Julekalenderen 2019, 23. december - LØST

af Jens Vesterdahl ⌂, 23/12 2019, 10:14 (1847 dage siden) @ Anders Nordebring
redigeret af Jens Vesterdahl, 23/12 2019, 10:29

Det er netop Egirdir, og strækningen blev nedlagt i 2003. Anders har stafetten ;-)

Her er toget nået til den modsatte ende af broen, og byen Egirdir ses i baggrunden, hvor den slynger sig rundt om forbjerget og ud over halvøen.

[image]

Egirdir var endestation på hovedstrækningen for ORC - Ottoman Railway Company, og banen udgik fra Izmir og gik primært til Aydin. Man fortsatte dog trin for trin og nåede Egirdir i 1912. Det var dog aldrig meningen at det skulle være endestationen - man ville videre til Konya - men trafikken var ret sparsom, så man nåede aldrig videre. I 1935 blev ORC indlemmet i de tyrkiske statsbaner TCCD.

Selv om Egirdir kun havde et enkelt perronspor og et omløbsspor, så skulle der ikke mangle en perronhal. Her holder toget klar til afgang, og det er mig i den røde trøje, som giver hånd til stationsforstanderen. Der var kun to vogne med. Lokomotivet er TCCD 56535, ex- DRB 52 6073.

[image]

Kilde: Trains of Turkey

Broen er i øvrigt en del af en helt fantastisk hestesko kurve, som var nødvendigt for at komme fra det omgivende terræn og ned til søen. Selv om strækningen nu er nedlagt er traceen tydelig på Google Earth, og broen står der endnu.

Glædelig jul til alle
Jens


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Sakskøbing Sukkerfabrik
Sakskøbing Sukkerfabrik

Sakskøbing Sukkerfabrik opførtes i årene 1909-10 og der blev etableret et ret omfattende 700 mm smalsporet roebanenet omkring fabrikken. Inden nedlæggelsen af roebanerne i 1966 nåede banerne at blive Danmarks største private jernbanesystem.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak