Spørgsmål til Niels Munch

af Daniel Zøllner, 15/1 2013, 15:35 (4294 dage siden)

Hej Niels:-)

Ja jeg har ikke forstand på hvordan man sender en PB til dig her på Jernbanen
meeeen nu kommer spørgsmålet...

Du ligger inde med mange spændende og utrolig idylliske billeder fra rundt omkring i landet ved de små privatbaner. (ligesom EVP) jeg nyder at se dem, og nu hvor du har en tidligere karriere ved ØSJS så ville jeg da gerne spørge dig om du igennem tiden har fået taget nogle billeder af ØSJS Scandia Skinnebusserne (På hjemmebane:-D) som du ikke har fremvist endnu.???

Jeg har stor interesse i at se dem hvis du har:-)
Jeg har selv ØSJS Sm 15 i model fra EpokeModeller og flere i andre farver
(Så jeg er lidt skinnebustosset)

På forhånd tak.

Venlig Hilsen Daniel Zøllner

Svar fra Niels Munch (1 foto)

af Niels Munch, 15/1 2013, 17:17 (4294 dage siden) @ Daniel Zøllner

Kære Daniel,

Tak for din venlige forespørgsel!

Østbanens skinnebusser gik ud af drift o. 1974 ved de første anskaffelser af svenske "daddelæsker" samt serie-5 Y-togene.

Jeg kom først til Østbanen pr. 01.10.1985, og da var de sidste "daddelæsker" under ophugning; tilbage fra skinnebusæraen var alene MT 102.

Da jeg i tresserne bl.a. brugte skole- og gymnasieferierne til at fotografere tog, rakte filmbudgettet ikke til hverken Scandia-skinnebusser eller Mo-vogne, "de var jo overalt". Og da jeg var gennem min videregående uddannelse, havde stiftet familie og bygget hus, var skinnebusserne stort set væk .....

Derfor har jeg ikke så mange ØSJS-skinnebusser i min samling, og de hidtil scannede er lagt ovre i "ungdomsklubben" og kan findes ved i søgefeltet at skrive: "ØSJS Sm" (nm).

Men jeg skal gerne have i baghovedet at få de sidste få scannet og lagt op her. JB-P, der havde flere lommepenge end jeg og 36 billeder/film, fik i tide fotograferet Østbanens skinnebusser. Jeg skal prøve at prikke til ham.

[image]
ØSJS Sm 17 hensat i Hårlev, 02.10.1977 (foto: JB-P, arkiv: nm).

I øvrigt kan du kontakte mig ved at klikke på kuvertsymbolet oppe ved mit brugernavn.

Bedste hilsener
Niels

Svar fra Niels Munch (1 foto)

af Per Sørensen, Hg, 15/1 2013, 19:17 (4294 dage siden) @ Niels Munch

næh næh næh nej,

helst ikke for meget med fotos direkte fra Niels til nogen....

Kan de ikke passére forum, så vi kan kontrollére om de er ok?:-)

venligst

ped
Hg

Avatar

Svar fra Niels Munch (1 foto)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 15/1 2013, 19:59 (4294 dage siden) @ Per Sørensen

Ja - dette forum er ISO9000 certificeret så alt skal peer reviewes og det kan KUN ske i fuld offentlighed her på forum. Derved sikres kvaliteten!
(Ironi kan forekomme)

Svar fra Niels Munch (1 foto)

af Jens Bruun-Petersen, 15/1 2013, 21:12 (4294 dage siden) @ Niels Munch

Kære Daniel og NIels,
Jeg skal nok finde nogle skinnebusser fra ØSJS. Der kommer til at gå nogle dage, men som det hører til årstiden: giv tid, giv tid....
Venlige hilsener
Jens

Vedr. svar fra Jens Bruun Petersen og Niels Munch.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 16/1 2013, 02:06 (4294 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 16/1 2013, 02:22

Kære Daniel og Niels,
Jeg skal nok finde nogle skinnebusser fra ØSJS. Der kommer til at gå nogle dage, men som det hører til årstiden: giv tid, giv tid....
Venlige hilsener
Jens

-------

Hej.

. . . og når alle disse løfter er opfyldt, håber jeg, at de må overføres til min netop åbnede hj.side om ØSJS til en måske lidt mere "genfindelig" tilværelse ("nm" vist allerede OK ;-) ).

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=osjs---rull-materiel

Svar fra Niels Munch (1 foto)

af Daniel Zøllner, 16/1 2013, 23:18 (4293 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels, og alle jer andre:-)

Det vil jeg glæde mig til:-D

Venlig hilsen Daniel Zøllner

Svar fra Niels Munch (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 29/1 2013, 00:03 (4281 dage siden) @ Daniel Zøllner

Fandt lige et par stykker:

[image]
ØSJS, ordinær trafikafvikling med skinnebusser, juli 1971 (nm).

[image]
ØSJS Sm 12, Hårlev 07.1971 (nm).

M.v.h.
Niels

Avatar

Svar fra Niels Munch (+ 2 fotos)

af Ove Nygaard, 29/1 2013, 14:31 (4280 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels.

Herligt billede af en af de kære gamle skinnebusser. Og på billede nr 2 ser vi et rigtigt sporskifte - ikke skiftespor, som nogle fejlagtigt kalder det vist nok indført af en kendt DSB chef i "firserne".:-D
Banemanden, der står klar ved sporsiftet, minder mig lidt om en "anekdote", som ganske vist stammer fra Forsvaret, men som godt kan gå an i et jernbaneforum, hvor der også er folk med en (glorværdig) militær fortid:
En nu afdød rimelig kendt DSB chef var i sine "unge dage" befalingsmand i hæren. Han nåede endda den høje grad af "Major af reserven" ved siden af sin banekarriere.
Han var som mange andre jernbanefolk indkaldt til telegraftropperne, idet rekrutteringsmyndighederne formentligt tillagde de trafikuddannede jernbanefolk en særlig evne til at telegrafere.
Telgraftroppernes menige skulle også lære en masse militære begreber, f. eks. "måludpegning". Bemeldte major af reserven, der som ung løjtnant havde en flok håbefulde banefolk "under sig", benyttede ofte følgende udtryk, når han underviste i "måludpegning", og det foregik med "fuldt tryk på den i forvejen tydelige kommandotone":

"Man tager et fast punkt i terrænet, f. eks, en jernbanemand, og x antal fingersbredder til højre/venstre befinder målet sig".

Her er jeg vist tæt på en "afsporing" og siger duk og væk

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Svar fra Niels Munch (+ 2 fotos)

af Georg Schmidt, 29/1 2013, 15:50 (4280 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for mængder af herlige billeder, kvitterer med noget ret "nyt" fra 1988.

[image]
[image]
[image]
[image]
Vi zoomer lidt og ser, at sporskiftet nu er forsynet med motordrev og i det fjerne ses at et u-signal er ugyldiggjort måske i forbindelse med noget ombygning.

Hilsen Georg

Svar fra Niels Munch (+ 4 fotos mere)

af Niels Munch, 29/1 2013, 22:10 (4280 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for mængder af herlige billeder

Kære Georg,

Jeg kan kun sige selv tak! Dine bidrag på disse fora er uforlignelige!

Det var lige før jeg troede, et af billederne var mit, men der er dog en detalje til forskel:

[image]
ØSJS Ys-Ym og DSB ML 4901, Hårlev 07.06.1986 (nm).

[image]
ØSJS Sm 11 - Sm 13 i Roskilde 04.05.1974 nm).

[image]
ØSJS Sm 17 ank. Køge den 02.07.1974 (nm).

EVP og andre vil glædes over tilstedeværelsen af postbilerne!

[image]
ØSJS Sm 17 og MB 23 i Køge den 02.06.1974 (nm).

Scandia-skinnebusserne synger her absolut på sidste vers, thi snart indfinder Y-tog af serie 5 sig på banen.

Du skrev om det sidste af dine fotos:

Vi zoomer lidt og ser, at sporskiftet nu er forsynet med motordrev og i det fjerne ses at et u-signal er ugyldiggjort måske i forbindelse med noget ombygning.

Det er korrekt, for på dette tidspunkt var det kun stationerne Vallø og Grubberholm, der havde E80 sikringsanlæg, fuldt fjernstyrede fra Hårlev med JZAD-790. Hårlev og stationerne syd herfor havde Wessel-Hansen sikringsanlæg og radiobaseret trafikafvikling. I perioden 1991-94 fik Hårlev og stationerne syd for E80 sikringsanlæg med fuld fjernstyring af det nu opgraderede EBICOS-890.

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak