Smalspor i Frankrig del 1

af K564, 24/1 2020, 08:45 (1772 dage siden)

På nogle af mine rejser til Frankrig, har jeg været forbi smalsporsbanen mellem Salbris og Valencay. På en endags udflugt fra Paris, kunne man køre turen fra Salbris til Giévres. Toget havde langt ophold i Romorantin, hvor banens store værksted lå. Jeg besøgt banen i 2000 og 2002. Her er lidt billeder fra turen i 2002.

[image]
SNCF motorvognene 211 og 241 i Salbris september 2002.

[image]
SNCF motorvogn 242 i Romorantin september 2002.

[image]
SNCF motorvogn 225 i Romorantin september 2002.

[image]
Endnu ikke sat i drift SNCF motorvogn X 74501 i Romorantin september 2002.

[image]
SNCF motorvognene 242 og 241 i Romorantin september 2002.

[image]
SNCF motorvogn 212 i Giévres september 2002.

Hilsner Keld

Smalspor i Frankrig del 1

af Niels Munch, 24/1 2020, 10:55 (1772 dage siden) @ K564

Hej Keld,

Jeg - og formentlig mange andre - nyder dine billeder og ser med forventning frem til "Smalspor i Frankrig del 2".

Bedste hilsener
Niels

Smalspor i Frankrig del 2

af K564, 26/1 2020, 11:21 (1770 dage siden) @ Niels Munch

God søndag

Tak for de pæne bemærkninger fra Niels. Her er så del 2 af franske smalsporsbaner. Her er det banen fra Villefranche de Cnflent til Latour de Carol. Jeg har for 3-4 år siden vist lidt foto fra denne bane, men mener godt, at den kan tåle en tur mere. En tur i åben vogn er meget flot. Men vil man tage turen, så skal man selv på en varm sommerdag have lidt varmt tøj med, for temperaturen falder en del fra man starter i Villefranche. Banen går næste op i 1600 meters højde, og en pæn del ligger i ca. 1300 meters højde.

[image]
SNCF 105 klar til transport på normalspor i Villefranche juni 1993.

[image]
Personvogn i Villefranche juni 1993.

[image]
En af de nye personvogne fra 1924 i Villefranche.

[image]
Godsvogne i Villefranche juni 1993. Bemærke afskærmningen af 3. skinnen

[image]
SNCF 106 i Villefranche juni 1994.

[image]
En af de mange viadukter på strækningen juni 1994.

[image]
SNCF 106 og 111 i Front-Romeu-Odeillo-Via juni 1994.

[image]
SNCF 109 i Saillagouse juni 1994.

[image]
Hensatte ældre godsvogne i Bourg Madame juni 1994.


Hilsner Keld

Smalspor i Frankrig del 2

af Niels Munch, 26/1 2020, 19:53 (1770 dage siden) @ K564

Hej Keld,

Mange tak for flere fotos fra "Le Petit Train Jaune"! Da du for 4 år siden viste billeder derfra, tænkte jeg: "Han har sq nok nogle flere". Og det havde du.

Bedste hilsener & tak
Niels

Smalspor i Frankrig del 2

af Lars Henning Jensen, 26/1 2020, 20:49 (1770 dage siden) @ K564

G

Hilsner Keld

Spændende - jeg har jo haft fornøjelsen at se en del af billederne tidligere for år tilbage ;-)

Men fortsæt endelig!

/LH

Smalspor i Frankrig del 3

af K564, 1/2 2020, 07:13 (1764 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Godmorgen

Her er lidt fra Mont-Blanc-Express. Denne bane går fra Martigny i Schweiz til St. Gervais Les Bains i Frankrig. Da jeg var der i 1999, blev den drevet i fælles skab af SNCF og SBB CFF FFS. Der var også gennemgående tog på hele strækningen. Jeg var igen på en endagstur fra Paris, så jeg kørte kun med den ene vej fra Martigny til St. Gervais Les Bains.

[image]
Togsæt 21 i Martigny august 1999.

[image]
Strækningen efter lige efter Vernayaz har tandstang august 1999.

[image]
Styrevogn 65-5 i Le Chatelard-Frontiére (grænsestation) august 1999.

[image]
4 strengede spor lige inden St. Gervais Les Bains august 1999.

[image]
Togsæt 21 i St. Gervais Les Bains august 1999.

[image]
Ældre materiel ankommer til St. Gervais Les Bains august 1999.

I St. Gervais Les Bains kan man komme højre op i bjergene med Tramway du Mont-Blanc. Her lidt foto af denne.

[image]
Togsæt Anne på vej gennem gaderne i St. Gervais Les Bains august 1999.

[image]
Togsæt Anne på vej gennem gaderne i St. Gervais Les Bains august 1999.

[image]
Togsæt Anne ved endestationen i St. Gervais Les Bains august 1999.

[image]
Togsæt Jeanne ved deportet i St. Gervais Les Bains august 1999.

Hilsner Keld

Smalspor i Frankrig del 3

af Niels Munch, 1/2 2020, 13:52 (1764 dage siden) @ K564

Mange tak for kigget, Keld.

På disse kanter, hvor jeg aldrig har sat ben, kan man åbenbart opleve flerstrenget spor, tandhjulsbane, sideskinne og køreledning - mere eller mindre kombineret?

Bedste hilsener
Niels

Smalspor i Frankrig del 3

af K564, 1/2 2020, 17:08 (1764 dage siden) @ Niels Munch

kan man åbenbart opleve flerstrenget spor, tandhjulsbane, sideskinne og køreledning - mere eller mindre kombineret?


Ja, også på samme strækning.
Hilsner Keld

Smalspor i Frankrig del 3

af esni, Frederikssund, 1/2 2020, 23:02 (1764 dage siden) @ K564

kan man åbenbart opleve flerstrenget spor, tandhjulsbane, sideskinne og køreledning - mere eller mindre kombineret?


Ja, også på samme strækning.
Hilsner Keld

Så vidt jeg husker, så er banen op til St. Gervais elektrificeret med 25 kV systemet, og den metersoprede strækning derfra via Chamonix op til grænsen er med sideskinne. Så er der et kort stykke med køreledning i CH indtil man møde tandstangsstykket. Hele tandstangsstrækningen er igen med sideskinne og til sidsts er der køreledning igen indtil Martigny.

St Gervais - Chamonix skulle i øvrigt være den stejleste adheæsionsbane af dem alle med stigning ca 90 promille.

Jeg har ingen fotos men har været den vej op og ned i tiden 1990 - 1996, hvor jeg ofte rejste til Geneve til 2 ugers møder i ITU.

Hvor finder man det 4 strengede spor?

Smalspor i Frankrig del 3

af K564, 2/2 2020, 06:18 (1763 dage siden) @ esni

Hvor finder man det 4 strengede spor?


Godmorgen

Det lå fra St. Gervais Les Bains og nogle kilometer øst på.

Hilsner Keld

Smalspor i Frankrig del 4

af K564, 11/2 2020, 12:39 (1754 dage siden) @ K564

Så er vi ved den sidste smalsporsbane, som jeg har besøgt i Frankrig. Det er CP, som kører mellem Nice og Digne. Tidligere kunne man forsætte nord på fra Digne med normalsporede tog, men de var blevet indstillet da jeg besøgte Digne i 1996. Her er så nogle af mine foto fra mine besøg i 1996 og 2003.

[image]
CP´s gamle banegård i Nice, som ikke var i brug mere i september 1996.

[image]
Forfaldet var mere udbredt fra den anden side.

[image]
Efter at have drejet mig, kunne dette foto tages af CP´s nye banegård i Nice.

[image]
Ældre motorvogn ved perron i Nice september 1996.

[image]
Samme vogn fra den anden ende.

[image]
Motorvogn klar til afgang i Nice september 1996.

[image]
Lidt væk fra perronerne holdt endnu en ældre motorvogn.

[image]
CP motorvogn under indkørsel til Nice i september 1996.

[image]
Denne motorvogn havde en noget bedaget bivogn på slæb.

[image]
Motorvogn på vej gennem Nice september 2003.

[image]
Overkørsel i Nice. Sikringen skete ved, at den unge dame i haven trak de hvide og røde kæder med tilhørende jernrør over vejen. Nice september 1996.

[image]
CP´s gamle station i Digne september 1996. Mellem træerne ses normalspors stationen, hvor Cp holder nu.

[image]
Henstillede godsvogne i Digne september 1996.

[image]
Godsvogn foran remisen. Digne september 1996.

[image]
Motortogsæt klar til turen retur til Nice. Toget holder nu for enden af normalspor banegården. September 1996.

Hilsner Keld

Smalspor i Frankrig del 4

af Niels Munch, 11/2 2020, 19:12 (1754 dage siden) @ K564

Hej Keld,

Mange tak for billeder fra CP. Fint, at du også fik billede af det nyere togsæt, som under mit besøg i 1987 desvære var hensat efter en brand. Så jeg måtte nøjes med dette hæfte, som banen solgte i Nice:

[image]

Et par glimt fra mit besøg blev vist *her* og *her*.

Jeg kvitterer med et par fotos:

[image]Digne les Bains, den gamle CP-station med en Billard-bivogn, 24.07.1987 (nm).

CP er den eneste franske smalsporbane, jeg hidtil har besøgt; men på vejen til Haute Provence stod på en motorvejs rasteplads dette lokomotiv:

[image]CFD Vivarais no. 22, i modlys på rasteplads nord for Tournon, 18.07.1987 (nm).

Jeg fandt efterfølgende disse data: Corpet-Louvet FNr. 1614/1923 Dt 1000 mm, «Paul Frot n°22«. Lokomotivet kom siden til turistbanen Voies ferrées du Velay (VFV).


Bedste hilsener
Niels

Smalspor i Frankrig del 3 - nyt materiel

af Niels Munch, 2/9 2022, 08:37 (820 dage siden) @ K564

Railway Gazette International 20 June 2022:

"Mont-Blanc Express trains ordered
EUROPE: Stadler is to supply seven rack-equipped electric multiple-units for Mont-Blanc Express services on the 1000 mm gauge line between Martigny in Switzerland and Saint-Gervais-les-Bains-Le Fayet in France.
The two-car EMUs will be equipped for 850 V DC overhead and third rail power supplies. They will have a capacity of 230 passengers, and will be fitted with CCTV."

Læs hele nyheden her: https://www.railwaygazette.com/traction-and-rolling-stock/mont-blanc-express-trains-ord... .

Sign-in fordres, registrering er gratis.

M.v.h.
Niels

chemin de fer de la baie de somme.

af Niels Buch, 11/2 2020, 21:25 (1754 dage siden) @ K564

Allerførst tak for nogle meget fine indblik i fransk smalspor. Der er bestemt noget man burde besøge, hvis man var på de kanter (hvis altså banerne stadig er i drift).

Nu kommer jeg forholdsvis ofte til Lille i Nordfrankrig, og jeg er bekendt med at der findes en veteranbane indenfor en afstand fra Lille der kunne klares på en endages udflugt, nemlig Chemin de Fer de la Baie de Somme. Har nogen her i forummet besøgt denne bane, og er den et besøg værd?

Hilsen
Niels

chemin de fer de la baie de somme.

af Niels Munch, 11/2 2020, 22:54 (1754 dage siden) @ Niels Buch

Hej Niels,

Jeg ville bestemt besøge den bane, hvis/når jeg kommer på de kanter, se f.eks.: https://en.wikipedia.org/wiki/Chemin_de_Fer_de_la_Baie_de_Somme .

Som det bl.a. fremgår, er der blandede sporvidder, og i nyere tid er erhvervet vogne fra metersporbaner i Schweiz; men det kan næppe skræmme dig ;-) ?


Bedste hilsener
Niels

Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak