SB personvogne
Hej alle
Jeg søger oplysninger om hvornår Skagensbanen begyndte og male deres lakerede trævogne røde.
Er der nogle der har billeder, både før og efter ?
Hej alle
Jeg søger oplysninger om hvornår Skagensbanen begyndte og male deres lakerede trævogne røde.
Er der nogle der har billeder, både før og efter ?
Hej alle
Jeg søger oplysninger om hvornår Skagensbanen begyndte og male deres lakerede trævogne røde.
Er der nogle der har billeder, både før og efter ?
Se det er et godt spørgsmål. Personvognene var meget røde i 1950'erne, men der var nogle af de røde som senere fremstod i lakeret udgave igen. F 1 var i en periode rødmalet og det samme gjaldt vist B 12.
Jeg har fået det samme spørgsmål fra anden side, og har fundet nogle billeder frem til jer. Sender dem på din e-mail. Det kunne være til stor hjælp hvis du kunne oplyse om beklædningstræet på endeperroner og indgangsdøre er lavet af teak eller fyr for så er jeg ret sikker på at vi finder ud af det.
Jeg har fået det samme spørgsmål fra anden side, og har fundet nogle billeder frem til jer. Sender dem på din e-mail. Det kunne være til stor hjælp hvis du kunne oplyse om beklædningstræet på endeperroner og indgangsdøre er lavet af teak eller fyr for så er jeg ret sikker på at vi finder ud af det.
Hej Peter
Det lyde godt.
På SB B 11 er træet på endeperroner og døre i teak, og den har været lakeret. En skrabeprøve på den ene endeperron viste 2 lag rød maling, en gul grunder og et tykt lag lak.
Alle tre, dvs B 11-13 har været lakerede i den første tid med lukkede endeperroner. B 12 nåede i 1960'erne at få sit lakerede look tilbage (man kan gætte på at den røde maling skallede eller krakelerede.
Alle tre, dvs B 11-13 har været lakerede i den første tid med lukkede endeperroner. B 12 nåede i 1960'erne at få sit lakerede look tilbage (man kan gætte på at den røde maling skallede eller krakelerede.
Eller fordi man fandt ud af at den røde farve hurtigt fik et kedeligt look, på grund af den saltholdige luft i det høje nord.