En hel halvbygget bro hvor?
Hejsa,
Nedenstående foto fra Danmarks Jernbanemuseum lå i en kuvert under "Struer", men der hørte det vist ikke hjemme. Men hvor er det så henne?
Hejsa,
Nedenstående foto fra Danmarks Jernbanemuseum lå i en kuvert under "Struer", men der hørte det vist ikke hjemme. Men hvor er det så henne?
Vi kan vel udelukke Bilgravsminde
mvh
-ivar
Vi kan vel udelukke Bilgravsminde
mvh
-ivar
Hej -ivar,
Det kan kan vi formentlig, men det kan vel ikke udelukkes, at det er en radikaler, der står bag byggeriet?
Selv om broen er under opførsel og dermed ret ny er der sodmærker oversporene. Så vi må være i damptiden.
Man sætter vel ikke en ekstra bue på, med mindre man har tænkt sig, at der skulle trækkes noget spor. Det må indsnævre kandidatfeltet noget.
mvh
-ivar
Kan der med Struer menes Struer distrikt?
Ellers: Der mange ledninger. Der ses en faldviser under venstre bue, der viser at banen falder mod venstre.
Enkeltsporet bane. Den højre bue er lavere end den venstre, men det kan være til en vej eller et lavere liggende 2. spor (som måske aldrig kom). Men sidstnævnte var der en del af.
Jeg har ingen forslag til sted.
Mine tanker går lidt på en bro mellem Fa-Rd.
Da dobbeltsporet bygges, så skete det ofte at det nye spor blev lagt med en anden stigning end det gamle.
Dette projektet til dobbeltsport nok allerede fandtes, så er broen blevet bygget hertil.
Men hvor....uha-uha---så godt kendt er jeg ikke.
Jeg mindes dog at have set nogle ret anderledes broer mellem Fa-Ar hvor sporene bestemt ikke lå i samme niveau.
Kan der med Struer menes Struer distrikt?
Nej. Museets samling er ikke distriktsinddelt. Kun stednavne - som ikke nødvendigvis altid passer.
Et gæt ud fra luftfoto 1954 kunne være Anneksvej, Løsning, der krydser banen mellem Løsning og Hatting og der ligger sporet i to niveauer Den tomme bue til højre kunne være til 2.spor der kom i 1925.
Hejsa,
Nedenstående foto fra Danmarks Jernbanemuseum lå i en kuvert under "Struer", men der hørte det vist ikke hjemme. Men hvor er det så henne?
Som jeg ser det, at der tale om en vejoverføring dimensioneret til at række over 2 x dobbeltspor - altså i alt 4 jernbanespor.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Hejsa,
Nedenstående foto fra Danmarks Jernbanemuseum lå i en kuvert under "Struer", men der hørte det vist ikke hjemme. Men hvor er det så henne?
Kære Morten
Kan du se, om der er 4 eller 5 tråde på hegnet? Hvis der er 4 tråde, er vi på fri bane. Hvis der er 5, er vi inden for I-signalerne.
Bedste hilsner
Thomas
Hejsa,
Nedenstående foto fra Danmarks Jernbanemuseum lå i en kuvert under "Struer", men der hørte det vist ikke hjemme. Men hvor er det så henne?
Man har et standpunkt, til man tager et nyt!
Jeg tror, det er denne:
Den blev vist nederst her:
https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=7457
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Men så har telegrafmasterne skiftet side og der er blevet færre tråde !
Kan du se, om der er 4 eller 5 tråde på hegnet? Hvis der er 4 tråde, er vi på fri bane. Hvis der er 5, er vi inden for I-signalerne.
Det med trådene var jeg ikke klar over. Der er kun fire. Efter ufuldstændige studier kan jeg fortælle, at telegrafmaster af denne type fandtes på strækningerne København - Korsør (nord for banen), Nyborg - Middelfart - Fredericia (syd for banen) samt vistnok syd for Århus men langt fra hele vejen Fa-Ar.
Et gæt ud fra luftfoto 1954 kunne være Anneksvej, Løsning, der krydser banen mellem Løsning og Hatting og der ligger sporet i to niveauer Den tomme bue til højre kunne være til 2.spor der kom i 1925.
Hej Erik,
Det er bestemt en mulighed. Omgivelserne synes at stemme ganske godt, bortset fra telegrafmasten; der er for mange tværliggere men dog et begrænset antal tråde. Jeg sætter muligheden "stand by".
Et gæt ud fra luftfoto 1954 kunne være Anneksvej, Løsning, der krydser banen mellem Løsning og Hatting og der ligger sporet i to niveauer Den tomme bue til højre kunne være til 2.spor der kom i 1925.
Hej Erik,Det er bestemt en mulighed. Omgivelserne synes at stemme ganske godt, bortset fra telegrafmasten; der er for mange tværliggere men dog et begrænset antal tråde. Jeg sætter muligheden "stand by".
(+ at bevoksningen på banens modsatte side så må være ryddet inden 1945-luftfoto)
Men så har telegrafmasterne skiftet side og der er blevet færre tråde !
Går de ikke i begge tilfælde under den 'lave' bue, hvis man ser nøjere efter? Men der kan da sagtens være skiftet ud i trådantal..
Hvis man ser efter på trådenes buer, ser det ud som om de buer svagt op på både den og den anden side af broen. Der må derfor være en pæl skjult omme bag broens midterpille og trådene må derfor gå igennem den venstre brobue.
Mvh
Henrik
Hvis det er Anneksvej, Løsning, så er bevoksningen bagved vist som skov i Trap Danmark årg 1926 nogenlunde samtidig som broen bygges. Vejen/broen er ikke med på kortet men er ved den grønne pil.
Nedenstående foto fra Danmarks Jernbanemuseum lå i en kuvert under "Struer", men der hørte det vist ikke hjemme. Men hvor er det så henne?
Der har være flere gode bud, hvor denne bro befinder sig. Jeg kom til at tænke på broen for Hylkevej, men måske er terrænet ikke kuperet nok. Under alle omstændigheder har jeg ikke lige nu mine billeder i nærheden, så det kan undersøges nærmere.
Mvh. Henrik
Nedenstående foto fra Danmarks Jernbanemuseum lå i en kuvert under "Struer", men der hørte det vist ikke hjemme. Men hvor er det så henne?
Der har være flere gode bud, hvor denne bro befinder sig. Jeg kom til at tænke på broen for Hylkevej, men måske er terrænet ikke kuperet nok. Under alle omstændigheder har jeg ikke lige nu mine billeder i nærheden, så det kan undersøges nærmere.Mvh. Henrik
Hej Henrik,
Den type broer mener jeg ikke at have set øst for Storebælt, og i hvert fald ikke på Korsørbanen jf. telegrafmasten. Så jeg tror også, at vi skal til Fredericia - Århus strækningen. Broen ved Hylkevej er også et godt bud, så den er med i "opløbet". Tak for at gøre opmærksom på den.
Her fra Google. Man kan lige ane brotypen.
Hvis det er Anneksvej, Løsning, så er bevoksningen bagved vist som skov i Trap Danmark årg 1926 nogenlunde samtidig som broen bygges. Vejen/broen er ikke med på kortet men er ved den grønne pil.
Nedenfor ses øverst Anneksvej (Erik) og nederst Hylkevej (Henrik) på 1954-luftfoto, begge med fotografens stadepunkt markeret med en stjerne.
Ved Hylkevej stod der i 1954 et stort løvtræ i "skudlinjen"; kan træet have vokset sig så stort på ca. 30 år?
Ved Anneksvej fører broen Anneksvej over banen og pudsigt nok står fotografen så også på Anneksvej, der slår et ordentligt sving for at komme op på broen. Bemærk også, at der ved Anneksvej ser ud til at være plantet nye træer, hvor der 30 år tidligere var lidt skov - men det synes der også at være ved Hylkevej.
Det må næsten være typen af telegrafmast, som er afgørende for, om det er det ene eller det andet sted. Hvad synes I?
Selv om broen er under opførsel og dermed ret ny er der sodmærker oversporene. Så vi må være i damptiden.
Stangrækken peger vel også i den retning tidsmæssigt?
Hvis det er Anneksvej, Løsning, så er bevoksningen bagved vist som skov i Trap Danmark årg 1926 nogenlunde samtidig som broen bygges. Vejen/broen er ikke med på kortet men er ved den grønne pil.
Nedenfor ses øverst Anneksvej (Erik) og nederst Hylkevej (Henrik) på 1954-luftfoto, begge med fotografens stadepunkt markeret med en stjerne.
Ved Hylkevej stod der i 1954 et stort løvtræ i "skudlinjen"; kan træet have vokset sig så stort på ca. 30 år?
Ved Anneksvej fører broen Anneksvej over banen og pudsigt nok står fotografen så også på Anneksvej, der slår et ordentligt sving for at komme op på broen. Bemærk også, at der ved Anneksvej ser ud til at være plantet nye træer, hvor der 30 år tidligere var lidt skov - men det synes der også at være ved Hylkevej.Det må næsten være typen af telegrafmast, som er afgørende for, om det er det ene eller det andet sted. Hvad synes I?
Du har byttet om på billederne - eller gadenavnene.
Her er Hylkevej med det store sving:
https://www.google.dk/maps/@55.9985651,9.9249197,481m/data=!3m1!1e3
Og Anneksvej, hvor skinnerne er lidt mere ligeud:
https://www.google.dk/maps/@55.8207621,9.7209243,483m/data=!3m1!1e3
Nogle lokale må ud og se, hvilken af vejene der er ikke er vandret..
Hvis det er Anneksvej, Løsning, så er bevoksningen bagved vist som skov i Trap Danmark årg 1926 nogenlunde samtidig som broen bygges. Vejen/broen er ikke med på kortet men er ved den grønne pil.
Nedenfor ses øverst Anneksvej (Erik) og nederst Hylkevej (Henrik) på 1954-luftfoto, begge med fotografens stadepunkt markeret med en stjerne.
Ved Hylkevej stod der i 1954 et stort løvtræ i "skudlinjen"; kan træet have vokset sig så stort på ca. 30 år?
Ved Anneksvej fører broen Anneksvej over banen og pudsigt nok står fotografen så også på Anneksvej, der slår et ordentligt sving for at komme op på broen. Bemærk også, at der ved Anneksvej ser ud til at være plantet nye træer, hvor der 30 år tidligere var lidt skov - men det synes der også at være ved Hylkevej.Det må næsten være typen af telegrafmast, som er afgørende for, om det er det ene eller det andet sted. Hvad synes I?
Du har byttet om på billederne - eller gadenavnene.Her er Hylkevej med det store sving:
https://www.google.dk/maps/@55.9985651,9.9249197,481m/data=!3m1!1e3
Og Anneksvej, hvor skinnerne er lidt mere ligeud:
https://www.google.dk/maps/@55.8207621,9.7209243,483m/data=!3m1!1e3
Nogle lokale må ud og se, hvilken af vejene der er ikke er vandret..
AV FOR DEN DA! Du har ret.
Ud fra hvad man kan se på Google Maps, så er Hylkevej-broen moderat vandret, mens Anneksvej-broen har en ret markant pukkel (og NEJ, nu har jeg ikke byttet om).
Det ligner at der ved Anneksvej er en rampe op til vejbroen, som blot ikke er skrabt sammen på museets foto.
Mens det ved Hylkevej mere ligner at banen er forsænket i forhold til terrænet.
Pilen peger nok lidt mod Anneksvej med Kattrupvej på 2. pladsen. Der var dobbelt stangrække Århus-Hasselager øst for banen, som fortsatte i enkelt stangrække Hasselager Skanderborg øst for banen. Dobbelt gennem Skanderborg og igen enkelt syd for Sd vest for banen. Om så stangrækken syd for Horsens igen er blevet dobbelt ved jeg ikke. Ved Hylkevej er forskellen i højde mellem sporene ikke stor nok. Stangrækken forsvandt i forbindelse med fjernstyringen, mellem Skanderborg og Århus var det i 1975.
M v h
Georg
Anneksvej er idag en stål beton .... var den også det dengang?
link
https://skraafoto.kortforsyningen.dk/oblivisionjsoff/index.aspx?project=denmark&id=...
Hylkevej broen kan vi godt udlukke ... den er for vandret / lige
Mens Thomas B Nielsen bro ramme mere plet?
Det er ikke den bro, Thomas. Broen på dit billede har 2 lige høje buer, på det trådstartende billede er højden på de to buer forskudt.
Så nej :)
Hvis man ser efter på trådenes buer, ser det ud som om de buer svagt op på både den og den anden side af broen. Der må derfor være en pæl skjult omme bag broens midterpille og trådene må derfor gå igennem den venstre brobue.
Den køber jeg..
Anneksvej er idag en stål beton .... var den også det dengang?
link
https://skraafoto.kortforsyningen.dk/oblivisionjsoff/index.aspx?project=denmark&id=...
Her er et link til niveauforskellen mellem sporene ved Anneksvej, set fra Skovhusevej.
https://www.google.de/maps/@55.8212619,9.7207315,3a,75y,77.01h,76.43t/data=!3m6!1e1!3m4...
…. og her et link toppen af broen - i dag. Der kan sagtens tidligere have stået en ældre buebro på på stedet.
https://www.google.de/maps/@55.8213595,9.7209148,3a,15y,65.66h,90.43t/data=!3m6!1e1!3m4...
Hylkevej broen kan vi godt udlukke ... den er for vandret / lige
Perspektiv og kamerabrændvidde kan sagtens snyde. Sidstnævnte komprimerer og fortegner. Her er vejbanen på Hylkevej-broen i dag. Og nedenfor kan man lige ane, at broen ved Hylkevej i dag er en rundbuebro i beton og stål.
Jeg havde en tanke om, at det kunne være viadukten for Fårbjergvej lige ved Hylke Kirke. Det var det så ikke, viser dette foto taget i dag.
Viadukten for Hylkevej lidt længere mod nord passede slet ikke med det gamle foto.