Hvor er vi henne her
Herligt billede. Byen har haft mere end én station. Og på et tidspunkt skiftede én af stationerne navn.
Herfra har udgået jernbaner i fire retninger.
Og så har der engang været en overdækket gangbro over sporene med overdækkede trappenedgange. Men gangbroen forsvandt for mange år siden.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hvor er vi henne her
... og for ikke så længe siden var der igen travlhed på stationen med en togart, som ellers ikke kører her længere.
Mvh.
Poul.
Hvor er vi henne her
Ja, "tomme tønder buldrer mest".
Ove af Erritsø
Hvor er vi henne her
Og så har der engang været en overdækket gangbro over sporene med overdækkede trappenedgange. Men gangbroen forsvandt for mange år siden.
Gangbro m.v. kan ses på denne elendige gengivelse:
..... af et postkort, der har været til salg på QXL, kilde i skrivende stund:
http://www.qxl.dk/pris/postkort/danmark/togjernbaner/9624-et-originalt-postkort-tondern...
M.v.h.
Niels
Hvor er vi henne her
Dobbeltspor mod syd, direkte hurtigtog med spisevogn til Berlin............
Hvor er vi henne her
Tønder
Hvor er vi henne her
Dobbeltspor mod syd
Dobbeltspor?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hvor er vi henne her - tilbageblik
1.
I den slørede juninat
var luften fredfyldt og lun,
over Tonderns 1ste perron
fløj flagermus bløde som dun.
2.
Fra den stille grønne marsk
kun et langligt brøl fra en ko,
men på Tonderns 1ste perron
brødes den natlige ro.
3.
Danske jernbanemænd,
med funklende huer på sned
satte besluttet en stige til
og tog nogle skilte ned.
4.
Verden har mange sprog,
men dansk det er nu mit.
Forundeligt - over 1ste perron
stod Tønder i rødt og hvidt.
Johannes Bucholz 1920
Hvor er vi henne her
Imponerende svar tak til alle. Ja det er Tønder og billedet er på et postkort.
Hvor er vi henne her - tilbageblik
1.
I den slørede juninat
var luften fredfyldt og lun,
over Tonderns 1ste perron
fløj flagermus bløde som dun.2.
Fra den stille grønne marsk
kun et langligt brøl fra en ko,
men på Tonderns 1ste perron
brødes den natlige ro.3.
Danske jernbanemænd,
med funklende huer på sned
satte besluttet en stige til
og tog nogle skilte ned.4.
Verden har mange sprog,
men dansk det er nu mit.
Forundeligt - over 1ste perron
stod Tønder i rødt og hvidt.Johannes Bucholz 1920
Vi mangler lidt en "Kan lide" knap herinde, -nå spøg til side, det er et af mine yndlingsdigte af mit bysbarn hvor han enkelt men fremragende fanger en stemning fra et dejligt øjeblik uden at forfalde til den "savlende nationalisme" der eller gennemsyrer meget fra den tid.
Hvor er vi henne her
Der var dobbeltspor fra Tønder i retning mod Niebüll fra omkring 1908-10 til 1930.
Hvor er vi henne her - tilbageblik
1.
I den slørede juninat
var luften fredfyldt og lun,
over Tonderns 1ste perron
fløj flagermus bløde som dun.2.
Fra den stille grønne marsk
kun et langligt brøl fra en ko,
men på Tonderns 1ste perron
brødes den natlige ro.3.
Danske jernbanemænd,
med funklende huer på sned
satte besluttet en stige til
og tog nogle skilte ned.4.
Verden har mange sprog,
men dansk det er nu mit.
Forundeligt - over 1ste perron
stod Tønder i rødt og hvidt.Johannes Bucholz 1920
Vi mangler lidt en "Kan lide" knap herinde, -nå spøg til side, det er et af mine yndlingsdigte af mit bysbarn hvor han enkelt men fremragende fanger en stemning fra et dejligt øjeblik uden at forfalde til den "savlende nationalisme" der eller gennemsyrer meget fra den tid.
Men kan stadig se hvad der stod dengang under skiltet.
"Tondern". Foto fra august 2012.
Flemming J
Dobbeltspor Tønder-Niebüll
Der var dobbeltspor fra Tønder i retning mod Niebüll fra omkring 1908-10 til 1930.
Se, det var nyt for mig. Mange tak for oplysningen. Jeg vidste, at der har været dobbeltspor Padborg-Tinglev men vidste ikke, at det også har været tilfældet Tønder-Niebüll.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Dobbeltspor Tønder-Niebüll
Der var dobbeltspor fra Tønder i retning mod Niebüll fra omkring 1908-10 til 1930.
Se, det var nyt for mig. Mange tak for oplysningen. Jeg vidste, at der har været dobbeltspor Padborg-Tinglev men vidste ikke, at det også har været tilfældet Tønder-Niebüll.
Det ses endnu på landfæsterne ved grænsebroen...
Foto 21. december 2012 - og på trods af det tyske km-mærke, så er det set fra Danmark mod Tyskland...
Dobbeltspor Tønder-Niebüll
Også på strækningen mellem grænsen og Niebüll, omkring Süderlügum og Uphusum, ses det tydeligt at der tidligere har været dobbeltspor, idet sporet her skifter tracé.
Mvh.
Poul.
Hvor er vi henne her - tilbageblik
Øet er et O. Er det ikke bare det sidste "N", der er fjernet?
Dobbeltspor Tønder-Niebüll
Der var dobbeltspor fra Tønder i retning mod Niebüll fra omkring 1908-10 til 1930.
Se, det var nyt for mig. Mange tak for oplysningen. Jeg vidste, at der har været dobbeltspor Padborg-Tinglev men vidste ikke, at det også har været tilfældet Tønder-Niebüll.Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Kære Knægt.
Jo, din gamle ven og "grænsedoc" 1973 - 1989 (31.12.1989 kl. 23.59½) må have glemt at indføre dig i denne viden. Dobbeltsporet blev anlagt for at befordre de mange feriegæster fra Stortyskland til Sild (Sylt), hvilket skete via Niebüll-Tønder H og videre til Højer Sluse, hvorfra der var færgeforbindelse til Sild (Sylt).
Da dæmningen (Hindenburgdamm)til Sylt blev anlagt og ibrugtaget ca 1927 som dobbeltsporet, var der direkte forbindelse fra Niebüll til Westerland, og toggangen til Tønder H sygnede hen. Strækningen mellem Niebüll og Westerland er idag stadigvæk kun dobbeltsporet på selve dæmningen, og der afvikles en ret så intensiv toggang med bl. a. biltog, som skulle være en god forretning for DB.
Jo, Tønder har haft sin storhedstid med tog i 4 retninger.
Bedste hilsener
Ove af Erritsø
Dobbeltspor Tønder-Niebüll
Strækningen mellem Niebüll og Westerland er idag stadigvæk kun dobbeltsporet på selve dæmningen
Der er dobbeltspor Klanxbüll - Morsum.
Hvor er vi henne her - tilbageblik
Kære Ove
Ja det er fælt med al den nationalisme, men den fik man jo også skovlen under i Tønder, da man ændrede skiltefarverne fra rødt/hvidt til preussisk sort/hvidt, efter min opfattelse lidt af en hån mod Buchholtz' smukke vers. Nu er det da heldigvis blevet (britisk) blåt og hvidt, men uha uha, det danske rød/hvide skulle da nødigt komme tilbage - eller hvad?
venlig hilsen fra
Lars
Dobbeltspor Tønder-Niebüll
Dobbeltsporet blev anlagt for at befordre de mange feriegæster fra Stortyskland til Sild (Sylt), hvilket skete via Niebüll-Tønder H og videre til Højer Sluse, hvorfra der var færgeforbindelse til Sild (Sylt).
Et postkort - udateret - fra Hoyerschleuse:
M.v.h.
Niels
Dobbeltspor Tønder-Niebüll
Stationen er den lange træbygning. På 1. sal lå der en stor og elegant restaurant.
Dobbeltspor Tønder-Niebüll
Stationen er den lange træbygning. På 1. sal lå der en stor og elegant restaurant.
Og apropos restaurant: I cafeteriet ved Vidå slusen er i dag ophængt mange billeder med lokalt islæt. Der er også mange gode jernbanefotografier fra såvel tysk som fra dansk tid mellem disse billeder.
Flemming J
Dobbeltspor Tønder-Niebüll
Strækningen mellem Niebüll og Westerland er idag stadigvæk kun dobbeltsporet på selve dæmningen
Der er dobbeltspor Klanxbüll - Morsum.
Hej Ole.
Tak for præciseringen. Jeg ville med min bemærkning nu blot fortælle, at kun "det midterste stykke" af strækningen mellem Niebüll og Westerland er dobbeltsporet. Jeg har som "nabo" til DB i 1973 - 1989 været på gæstevisit på banen nogle gange og endda set, hvorledes toggangen afvikles og også været en lille smut forbi Klanxbüll.
Vi nåede aldrig til Sylt, for prisniveauet der var ikke til hverken en DB-eller DSB -embedsmands pung.
En lille opgave til dig: Der er som bekendt et stykke af Marskbanen mellem Husum og Niebüll, der (også) er enkeltsporet. Kan du beskrive, hvor det ligger og evt. også fortælle, hvorfor netop dette stykke er enkeltsporet? Jeg har forlængst fjernarkiveret mine optegnelser fra "min D(S)B tid".
Bedste hilsener
Ove af Erritsø
Dobbeltspor Tønder-grænsen - drift ophørt
Der var dobbeltspor fra Tønder i retning mod Niebüll fra omkring 1908-10 til 1930.
Driften af dobbeltsporet ophørte 6. oktober 1928. Hvornår sporet blev pillet op, vil jeg vende tilbage til på et senere tidspunkt.
Klik på billedet for højere opløsning.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Uddrag af 2. distrikts bidrag til DSB årsberetning 1. april 1928-31. marts 1929. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-419/Thomas Boberg Nielsen.