Reparation af Norsk Lokomotiver hos Frichs a/s

af Stuart Harrod, 1/3 2020, 15:33 (1756 dage siden)

Nordsjællands Veterantog har overtaget mange billeder fra Frichs a/s. Ind i den billeder samling, er da mange billeder af Norsk lokomotiver repareret lige efter den anden verdens krige. Min ven hos den ''Norwegian Steam Locomotive Trust'' i England var virkeligt glæde da vi fandt en billedet af 376 hos Frichs, men desværre har vi ingen forklaring om hvad var lavet. Er da nogen af det klo medlemer vi har her, det kan forklare mig, om hvad Frichs lavet på da Norsk lokomotiver i omkring 1946-1947?

Vh.
Stuart

[image]
[image]
[image]

Reparation af Norsk Lokomotiver hos Frichs a/s

af Ole M. Nielsen ⌂, 1/3 2020, 16:22 (1756 dage siden) @ Stuart Harrod

Ved ikke hvad Frichs lavede ved lokomotiverne, men kan bidrage med et billede af et af lokomotiverne på vej til/fra prøvetur. Århus H 1947.
Beklager kvaliteten. Det kan ikke blive bedre (scannet affotografering af papirbillede).

[image]

Reparation af Norsk Lokomotiver hos Frichs a/s

af Steffen Dresler, 1/3 2020, 18:23 (1756 dage siden) @ Stuart Harrod

Steward

NSB maskinerne var jo ligesom DSB ejede maskiner noget videre slidt efter den tyske okkupation og især nok de norske.
NSB og Frichs lavede en aftale om reparation (revision) af et antal damplokomotiver. Det drejede sig ialt om ca. 24 lokomotiver af typerne 21 og 22. Reparationerne foregik i perioden fra ca. 1946 og frem til 1950.
[image]

Mender der er omtalt noget i Frichs-bogen af Thomas Nørgaard Olesen, DJK.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Reparation af Norsk Lokomotiver hos Frichs a/s

af Asger Christiansen, 1/3 2020, 23:55 (1756 dage siden) @ Steffen Dresler

De første af 24 norske lokomotiver ankom til Frichs i februar 1946. Det sidste renoverede loko forlod Frichs i juni 1950.
Jeg skrev en lille epistel om disse lokomotiver i DJKs medlemsblad 1990 nr. 2. Det var hovedsageligt disse informationer, som senere blev gengivet i 2005 i Thomas Nørregaard Olesens bog om Frichs.

Det kan blive ret vanskeligt nu så længe efter at fastslå, hvad der præcist blev udført på lokomotiverne. Reparationsprisen på hver lokomotiv kunne blive op til 125.000 kr., så der var tale om en ganske betydelig ordre.

Hvis spørgsmålet i det hele taget kan besvares, må der søgning til i den del af Frichs-arkivet, der blev indleveret til Erhvervsarkivet i Århus. Arkivet er nu nedlagt og arkivalierne henhører under Landsarkivet i Viborg.

Reparation af Norsk Lokomotiver hos Frichs a/s

af Asger Christiansen, 2/3 2020, 13:32 (1755 dage siden) @ Asger Christiansen

Jeg har været i mine gamle notater med følgende resultat:

Ved ankomsten til Frichs var de norske lokomotiver utroligt beskidte. Et tykt lag olie og snavs sad alle steder, og det var et større arbejde at rengøre det hele, når maskinerne blev skilt ad.
Ved demonteringen blev alle dele renset i solarolie og derefter nummereret.
Nogle af lokomotiverne havde skudhuller i førerhusene.

Reparationerne omfattede i de fleste tilfælde såvel kedel- som maskinreparation, og Norges Statsbaner NSB havde selv leveret alle nødvendige materialer og reservedele. Lokomotiverne var af henholdsvis type 21 og tenderlokos type 32. Jeg har ikke fået udredt alle lokomotivnumre, men her er 19 stk.:

Type 21, lokomotiverne 150, 175, 176, 202, 208, 237, 251, 370, 372-374, 377

Type 32, lokomotiverne 332, 334, 384, 385, 388, 389

Reparation af Norsk Lokomotiver hos Frichs a/s

af Stuart Harrod, 2/3 2020, 00:26 (1756 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for info Steffen! Noget intrasent at kigge på, vi også fandt nogen billeder af type 32 hos Frichs i den samme periode, plus nogen lokomotiver fra Holland.

[image]
[image]
[image]
[image]

Reparation af Norsk Lokomotiver hos Frichs a/s

af Asger Christiansen, 2/3 2020, 08:11 (1755 dage siden) @ Stuart Harrod

Min artikel i DJKs medlemsblad 1990 nr. 2 omhandler også de hollandske lokomotiver, der efter krigen blev renoverede hos Frichs

Reparation af Norsk Lokomotiver hos Frichs a/s

af Ove Tovås, 7/3 2020, 18:59 (1750 dage siden) @ Stuart Harrod

I tillegg til de som Asger Christiansen nevner, var følgende lokomotiver til reparasjon hos Frichs:

Type 32: 14, 288, 386
Type 21: 174, 209, 376 (som det er vist foto av)

Angående lok 376, så fikk det i tillegg til maskinrevisjon og trykkprøving av kjelen, også satt inn dører i førerhuset og en forhøyet kullkasse på tenderen. Arbeidene ble bestilt i juni 1949, og lokomotivet sendt til Danmark 20. juni 1949.

For øvrig veldig interessante fotos!

Mvh
Ove

Avatar

Reparation af Norsk Lokomotiver hos Frichs a/s

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 8/3 2020, 14:29 (1749 dage siden) @ Stuart Harrod

Type 21, nr. 150, 174, 175, 176, 202, 208, 209, 237, 251, 370, 372-374, 376, 377
Type 32, nr. 14, 288, 332, 334, 384, 385, 386, 388, 389

Er der nogen der ved, hvilket år de enkelte maskiner var til reparation hos Frichs?

14 386: 1946
21 376: 1949

Reparation af Norsk Lokomotiver hos Frichs a/s

af Niels Munch, 30/8 2022, 12:47 (844 dage siden) @ Stuart Harrod

Hej,

www.digitaltmuseum.no er der en del fotos af lokomotiver af NSB-typerne 21 og 32 hos A/S Frichs.

Om lokomotivet 21b 208, som indledte denne tråd, kan om reparationsomfanget findes:

[image]Kilde: Norsk jernbanemuseums fotosamling - ID: JMF-FMK-0284, side 2/2.

M.v.h.
Niels

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere
DB Cargo

Danske privatbaner

Læs historien om:
Aabenraa Amts Jernbaner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak