020, 11:16 (1710 dage siden)

[image]

Hvad skete der med VNJ MB 51? Dette mysterium i dansk jernbanehistorie er nu løst! Redaktionen har modtaget følgende mail fra Finn Amorsen:

----------------------------------------------------------------------------

Erik Dahl, Bornholms Sporvognsselskab B/S havde en ide om, at selskabets møder kunne holdes i en sporvogn, placeret på div. sidespor rundt i landet, kørende på egne hjul og for egen kraft.

Han havde i sommeren 1998 fået et tilbud fra direktøren i Varde på MB 51 på (vistnok) 150.000 Kr.

Og her kommer jeg så ind i billedet, lidt mere jordnært, og fik forhandlet prisen ned til 50.000 Kr.

Jeg var med på hjemtransporten fra Varde, via Esbjerg, stop i Odense, Slagelse – Høng – Tølløse og slut i Holbæk, hvorfra vi fra værkmesteren havde et tilbud på det egentlige jernbanetekniske arbejde.

Det var ganske rigtigt med en fører fra Varde, og en lods på statsbanestrækningen, og så ny fører fra Slagelse.

Med på turen var selvfølgelig Erik Dahl, og så daværende formand for Svenska Motorvagnsklubben, Erik Fors. Fin mand, der fik mig hooket på klubben, hvor jeg har været medlem siden, og også været med på en af deres ture på de lange skinner i Sverige.

Vognkassen blev hurtigt derefter, i Holbæk, løftet af, og på blokvogn kørt til et ledigt værksted i Grevinge, hos en anden formand i selskabet. Vi var jo alle formænd, undtagen Erik Dahl, der var bagmand !

Her tømte vi vognkassen fuldstændigt, og lavede fuld dokumentation af el-anlægget i vognen, som også skulle ombygges til formålet.

Derefter blev vognkassen, stadig på blokvogn, kørt til Asnæs Karosserifabrik, hvor vi havde en aftale om renovering af tæreskader og andet. Jeg har aldrig set så meget Plastic Padding før på et sted.

Som nævnt gik det lidt i stå, idet Asnæs havde en del hasteopgaver, der skulle færdiggøres først. Jeg kendte Niels Hansen, Asnæs, fra tidligere opbygninger af specialvogne til f.eks. mobile elværker.

Erik Dahl havde tilknyttet en konsulent også, som skulle tage sig af det jernbanerelaterede, incl. godkendelser m.m.

Konsulenten fandt frem til, at projektet ikke var muligt, som Erik Dahl ønskede det. Jeg husker ikke præcist hvad, men noget med ATC o.s.v.. I hvert tilfælde ville skinnebussen kun kunne komme til at køre på enkelte privatbanestrækninger med tilladelser fra de respektive baner, og Erik Dahl tabte interessen, og satte projektet i stå.

Til da var brugt omkring 500.000 Kr. på anskaffelse, påbegyndt ombygning efter de tegninger han fik lavet fra konsulenten, blokvognstransporter o.s.v.

Erik Dahl tabte så meget interesse, at han end ikke svarede Asnæs på hvad der skulle ske, og efter at have stået i værkstedet i et halvt år, blev den afhentet i småbidder af en jernhandler, til dækning af Asnæs’ omkostninger.

Jeg fik løbende mine månedsfakturaer betalt, og banens værksted i Holbæk afskrev deres, mod at beholde de nu renoverede boogier til brug på identisk skinnebus, som de havde opmagasineret i Nykøbing Remise.

Så ophugningen er sket i forår/sommer 1999.

Årsagen til at jeg kom ind i billedet var: Jeg drev den gang et firma med maskinreparationer af lidt af hvert, skibe, generatoranlæg o.a.

Jeg er selv udlært dieselmekaniker, har været mekaniker en periode på DSB rutebiler, Valby Langgade, og kørt med vognbjørnene., helt tilbage i tiden da vi boede på Nørrebro Gods, og Sand var chef. Også en tid i coasterflåden som reparatør, maskininspektør og afløser når det brændte på – og det gjorde det tit i den branche. Kom ved et tilfælde, for Volvo Penta, til at blive impliceret i et forsøg for Volvos regning med motorbytte i et MR tog, på centralværkstedet, Århus.

Jeg var med i Bornholms Sporvejsselskab og fattede interesse for sagen som Erik Dahl fremførte den. Desværre skulle det jo siden vise sig, at der ikke var meget substans deri – og så går tingene sådan.

----------------------------------------------------------------------------

En stor tak til Finn Amorsen for denne historie - Jeg opdaterer databasen. :-)

Historien om VNJ MB 51

af Poul Andersen, 25/3 2020, 11:39 (1710 dage siden) @ Tommy Nilsson

Også tak herfra, så er mysteriet endelig løst

Mvh.
Poul.

Avatar

Historien om VNJ MB 51

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 25/3 2020, 12:18 (1710 dage siden) @ Tommy Nilsson

En stor tak til Finn Amorsen for denne historie - Jeg opdaterer databasen. :-)


Det ser ud til, at ophugningen fandt sted senere end 1999. Mogens Duus har sendt dette billede og skriver "Jeg er HELT sikker på optagelsestidspunktet".


[image]

Historien om VNJ MB 51

af Poul Andersen, 25/3 2020, 13:55 (1710 dage siden) @ Tommy Nilsson

En stor tak til Finn Amorsen for denne historie - Jeg opdaterer databasen. :-)


Det ser ud til, at ophugningen fandt sted senere end 1999. Mogens Duus har sendt dette billede og skriver "Jeg er HELT sikker på optagelsestidspunktet".


[image]

Har fået bekræftet, at bogierne fra MB 51, nu sidder under HTJ S 50.

Igen har dette forum opklaret en ældre næsten henlagt sag på forholdvis kort tid.
Det er jo helt på højde med "Rejseholdet", som de fleste sikkert husker.

Mvh.
Poul.

Historien om VNJ MB 51

af Steen Nielsen ⌂, 5600 Faaborg, 25/3 2020, 15:57 (1710 dage siden) @ Poul Andersen


Har fået bekræftet, at bogierne fra MB 51, nu sidder under HTJ S 50.

Igen har dette forum opklaret en ældre næsten henlagt sag på forholdvis kort tid.
Det er jo helt på højde med "Rejseholdet", som de fleste sikkert husker.

Mvh.
Poul.

Er sikker på at "Rejseholdet" kan klare flere sager, nu landet er i "dvale" :-)

DSB ME1511
Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak