Go' lørdag eftermiddag,
I f.m. en lille uges Berlin-storbyferie i juni 2008 beboede vi en lejlighed nær Frankfurter Tor. Da det var en "hygge-ferie", havde jeg - som sædvanlig - ikke læst synderligt på jernbanelektien hjemmefra. Men lidt brochuremateriale i lejligheden fristede os til at besøge det naturskønne, rekreative område Märkische Schweiz i Bundesland Brandenburg, halvvejs til den polske grænse, og den derværende museumsbane Buckower Kleinbahn (BKB). Det skete så søndag, den 22. juni 2008.
Vi landede på Bahnhof Buckow tæt på afgangstid for dagens velholdte driftsstamme:
BKB ES 279 004-6 og ET 279 003-8 i Buckow 22.06.2008 (nm).
Materiellet er "pr. definition" det oprindelige 800V DC materiel, der blev indsat i 1930, da den oprindelige 750 mm dampbane fra 1897 blev ombygget til normalspor og elektrificeret.
Se nærmere her: https://de.wikipedia.org/wiki/Buckower_Kleinbahn_Nr._1_bis_3 .
DR (Raw Schöneweide) rekonstruerede i begyndelsen af 1980'erne materielet med nye vognkasser m.m.v. á la S-Bahn (men knap så vellykket som på Oberweißbacher Bergbahn), og ændrede motorspændingen til 600V DC.
På nabosporet stod overraskende dette Berliner S-Bahnzug:
ES 877 601-5 og ET 477 601-9 i Buckow 22.06.2008 (nm).
Som det ses, har man læsset en pantograf op på toget, og det er ikke ren historieforvanskning, da i det mindste styrevognen formodes at stamme fra Hitlers Peenemünde S-Bahn. Togsættet er siden afhændet til SVG Eisenbahn-Erlebniswelt Horb am Neckar.
Desuden stod ét af 2 EL4 ellokomotiver, der ved Strausberger Eisenbahn havde forestået godstrafikken dér:
Strausberger Eisenbahn EL4 nr. 15 i Buckow, 22.06.2008 (nm).
Til næste år fejrer banen 90-året for elektrificeringen; men den har ikke hele tiden kørt under strøm. I den sene DR-tid opgav man at forny strømforsyningsanlægget, hvorfor man indsatte "Ferkeltaxen". Dette gav nu & da endog gennemgående tog ud over endestationen i Möncheberg (Mark) ad Preußische Ostbahn ind til Berlin-Lichtenberg. Da DB kom til, blev driften efterhånden indstillet helt, indtil "Eisenbahnverein Märkische Schweiz" fik den genåbnet som elektrisk museumsbane i 2002. Men så i 2010 stjal banditter nogle km køreledning, der kun via sponsorhjælp blev erstattet og retableret. I den periode tyede man bl.a. til en lånt MAN-skinnebus.
Driften foregår efter sporvejsreglerne i BOStrab.
Men nu afsted på de 4,9 km:
Führerstandmitfahrt i styrevognen, 22.06.2008 (nm).
Banens eneste holdested undervejs:
Haltepunkt Waldsieversdorf 22.06.2008 (nm).
Ankommet til endestationen ved Preußische Ostbahn:
Kleinbahnhof Möncheberg (Mark) 22.06.2008 (nm).
Fra Buckow kørte vi mod vest via landsbyen Hohenstein, hvor enkelte indbyggere kiggede efter os:
Fra Hohenstein 22.06.2008 (nm).
..... til Strausberger See med trolleyfærgen og byen Strausberg med Strausberger Eisenbahn (som er en sporvej) - samt en sen, men god frokost.
BKB besøgte vi i en gætteleg i 2012, og Bahnhof Möncheberg (Mark) ved Preußische Ostbahn besøgte vi med Julekalenderlåge nr. 18 - 2015. Nogle af de her viste fotos blev også bragt dengang.
Strausberger Eisenbahn har vi bl.a. set på under rækken "Sporvogne i udlandet", ligesom de øvrige 2 "Randberliner Strassenbahnen", Schöneiche-Rüdersdorf og Woltersdorf, som jeg desværre ikke selv har nået endnu.
Bedste hilsener & go' adventsweekend
Niels