God eftermiddag
Herunder det officielle noteret i den daglige oversigt over sabotager mv. Om det er togkontoret eller Generaldirektoratet der er ansvarlig ved jeg ikke:
Onsdag den 28. Marts 1945.
Maskinhuset paa Langebro sprængt. I Gaar ved 18-Tiden kørte en frederiksbergsk Vagtværnsbil med Højttaleranlæg ind over Langebro. Gennem Højttaleranlæget opfordredes Folk til at bringe sig i Sikkerhed, da der vilde ske en Eksplosion paa Broen. Ogsaa Sporvognene blev standset i Forvejen, og Passagererne opfordredes til at søge Dækning. De tyske Vagtposter forstod ikke, hvad der foregik, hvilket naturligt forklares med deres manglende Kendskab til Sproget. Et Øjeblik efter kørte et Godstog hen over Langebro, og da den sidste Vogn var ud for Broens Maskinhus, eksploderede den med en usædvanlig kraftig Virkning. Maskinhuset med Oplukningsmekanismen blev ødelagt, og der opstod Brand i Huset og paa Fortovene. Maskinassistent Schumacher menes at være omkommet ved Eksplosionen, da han befandt sig i Maskinhusets øverste Etage og ikke kunde komme ud. I Morges sendte Brandvæsenet en Vogn ned for at eftersøge ham i Ruinerne, men Mandskabet blev afvist. Maskinmester Kullmann sprang ud fra Maskinhuset, da Advarslen lød, men faldt saa uheldigt, at han alvorligt læderede venstre Ben. Af det øvrige Mandskab blev Brobetjent Ludvigsen, Bremensgade 54, kvæstet i Hovedet, og Brovagt Jensen, Gunløgsgade 17, beskadigede den højre Fod, da han sprang ned. Desuden blev Brobetjent Kjeldsen, Ungarnsgade 3, kvæstet i Hovedet. Ved Eksplosionen dræbtes i hvert Fald 1 tysk Soldat, muligvis 2, og en tredie blev haardt saaret. I Forbindelse med Sabotagen opstod kraftigt Skyderi i Kvarteret omkring Broen, og Eksplosionen blev desuden Signalet til, at Vagterne ved Knippelsbro begyndte at skyde. Ogsaa ude ved Dybbølsbro aabnedes Ild. Her blev Jørgen Karlsen, Dannebrogsgade 50, saaret af et Skud i Halsen. Særlig voldsomt var Skyderiet dog inde paa Gammelholm, hvortil den forplantede sig fra Knippelsbro. I Hummergade 1 hentede Ambulancen Maler Andersen, Strandgade 70. Han havde faaet i Skud i Ryggen; desuden saaredes Ekspedient Olsen, Dronningensgade 14, og Forvalter Olsen, Moldaugade 10. Endvidere blev Chauffør Sigvald Poulsen, boende i Aalborg, ramt af et Skud i Halsen. Han var død ved Indlæggelsen paa Kommunehospitalet. En ukendt Dame, ca. 50 Aar, blev ligeledes indbragt som død. Ialt bragtes 13 saarede Danske foruden de to Døde til Hospitalerne. 5 af de saarede var ramt af Skud. Blandt de haardest medtagne er en Servitrice, Frk. Christoffersen, som ved Knippelsbro ramtes af 2 Skud i Brystet og 2 i højre Arm.
Der er ikke noget i Vejen for, at Broen ret hurtigt kan sættes i Stand, saa at den igen kan tage Trafikken, men den kan ikke lukkes op, og Sagkyndige mener, at selvom man havde Materiale klar til at udbedre Skaden, vilde der i bedste Fald gaa en Maaneds Tid med Istandsættelsen. Da man imidlertid ikke har Materialerne, og der vel ikke er synderlig Udsigt til at skaffe dem, maa man indstille sig paa, at Broen ikke vil kunne aabnes for Skibsfarten i Maaneder. Ude i Sydhavnen ligger nogle store Skibe oplagt, blandt disse Ø.K.-Baade og nogle Skibe, som iøvrigl skulde have været i Fart i disse Dage. Spærringen betyder, at Kulpladserne ikke kan faa Tilførsler af Brændsel paa sædvanlig Vis, og paa samme Maade afskæres Ørstedsværket, men i den senere Tid er der kun gaaet nogle Skibe med Brunkul ind til Sydhavnen. Indtil Broen atter kan aabnes, maa man formentlig omlade i Pramme, som kan gaa under Broen.
Det er modstridende billeder m.h.t. anvendt rangermaskine i viser. Øverst en litra Hs og nederst (fra TV produktionen??) en litra F II med høj kulkasse (FRICHS 1949???) med en hvid litra IA type og en
Q vogn med TB.
Jeg kan ikke tilføje yderligere.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler