62 år siden, sidste trækkraftenhed af sin art i 1. Distrikt
Så det hele ikke går op i røg og damp og N-maskiner.
Den sidste rangerhest i 1. Distrikt. Vognmand Holger Olsen med Claus på Tølløse station i 1958.
(Danmarks Jernbanemuseum
Så det hele ikke går op i røg og damp og N-maskiner.
Den sidste rangerhest i 1. Distrikt. Vognmand Holger Olsen med Claus på Tølløse station i 1958.
(Danmarks Jernbanemuseum
Go´morn!
Det er jo helt klart 1. Distrikts modsvar til 2. Distrikts litra H I eller H II, "en 4-benet"
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Så det hele ikke går op i røg og damp og N-maskiner.
Den sidste rangerhest i 1. Distrikt. Vognmand Holger Olsen med Claus på Tølløse station i 1958.
(Danmarks Jernbanemuseum
Holbæk-Arkiverne/Tølløse Lokalarkiv oplyser, at hesten muligvis ikke hed "Claus" men "Jørgen", og at den gik på pension 30. aug. 1957. På arkiv.dk kan ses et meget lavtopløst foto af Holger Olsen og hesten, angiveligt fotograferet på den sidste arbejdsdag. Danmarks Jernbanemuseums foto er imidlertid nogle år ældre (ikke fra 1958, som "nogen" har anført på fotoet), hvilket fremgår af godsvognens lidt ældre tekniske påskrifter. Ovenstående foto er fra perioden 1948-ca. 1955.
Jeg har hørt om hesten, da jeg som trafik elev blev stationeret i Tølløse oktober 1957.
1. Regler for "Rangering med Hest" kan f.eks. findes i DSBs Rangerreglement fra 1944:
"Heste, der anvendes til Rangering, skal være ledet af en Kusk, som ikke tillige maa udføre Tjeneste som Rangerleder. Rangeringen maa kun foretages med et saadant Antal Vogne og med en saadan Hastighed, at Vognene rettidig kan standses. Det skal paases, at der ikke begaas Dyrplageri ved Behandlingen af Rangerheste, f. Eks. derved, at Trækkene er for tunge. Trækkrogen kan ved Træk paa højst 3 Vogne anbringes i de Kroge eller Øskner, der er anbragt paa Vognene. Skal der flyttes et større Træk Vogne, skal Trækkrogen befæstes til en af Vognenes Akselgafler."
2. For 75-80 år siden, hvor forsyningssituationen var kritisk, fandt man nye anvendelser for naturens egne HK, som f.eks.:
Vejle Byomnibusser på Grejsdalsvej trukket af heste under Besættelsen på grund af benzinmangel. Årstal: 1940. Fotograf: Ukendt.
Arkiv: Vejle Stadsarkiv - Nummer: B55110. Klik på billedet for opr. størrelse.
Vognen (selskabets nr. 5) er i øvrigt en på tidspunktet ret ny Triangel Trambus. Venstre forrude er fjernet således, at chaufføren/kusken kan holde tømmerne derigennem. Alternativet, gasgeneratordrevne busser, havde vi et eksempel på i *denne tråd*.
Og nu:
M.v.h.
Niels
For 19 år siden prøvede man vist at lave en "comeback" forsøg
Brændstof var vist for dyrt, så det skulle spares .... men
havre og gulerødder blev også dyr affære
JFJ GD 423 (DSB KM 5715), Randers d. 26. maj 2001 ( Foto: Dirk Kupfer / arkiv: Baumann )
Denne side af jernbanevæsenets historie bliver skam erindret på Jernbanemuseet:
DJM Odense 07.08.2017 (nm).
M.v.h.
Niels
Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.
Læs mere