Vacuumbremser på litra F?
Det er nu ikke helt sandt. De fleste af maskinerne fik ganske vidst trykluftudrustning, men den indirekte bremse (styreventilen) fik maskinerne aldrig. De maskiner der sidenhen fik det i forbindelse med veterantogsdrift er alle ombygget til det.
Kære Jens
I så fald er DRM I JAN 1941 med tillæg misvisende.
På side 26, I. 50 er anført at lokomotiverne 423, 424, 426, 427, 444, 446, 451-453, 456, 457, 459-461, 464, 408, 470-474, 671, 674, 677-680, 682-688, 690, 691, 695, 698 og 700 har Trykluftbremse.
I Tillæg til DRM 1 for bl.a. Juli Kvartal 1943 anføres under litra F:
”Nr. 431 og 433 har nu trykluftbremse, medens Dampbremsen er fjernet”. Denne information fortsættes gennem tillæggene årene frem.
Det samme gør sig gældende i ”Damplokomotivets og dets betjening, Tekst, side 217” midtfor bl.a. ”Dampbremsen anvendes paa Hs-Maskinerne og de af F-Maskinerne, der endnu ikke har fået Trykluftbremse”.
Med den usikkerhed der er i Bay (side 102, 1. spalte nederst) skriver han at litra F fik trykluftbremser.
Så jeg er i tvivl om hvad du mener? Har en maskine kun TB hvis den både har en direkte- som indirekte bremse, altså to bremsehåndtag?
Med venlig hilsen
Steffen Dresler