Bane under anlæg - hjælp til identificering af lokomotiv
På facebook spørges efter oplysninger om sted og lokomotiv.
Mon ikke mulighederne for svar er større her?!
af Svend, Storkøbenhavn, 21/3 2020, 21:29 (1771 dage siden)
På facebook spørges efter oplysninger om sted og lokomotiv.
Mon ikke mulighederne for svar er større her?!
af Niels Munch, 21/3 2020, 23:05 (1771 dage siden) @ Svend
Hej Svend,
Et lignende (ikke det samme) foto findes i Hejlesen og Rasmussen m.fl. "Vandelbanen 1897-1957 (Vejle Kulturhistoriske Museum 1987 - ISBN 87-982578-1-1).
Lokomotivet er Henschel 2064/1885 tilhørende entreprenør Carl Jensen, Kolding, der fik anlægsentreprisen Vandel-Grindsted. Lokomotivet, som er et tysk "T 1" (Bn2t 1435 mm, ex KED Erf 1416), kendes også fra samme entreprenørs anlæg af Ryomgaard-Gjerrild.
Lokomotivet er således også afbildet i Asger Christiansen "Gjerrildbanen" (DJK nr. 60, 2017 - ISBN 978-87-87050-14-2).
Endelig har lokomotivet tidligere optrådt i denne tråd.
M.v.h.
Niels
af Svend, Storkøbenhavn, 21/3 2020, 23:37 (1771 dage siden) @ Niels Munch
Tak for svaret. Jeg har ladet det gå videre.
af Spursforever, 22/3 2020, 20:04 (1770 dage siden) @ Svend
Er der nogen som kan hjælpe med nogle oplysninger vedr. dette foto?
af Niels Munch, 22/3 2020, 21:09 (1770 dage siden) @ Spursforever
Hej 'Spursforever',
Lokomotivet er et af de ret få "lavtgulvslokomotiver", der har kørt i DK. Et af dem er Krauss 7582/1921, se https://www.jernbanen.dk/materiel.php?bid=19231 . Men det er ikke "dit".
Et foto, der muligvis er taget ved samme sted/anledning, som dit, findes næstnederst på denne side: http://bentsbane.dk/tidlige-flyttelige-industribaner-og-deres-lokomotiver/ .
Dette lokomotiv er sandsynligvis entreprenør Carl Jensens "Dueslaget", Krauss 7583/1919, der også er beskrevet her: http://bentsbane.dk/danmark-anlaeg-af-hartevaerket/ .
Lokomotivet kendes fra flg. andre baneanlæg m.v.: Skive-Vestsalling 1923-24 og Storstrømsbroen ved Orehoved 1934-35, hvor entreprenør Carl Jensen, Kolding, også var aktiv.
Måske har Søren Johannessen, der nok også læser med her, et mere fyldigt CV på lokomotivet?
Denne 785 mm lokomotivtype med forkrøppet ramme og "lavtgulvsførerhus" er udviklet som industrilokomotiv til den tyske sværindustri etc., hvor der ofte ikke var "højt til loftet", et eksempel på oprindelig udformning:
Krauss 1841 eller 1842/1887.
M.v.h.
Niels
af Peter Andersen, Hedehusene, 22/3 2020, 22:56 (1770 dage siden) @ Niels Munch
Det er formentlig fra Horsens 1926. Og så er bygningen i baggrunden "Slottet" (Horsens Tugthus). Det passer vist også med det halvfærdige normalspor i forgrunden.
Carl Jensen anlagde 2. sporet mellem Daugård og Hatting, men havde ikke noget med stationsflytningen i Horsens at gøre - Det var andre entreprenører.
Til gengæld udførte Carl Jensen et beskæftigelsesarbejde for Horsens kommune med flytning af jord fra arealer langs smalsporbanerne nord for stationen. Det blev kørt ud i Bygholm enge til brug ved vejanlæg. Carl Jensen udførte dog kun jordflytningen, selve vejanlæget blev først udført senere.
Krauss 7193 Kørte ved arbejdet for Horsens kommune fra 29-4-1926 til 24-8-1926.
En af personerne skulle så være Søren Lykke, som har ført tilsynsbogen på dette arbejde.
af Niels Munch, 22/3 2020, 23:27 (1770 dage siden) @ Peter Andersen
Hej Peter,
For god ordens skyld: "Lykkes Krausser", som du omtaler (Krauss 7193/1915), ses på næstnederste foto her: http://bentsbane.dk/anlaegsarbejde-pa-kolding-havn/ - og er således ikke den på spørgerens foto.
Her yderligere et foto af "Dueslaget":
Krauss 7583/1919 "DUESLAGET" ved Orehoved.
Tilnavnet skyldes angiveligt tilbygningen på førerhusbagvæggen.
M.v.h.
Niels
af Søren Johannessen, 23/3 2020, 11:16 (1770 dage siden) @ Niels Munch
En lille kommentar til data fra Alfred Hansens arkiv: Der er efterhånden gået nogle år siden AH samlede og løbende reviderede disse data, så alle oplysninger skal tages med et gran salt. Der er forsket meget siden, bl a af Bent Hansen, Peter Andersen og andre gode folk.
Men i denne sammenhæng er Orehoved og Gåbense nok samme lokation.
af Niels Munch, 23/3 2020, 11:57 (1770 dage siden) @ Søren Johannessen
Mange tak, Søren!
Bedste hilsener
Niels
af Peter Andersen, Hedehusene, 23/3 2020, 12:18 (1769 dage siden) @ Søren Johannessen
Hej.
Efter at have forstørret billedet op, tror jeg ikke det er Horsens Tugthus, man ser, men billedet er lidt uskarpt.
Når man ser på arbejdsstederne for lokomotivet i forbindelse med påklædning mm., tror jeg nærmere, at det kan være DSB's skærvefabrik ved Løsning, som blev anlagt i forbindelse med dobbeltsporanlæget. Jeg har ingen ordentlige billeder af den ved hånden, men husker den svagt fra et skrift fra Henriksen & Kähler, som stod for driften. Efter en avisbeskrivelse var selve fabriken 16 meter høj, så det er en mulighed. En kornsilo er det i hvert fald ikke.
Arbejdssteder for Krauss 7583 iflg. tilsynsbogen.
25-02-1920 – 18-12-1920 Kolding
21-01-1921 – 06-07-1922 Daugård-Hatting - dobbeltspor (de første måneder Løsning, derefter Hedensted)
11-07-1922 – 12-11-1924 Skive m.fl. småbyer (SVJ)
01-07-1926 – 04-11-1926 Rødekro-Løgumkloster banen
01-08-1927 – 29-04-1928 Århus
01-08-1928 – 04-12-1928 Padborg
30-02-1934 – 03-07-1935 Orehoved
07-07-1935 – ? ......... Næstved
Derefter ingen datoer, kun at 1941 var det tilhørende Stürup & Prosch-Jensen (p.t. Rødovre)
Hovedsagelig efter listen over lokomotivets opfyringstider. Hullerne i tiderne er flytninger, værkstedsophold eller manglende arbejde.
af Spursforever, 23/3 2020, 19:48 (1769 dage siden) @ Peter Andersen
Tak til alle for de mange gode informationer!
af HansA, 19/5 2021, 11:48 (1348 dage siden) @ Peter Andersen
Goddag i forummet!
Blandt nogle fotografier, jeg for nogen tid siden købte på en auktion, fandt jeg disse fra lokomotivets tid i Hedensted - der er synlige stationsskilte på begge fotos! Der er intet noteret på fotografiernes bagsider.
v.h.
HansA
af Niels Munch, 19/5 2021, 12:57 (1348 dage siden) @ HansA
Kære HansA,
Fine billeder, tak for kigget. Ingen tvivl, det er Krauss 7583/1919 "Dueslaget", beskrevet længere oppe i tråden.
Bedste hilsener
Niels
af Peter Andersen, Hedehusene, 19/5 2021, 16:40 (1347 dage siden) @ Niels Munch
Og tilføjes kan så efter tilsynsbogen for lokomotivet, at Krauss 7583/1919 var i brug ved dobbeltsporanlæget i Løsning fra 6-5-1921 og i Hedensted i perioderne 1-8-1921 til 5-11-1921 og 11-3-1922 til 6-7-1922. I vinteren var det ude af brug. Lokomotivføreren ved dette arbejde hed M. Toftgaard, og det er formentlig er ham, der står foran maskinen.