Elektriske tog

af ivar, 17/3 2020, 01:15 (1762 dage siden)

Det hører måske nok hjemme ovre i fritteren, men de fatter det nok ikke.

Er der andre end mig, der får det lidt mærkeligt, når medierne bebuder, at der skal køre elektriske tog på skinnerne som f. eks. her

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/hovedstadsomraadet/skridt-mod-groennere-jernbaner-e...

Jeg får altid associationer tilbage til den tid, hvor et elektrisk tog i form af et Märklin startsæt var den ultimative konfirmationsgave.

Undskyld forstyrrelsen.

mvh
-ivar

Elektriske tog

af lanternen, 17/3 2020, 08:26 (1761 dage siden) @ ivar

El-tog er da det eneste rigtige, det er totalt tåbeligt at vi her hjemme stadig ligger og kører med en masse gamle og larmende dieseltog.

Men som sædvanlig er vi jo bagefter her i Danmark, alle jernbanestrækninger burde være elektrificeret. Så vi kan få alle de gamle diesellokomotiver og dieseltogsæt væk.

Ved godt det vil være hårdt for GM-folket, at det kun bliver en summende lyd foran godstogene m.m.

Elektriske tog

af Steffen Dresler, 17/3 2020, 10:50 (1761 dage siden) @ lanternen

Kære Lanterne

Du må vist uforvarende have haft slukket for ”lanternen”, thi selv i de mest- og først elektrificerede lande/områder som Schweitz og i Sydtyskland, mangler stadig i hundredevis af kilometer uden tråd. Og bortset fra ældre, støjende og sikkert også knap så grønne diselhydrauliske BR 218 i dobbelttraktion med EC tog mellem Tyskland, gennem Østrig og til Schweitz, køres også med de mest moderne diesellokomotiver BR 223 fra det private selskab ALEX i regionaltrafikken. Der mangler stadig, siden start på elektrificering for næsten 100 år siden, tråd og mon ikke som i Danmark, det har noget med økonomi at gøre?

Så skyd endelig på diverse siddende regeringer af alle farver gennem tiderne noget i skoene m.h.t. manglende elektrificering. Det er jo befolkningens valg der afgør og også ændre gennemførelsen af den elektriske udbygning.

I øvrigt blev elektrificeringen vedtaget allerede i og med Traktionsudvalgets 2. del konklusion i 1956, hvori bl.a. stod at jernbanerne (dengang DSB) skulle fortsætte med dieselficeringen og først herefter begynde en elektrificering af kun de absolutte hovedbaner. Så det er stadig i gang;-) !


Herunder lidt dieselbilleder fra de elektriske baners højborge. Begge billeder Lindau ved Bodensøen forrige år.

[image]
Bemærk den fine kontinuerlige udstødning fra forspandsmaskinen:-P

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Hører denne tråd egentligt ikke hjemme i det andet forum?

Elektriske tog

af XAL Olesen, 23/3 2020, 01:23 (1756 dage siden) @ Steffen Dresler

Du må vist uforvarende have haft slukket for ”lanternen”, thi selv i de mest- og først elektrificerede lande/områder som Schweitz og i Sydtyskland, mangler stadig i hundredevis af kilometer uden tråd.


Hej Steffen

Jeg har bevæget mig en del i Schweiz siden 1997. Jeg har ret svært ved at se hvor at Schweiz "mangler stadig hundredevis at kilometer uden tråd", citat slut.

Ifølge min "bibel" Eisenbahnatlas Schweiz" (forlag Schweeers + Wall), samt min personlige oplevelse på 2-3 årlige besøg siden 1997 i Schweiz, er at det kun er sidespor til fabrikker m.m. der ikke er elektrificeret.

Det fremgår også af dette citat fra Wikipedia (på tysk - men det plejer du at håndtere):

Auch nach dem Zweiten Weltkrieg ging die Umstellung kontinuierlich weiter und wurde 1960 mit den letzten beiden Abschnitten Cadenazzo–Luino und Niederweningen–Oberglatt abgeschlossen. 1967 fuhr die letzte Dampftraktion der SBB. Das Netz der SBB ist heute, nachdem die kurze Güterstrecke Etzwilen–Singen (Hohentwiel) 2004 stillgelegt wurde, vollständig verdrahtet. Auch die Privatbahnen werden fast ausnahmslos elektrisch betrieben, wobei die zahlreichen kurzen Schmalspurstrecken eine Gleichstrom-Domäne geblieben sind.

Men hvis du kan finde "hunderedevis af kilometer uden tråd" i Schweiz vil jeg da gerne informeres om det. Så kigger jeg på det når coronaen er overstået.

Mvh samt masser at strøm
XAL Olesen

Elektriske tog

af XAL Olesen, 23/3 2020, 01:57 (1756 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steffen

Enig i at emnet nok hører hjemme på https://www.jernbanen.dk/forum/. Men nu er vi her. jeg fandt lige lige fra en tysk avisartikel fra den 1. februar 2020 som citeres her på tysk
(kilde https://www.augsburger-allgemeine.de/politik/Bayern-liegt-bei-Elektrifizierung-der-Bahn...

Mit der Elektrifizierung von Bahnstrecken hinkt Bayern dem Bundesdurchschnitt deutlich hinterher. Lediglich rund 55 Prozent der gut 3300 Streckenkilometer im Freistaat sind mit elektrischen Oberleitungen ausgestattet. In ganz Deutschland sind es rund 61 Prozent. Das geht aus der Antwort der Bundesregierung auf eine Kleine Anfrage der Grünen-Bundestagsfraktion hervor, die unserer Redaktion exklusiv vorliegt. Laut dem Papier sollen in den kommenden drei Jahren lediglich rund 167 zusätzliche Streckenkilometer elektrifiziert werden. Im Wesentlichen geht es dabei um Maßnahmen im Rahmen des Ausbaus der Strecke von München über Memmingen nach Lindau.

Det er mange kilometer der ikke er elektrificeret i Bayern når man tænker på at Bayern var en af de to delstater der satsede mest på elektrisk drift før 2. verdenskrig. Man skal stadig huske på at Bayern med et jernbanenet på 3.300 km er den delstat ud af 16 delstater i Tyskland der har det længste jernbanenet.

Til gengæld er DB/Bayern ved at komme efter det. Både München - Lindau (https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/abs48) samt Ulm - Friedrichhafen - Lindau ((https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/suedbahn) er ved at blive elektrificeret nu. Kilde: Bl.a. LokMagazin diverse udgaver samt DBs egne hjemmesider.

Mvh
XAL Olesen

Elektriske tog

af Steffen Dresler, 23/3 2020, 07:40 (1755 dage siden) @ XAL Olesen

Kære XAL Olesen

"Overdrivelse fremmer forståelsen", hvorfor det gode Schweitz kom lidt med, for det ER (VAR åbenbart snart) mest strækningerne ved Bodensøen, der virkeligt undrede mig med fravær af tråd og brug af megen og ældre diesel. Så det med det gode alpeland bliver nok lidt svært at bevise:-).

At der mangler tråd i bl.a. Bayern undrer mig meget, men jeg bliver jo lidt klogere, når jeg læser dine henvisninger mv. Tak for det!

Selv har jeg ikke den store erfaring med Alpelandet overhovedet og de fleste lokomotiver derfra er fotograferede i Tyskland så højt oppe som i Rüdesheim!
Men vedhæftet det første foto af et elektrisk lokomotiv jeg fotograferede (Kodak Instamatic tror jeg) et sted mellem Zürich og Konstanz omkring 1965/66. Dårligt lys, dårlig fotograf, men sikkert et for datiden ok billigt apparat;-). Jeg har INGEN anelse om hvilket type lokomotiv det er.

[image]


Tak for rettelser.

Fortsat god og "safe" dag til alle!

Steffen Dresler

Elektriske tog

af Niels, Aarhus, 17/3 2020, 10:35 (1761 dage siden) @ ivar


Jeg får altid associationer tilbage til den tid, hvor et elektrisk tog i form af et Märklin startsæt var den ultimative konfirmationsgave.

Sådan får jeg det også ;-)

Vh.

Niels H.

Elektriske tog

af Niels Munch, 17/3 2020, 11:32 (1761 dage siden) @ Niels

Ros til journalisten, at han modstod at skrive "togbane".


Svenska-lok
DSB F669

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak