Banerne på Stapelholm
I går var vi i grænseegnen ned mod Ditmarsken, men dog på den nordlige bred af Ejderen. Stapelholm er en bakkeø/geestholm, der formentlig har været en ø tidligere inden inddigning. Holmen er mod nord afgrænset af Trenen (å) og mod syd Ejderen. Området blev også oversvømmet i 1300-tallet og bebyggelserne koncentreret på de lidt højereliggende områder. Området er en del af de sumpe vest for Dannevirke som sammen med Slien udgør "de våde" flanker i den danske "limes" mod syd.
I 1621 grundlagde hertug Friedrich 3. af Slesvig-Holsten-Gottorp byen Friedrichsstadt omtrent hvor Miltum er angivet på kortudsnittet hvor Ejderen og Trenen løber sammen.
Inden vej- og banebyggeri sejlede man rundt og for at kunne passere grøfter mv brugte man en spring- eller klyverstok til stangspring over vandgraven.....
Med grundlæggensen af Friedrichsstadt var vor banes (den ene) endepunkt grundlagt. Byens første baneforbindelse var Marskbanen der passerede vestom byen. Fra øst byggede Schleswiger Kreisbahnen en strækning der med egen station øst for Friedrichsstadt havde endestation (og i øvrigt aldrig fik forbindelse til Marskbanestationen vest for byen. Indviet i 1905 - tænkt rigtigt som forbindelse mellem Slien og Ejdermundingen, men nok for sent på den.
På Stapelholm fik strækningen station mellem Norderstapel og Sønderstapel som et kompromis. Det var ikke godt nok og senere fik man holdepladser ved begge byer, således at man havde tre på- og afstigningsmuligheder i det kommende jernbaneknudepunkt.
Fortsættes.....coffee break......