Krauss 5208 - her har den været
Et par kommentarer:
Laurbjerg 1906-08:
Der var tale om strækningen Langå-Fårvang, hvor entr. var Werner, Winkel & Madsen, Kbh. Især dæmningen vest for Laurbjerg voldte problemer. Fårvang-Silkeborg strækningen blev anlagt af Brøchner-Larsen & Krogh.
Kolding 1913:
Dette passer ikke rigtigt. Werner ser ikke ud til nogensinde at have lavet noget som helst i Kolding, fraset at han sad i undersøgelsesudvalget for byggeriet af Julemærkesanatoriet, som blev dobbelt så dyrt som budgetteret - sådant skete også dengang!
Intet jernbaneanlæg i Kolding var i gang 1913. I 1915 startede ombygningen af stationsområdet, men det udførtes af ing. Jens Brinch, som dog senere blev frataget arbejdet, fordi DSB mente, at han smølede med arbejdet, og så ville DSB selv lave det færdig.
1916 startede anlæg af 2. spor til Taulov (af Carl Jensen) og til Lunderskov (af Fibiger & Villefrance). TKVJ var også i gang, men det udførtes af Brøchner-Larsen & Agge.
En mulighed kan være, at der i stedet var tale om Kolind, det passer med årstal, og hvor Werner var projektleder på anlæg af Ryomgård-Gjerrild banen?
Hirtshals 1932:
Ejeren var her 'Vestkysthavneanlæggene' (som på brevpapiret hed 'Statens ledende Ingeniør ved Vestkysthavneanlæggene, Holmens Kanal 15'). Det var en enhed direkte under ministeriet, oprettet 1918 (formentlig som en følge af fadæsen ved Hvide Sande-udløbet), og den havde ing. Jørgen Fibiger som leder og stod for havneanlæggene i Hanstholm, Hirtshals og Løkken. En del materiel fra Fibiger og Villefrance solgtes til enheden.
Jørgen Fibiger døde i 1936 og Vestkysthavneanlæggene blev lagt sammen med Vandbygningsvæsenet.
I Hirtshals havde lokomotivet nr. 2, og da det kom til Thyborøn, fik det nr. V (romertal), men blev efter kort tid ophugget. Et brugt lokomotiv købtes senere og fik nr. V.
Mht. firmaet Fibiger & Villefrance: Efter 1918 var det stort set J. Villefrance, der drev firmaet, og han fortsatte efter Fibigers død, indtil han selv døde i 1938. Derefter afvikledes firmaet.