MK/FK i blandettog?

af Lars, 13/1 2013, 13:04 (4296 dage siden)

Joen Jensen har taget dette billede af et MK/FK sæt i Herning

[image]

Er man ved at sætte en åben godsvogn bagpå, eller holder vognen og Ardelten i nabosporet?

Avatar

MK/FK i blandettog?

af Futfar, Kajerød, 15/1 2013, 10:14 (4294 dage siden) @ Lars

Ud over at have kørt stort set alle typer personførende tog, var det ikke ualmindeligt at "motorvonsaggregatet" blev anvendt til at trække godstog. Om MK/FK har kørt aflåst, så det må kaldes godstog, eller om det har kørt som blandettog, ved jeg ikke. Men det er der vel andre her i Herreværelset der ved meget mere om. :-)

MK/FK i blandettog?

af ojk37, 15/1 2013, 10:41 (4294 dage siden) @ Futfar

Oplevede som barn på vej på ferie omkring 1960 i Ringkøbing en MK/FK rangere i sidespor efter kølevogne; som Københavnerdreng kendte man ikke til "blandettog", så det var meget mærkeligt at se passagerer sidde og læse avis, mens der blev rangeret!!
Ole-Jørn

MK/FK i blandettog?

af Svend, Storkøbenhavn, 15/1 2013, 11:26 (4294 dage siden) @ Futfar

Det er ikke unormalt at personførende tog har medført godsvogne som rutevogne, f eks kølevogne og vogne med stykgods, uden at de af den grund har været betragtet som "blandet tog"

Avatar

MK/FK i blandettog?

af Futfar, Kajerød, 15/1 2013, 15:19 (4294 dage siden) @ Svend

Jeg troede at en blandning af person- og godsvogne var et blandettog, men det er måske forkert?

MK/FK i blandettog?

af Peter Andersen, Hedehusene, 18/1 2013, 21:01 (4291 dage siden) @ Futfar

I mine meget unge dage (begyndelsen af 1950'erne) tilbragte jeg en stor del af min fritid på Kolding havn og station. Desværre uden kamera, som jeg først fik i 1957.
Dengang kom der MK-FK med kvægtog (ca. 10 vogne) som særtog til Åbenrå, ganske vist uden personbefordring. Normalt kom de i spor 3, da de ofte også havde kvægvogne til Kolding. Ellers så vi mest MK-FK'erne i Englænderen.
Inden MK-FK kørtes kvægtogene så vidt jeg husker med D-maskiner, og jeg husker endnu, at jeg studsede over skiltene med Baldwin, Philadelphia, og spurgte hjemm, hvor det lå.
Med større mellemrum kom der også længere kvægtog til Kolding med Q-vogne fra 10-15 jydske privatbaner, som regel trukket af E-maskine.

MK/FK i blandettog?

af Dampfmeisteren ⌂, 19/1 2013, 00:30 (4291 dage siden) @ Futfar

Jeg troede at en blandning af person- og godsvogne var et blandettog, men det er måske forkert?

Nej, slet ikke.
Men betegnelsen blandettog forsvandt ud af DSBs tjenestekøreplan efter krigen.
Det Svend hentyder til er at tog, der er opført i tjenestekøreplanen som persontog også undtagelsesvis har medtaget godsvogne.

MK/FK i blandettog?

af henning h087 ⌂, Græsted, 19/1 2013, 01:48 (4291 dage siden) @ Lars

Hej

også HGC har fotograferet MK/FK med godsvogne
her i Odense fra sidst i 50erne

[image]

og rigtigt som der skrives i indlægene, begrebet ophørte, men i tjenestekøreplaner fra 50-60 står der B, hvilke så må betyde blandet tog, men for det meste er hastigheden her 45 km/t - og er vel lokalgodstog, I samme planer er Persomtogs hastighed som regel sat til 80 km/t, så persontog med godsvogne, og husk så lige at godsvogne skal være godkendt til denne hastighed.

mvh
henning h087

ps om kvægvogne til Kolding mener jeg at jeg har et HGC foto med netop disse vogne i Kolding, men fremført af 2 MO vogne - prøver at finde det frem

MK/FK i blandettog?

af Svend, Storkøbenhavn, 20/1 2013, 00:27 (4290 dage siden) @ Dampfmeisteren

Det Svend hentyder til er at tog, der er opført i tjenestekøreplanen som persontog også undtagelsesvis har medtaget godsvogne.

Ja, eller fast, f eks stykgodsvogne (f eks i tog 166 fra Vordingborg i 60´erne - Henning kan sikkert finde oprangeringen i en togplan VI).

MK/FK i blandettog?

af Aabenraabanen, Kgs. Lyngby, 23/1 2013, 18:22 (4286 dage siden) @ Peter Andersen

Dengang kom der MK-FK med kvægtog (ca. 10 vogne) som særtog til Åbenrå, ganske vist uden personbefordring. Normalt kom de i spor 3, da de ofte også havde kvægvogne til Kolding. Ellers så vi mest MK-FK'erne i Englænderen.

Hej Peter,

MK-FK kørte vel kun til Rødekro, da F-maskinerne mig bekendt hentede alle godsvogne i Rødekro, hvorefter de fra banegården i Aabenraa blev "skubbet" ned til eksportstaldenes aflæsningsrampe.

--
Mvh

Erik

[image]

MK/FK i blandettog?

af Egon Schmidt, 23/1 2013, 19:18 (4286 dage siden) @ Aabenraabanen

Jeg også set mk fk med godsvogne kører op fra Aabenraa i mine drenge år da jeg er op vokset ved banen
Egon fra Aabenraa

MK/FK i blandettog?

af Svend, Storkøbenhavn, 23/1 2013, 20:28 (4286 dage siden) @ Egon Schmidt

Det har så enten været et persontog, som har medbragt godsvogn(e) til Rødekro eller et decideret godstog.

Henning: Hvilke oplysninger om tjenestekøreplaner Rødekro-Åbenrå kan du bringe på Rundremisen ?

PS: Har I husket at tilmelde jer dette oplysende forum, som supplerer det jernbanehistoriske forum på bedste vis?

MK/FK i blandettog?

af Jens MO-Møller, 23/1 2013, 21:28 (4286 dage siden) @ Svend

Jeg har prøvet en enkelt gang, men det kræver en god gang tilvænning, men øvelse gør jo mester siges det!!

Venlig hilsen
Jens Møller

MK/FK i blandettog?

af henning h087 ⌂, Græsted, 23/1 2013, 23:49 (4286 dage siden) @ Svend

Hej Svend

lige aangående Rødekro - Vojens.
tkp har jeg en del af og der er ikke nævnt specifik maskine, enten togart B, eller P
samme gælder togplan 6, der står alle tog maskine eller MO
og kigger man TIB står der for tilladt lokomotiv- og motorvognsbenyttelse
samt motorvogn MK/FK, MX med 60km/t, MK/FK samt MO 551 - 552 samt MO med varmekedel dog kun 50 Km/t.
så MK/FK kan godt køre på banen
så mon ikke at det har været som blandet tog / persontog med godsvogne eller som tillyste tog de har kørt der


og på Rundremisen ligger der pt kun en komplet Tkp 1956 - !B på, er ved at scanne andre ind, ( 1948 - 66 ind. ) men der er desværre kun 24 timer i døgnet og der er meget forskelligt der skal lægges ind, så der bliver sprunget lidt i det, pt er jeg ved at lægge de forskellige typer CP vognes HP tegninger ind + mine egne og foto
men måske kan Georg finde noget om det!?

mvh
henning h087

MK/FK i blandettog?

af Georg Schmidt, 24/1 2013, 10:32 (4285 dage siden) @ henning h087

MK/FK har i tidens løb været brugt i alle togarter. Ser vi på sidst i tresserne var det jf togplanerne ikke ualmindeligt med en 4-5 stykgodsvogne på MK/FK fra Skjern mod Herning og omvendt. Vognene kom fra stationer som Varde, Skjern og Ringkøbing. Der var på det tidspunkt ikke noget godstog mellem Herning og Skjern så evt vognladningsgods til landstationerne har man nok kørt ud med Ardelttraktoren. Man kørte også post i godsvogne på strækningen Århus-Silkeborg-Herning bagpå persontogene på den tid.

Gennem 1950'erne var der konstant 4 sæt Mk/Fk i tur og altså et sæt i reserve. Det kan være, at man af og til har brugt dette til et kvægtog i forbindelse med Åbenrå. Den store tilgang af MY i 2. distrikt i 1956-58 medførte at E-maskinerne i Århus efterhånden ikke havde meget at lave. Et lille arbejdsområde var der med kvægtogene som E-maskinerne hen i 50'erne fremførte mellem Århus og Kolding. Togene var tillyst som særtog og kørte vel en 2-3 gange om ugen.

Mk/Fk blev gennem 50'erne benyttet i alle togarter og endte på Grenaa-Skjerne i 1970-71. Foruden "Englænderen" mellem København og Esbjerg, ekspres- og persontog også hurtige posttog mellem Nyborg og Århus (togene 2001 og 3001) med 120 km/t. Det var disse tog en P-maskine på Sjælland klarede på 1 time og 17 min København-Korsør nonstop med 200 tons på krogen! Mk/Fk tog sig sidst i 50'erne også af ilgodstog Esbjerg-Fredericia og godstog Langå-Skive og Holstebro-Esbjerg, de kunne jo slæbe omkring 250 tons.

Mvh
Georg

MK/FK i blandettog?

af Svend, Storkøbenhavn, 24/1 2013, 10:53 (4285 dage siden) @ henning h087

lige aangående Rødekro - Vojens.
tkp har jeg en del af og der er ikke nævnt specifik maskine, enten togart B, eller P
samme gælder togplan 6, der står alle tog maskine eller MO
og kigger man TIB står der for tilladt lokomotiv- og motorvognsbenyttelse
samt motorvogn MK/FK, MX med 60km/t, MK/FK samt MO 551 - 552 samt MO med varmekedel dog kun 50 Km/t.
så MK/FK kan godt køre på banen
så mon ikke at det har været som blandet tog / persontog med godsvogne eller som tillyste tog de har kørt der

Der der ingen tvivl om, at der for år tilbage har været togarten "blandet tog" og åbernbart så sent som 1956. Det kunne være interessant at sammenligne med publikumskøreplanen for at se, hvornår togarten udgik.

Diskussionen indtil nu har gået på, om alle tog der var oprangeret af både personvognsmateriel og godsvogne blev kaldt/betragtet som "blandede tog" og det er ikke tilfældet. Persontog har i mange tilfælde befordret ilgodsvogne og rutevogne, også selv om der på strækningen var deciderede godstog eller blandede tog.

MK/FK i blandettog?

af Svend, Storkøbenhavn, 24/1 2013, 12:03 (4285 dage siden) @ Svend

... og forresten: Ældre udgaver af TIB skal kigges igennem, for at se hvilke togarter der opereres med de enkelte år, herunder hvornår B endelig udgår.

MK/FK i blandettog? - ophør af togart B i Tkp

af henning h087 ⌂, Græsted, 24/1 2013, 12:17 (4285 dage siden) @ Svend
redigeret af henning h087, 24/1 2013, 12:40

Hej

det er der jo mulighed for her

http://sites.google.com/site/dansktib/

og ved en hurtig gennemgang ser det ud til at i TIB 1961 er togarten B nævnt og det er den ikke i 1962, Endvider ser det ud til at TIB ændre noget i opsætningen, så det peger på at det ser mellem 1961 og 1962 at togarten B forsvinder, men lad mig nu lige kigge i en Tkp - og jo
I Tkp 1961/62 står der togart B
og i Tkp 1962 står der MH
så mon ikke at det her her den forsvinder

men tror at mange forveksler det med persontog med godsvogne, altid skulle være et B tog,
DSB har praktiseret at persontog, Iltog og Exprestog medtog godsvogne i mange år
så tager vi fx tog E 85 i 1953, så medførte det HD og IA. vogne med til Hjørring og Aalborg
det skal tages i betragtning at de godsvogne der tages med eller er faste vogne selvfølgelig skal kunne fremføres med den af togets fastlagte hastighed.
det nytter jo ikke ret meget at tage en QD vogn med max 60 km/t hastighed i et tog der fremføres med 100 km/t :-) ;-)

mvh
henning h087

MK/FK i blandettog? - ophør af togart B i Tkp

af Tom Boye Poulsen ⌂, Odense, 24/1 2013, 14:33 (4285 dage siden) @ henning h087

Jeg kunne ikke lige finde min tjenestekøreplan for 2.distrikt fra 1962 (den ligger begravet i udhuset), men fandt det meget spændende lille hæfte Særtogsanmeldelse nr. 2149 Påsketrafikken 1962. Deri er der den 24. april tog 6057/6936/6880 Odense-Fredericia-Røde Kro-Åbenrå med bemærkningen "befordrer kvægvogne" og med MK-FK hele vejen til Åbenrå.

Tom Boye Poulsen

MK/FK fremførte tog i 1953

af henning h087 ⌂, Græsted, 24/1 2013, 18:49 (4285 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af henning h087, 24/1 2013, 19:06

Hej

og til Georgs indlæg om MK/FK brug kan jeg så supplere med dette
MK/FK fremførte tog i 1953 efter Togplan 6 2 distrikt

Tog 33/64 Englænderen Ng - Es
MK=FK = AC = CB? = AD/AY = MO
?: kun 21/6 - 11/9

Tog 84/1082 S Ar - Fa
MK=FK - CM - CM - AV - CM - CM, de 3 sidste fra Tog 962 Fh - Ar

tog 84 hv Ar - Ng
MK=FK - AV - CM, vogne overtaget i Ar fra tog 962 Fh - Ar

Tog 1086 S Fa - Ng
MK=FK - CP - CP - CQM, vogne fra Te(Sdb tog 991 Fa

tog 917 hv Sd - Ar
MK=FK - (DR 112)!, DR vognen fra tog Fa 2919 Sd
( ) vognen løber tom af hensyn til togformeringen i modsat retning
1 udsendes ikke dagen efter søn-og helligdage

tog 319 Daglig Str - Es
MK=FK - AR - CP*! - CM**!! - CM** - I 485? - I 383**? - I 2856 ?
! udsendes ikke dagen før søn-og helligdage

øøhh

det er næmmere at sætte denne ind istedetfor at jeg skriver lange betydninger af tegnbenyttelse :-) ;-) incl slå og stavefejl :-) ;-) :-D :-P :-(
[image]

tog 380 Fa - Es
MK=FK - AR - CM - CP§§ - CP§§ - AR

tog 380 Es - Str
MK=FK - DO123* fra Rj - I 403 fra Rj til Ar ikke lørdage 20/6-9/8) - AR - CP§§ - (MO**) fra Rj

se det kan kaldes et blandettog - men er i tjenestekøreplan et persontog

og sådan kan man se på oprangeringer fra togplan 6 og Tkp at det var almindelig praksis at medtage godsvogne i persontog mfl - det kan vi vende tilbage til. ( altså oprangeringer fra togplan 6 og vognbenyttelse fra andre togplaner )
disse vil dog også blive lagt på
http://rundremisen.dk/forum/index.php arkiv
- lidt efter lidt, indimeller andre ting som tjenestekøreplaner, sporplaner, bygningstegninger og meget andet

mvh
henning h087

Avatar

MK/FK i blandettog - Aabenraa

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/2 2013, 09:09 (4269 dage siden) @ Tom Boye Poulsen

Jeg kunne ikke lige finde min tjenestekøreplan for 2.distrikt fra 1962 (den ligger begravet i udhuset), men fandt det meget spændende lille hæfte Særtogsanmeldelse nr. 2149 Påsketrafikken 1962. Deri er der den 24. april tog 6057/6936/6880 Odense-Fredericia-Røde Kro-Åbenrå med bemærkningen "befordrer kvægvogne" og med MK-FK hele vejen til Åbenrå.

Hans Gerner Christiansen skriver i "26. Fototilbud" om billede nr. 254: "Mk-Fk ankommer til Åbenrå med kvægtog direkte fra Odense. Det sker hver mandag. 15/5 1961."

Jeg købte ikke selv det nævnte fototilbud. Men det gjorde andre måske? Og jeg tror, at en henvendelse til Hans Gerner Christiansen, om at måtte vise billedet her, vil blive besvaret positivt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

MK/FK i blandettog?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 24/6 2014, 23:41 (3769 dage siden) @ henning h087

Hej, det er såmænd bare P 544 der får tilkoblet en godsvogn til Skjern, jeg har forøvrigt et lignende billede hvor et MR-sæt forlader Herning mod Skjern med 2 åbne godsvogne lastede med containere fra efteråret 1982.
Fra rejsen i 1969 delvis sammen med Joen har jeg noteret MK/FK-tog med godsvogne: 24.juni 1969
P 566 MK681-FK682-3 godsvogne,
P 569 FK684-MK 683-gods,
25.juni 1969
P536: MK-FK-Eco-Dc-gods,
Lørdag 28.juni 1969
P 566: MK681-FK682-2 godsvogne
sættet kørte samme dag
P 561: FK682-MK681-AX394-(CP 2894)
og til aften lidt guf
P 569:FK676-MK675-FK684-MK683-CP2853-CP2820-CP2831
De fleste godsvogne i persontog er nok Fragtstykgods eller ilgodsvogne
det vil føre for vidt at opremse alle de noterede med anden trækkraft.[image]

Bemærk sammenkoblingen MR-MR ved den anden perron i Herning holdt et MRD-MRD.

Desværre ingen MK/FK-billeder.


Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak