Hemmelige sovjetiske kort over danske jernbaner

af Steffen Dresler, 4/1 2020, 13:36 (1835 dage siden) @ Niels

Kære Niels, God eftermiddag

Bare lige for at gøre min part i denne tråd færdig m.h.t. de militære kort.

Jamen alt var forbudt og klassificeret og især kort, selv almindelige vejkort måtte kun indeholde stort set den rute man havde valgt og fået tilladelse til, kontrolposter hver 10 km.!! Flynavigationskort viste kun ruterne (luftlandevejene), ingen nøglepunkter m.h.t. fysisk VFR navigation. ALT havde en sikkerhedsklassifikation. Så militære kort var ALTID klassificerede på en eller anden måde, selvom det også KUN drejede sig om et almindeligt 2 cm kort, som vi kan købe i et kortudsalg idag.

ALT skulle godkendes, ellers forbudt, selv fødselsstatistikker var forbudte, da de jo klart viste et problem med misbrug. Man blev overvåget hele tiden, målt, vejet og fotograferet gennem udenrigsindgangene i lufthavnene.

Mistro var en religion og er det stadig. Jo, den kolde krig sluttede, ved ikke hvad den ny hedder, fået nye navne.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler
NB: John Le Carré, tja, men desværre sandt og nu mere end før en nødvendighed at forholde sig til.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Østbanen 1879-2004

Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.

Læs mere
Sukkerfabrikken Nykøbing
Sukkerfabrikken Nykøbing

I 1884 opførte en række landmænd på Falster andelsvirksomheden Sukkerfabrikken Nykøbing. I jernbanekredse er fabrikken mest kendt for de to små Krauss-maskiner, der varetog trafikken på fabrikken i over 50 år og nu befinder sig på Museumsbanen.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak