Klodser på S/S Holger Danske
Hejsa,
Denne identifikationsopgave her kræver maritim specialviden, og en sådan er der jo mange i dette forum, der ligger inde med, blot ikke jeg. Derfor udbryder jeg med Piet van Deurs' ord: HVAD ER DET?
Hejsa,
Denne identifikationsopgave her kræver maritim specialviden, og en sådan er der jo mange i dette forum, der ligger inde med, blot ikke jeg. Derfor udbryder jeg med Piet van Deurs' ord: HVAD ER DET?
Klodserne er en stævnfender der skal beskytte stævnen ved skubning af eller på et eller andet, der er for lavt til at plattingen højere oppe på stævnen kan yde den fornødne beskyttelse.
Klodserne er en stævnfender der skal beskytte stævnen ved skubning af eller på et eller andet, der er for lavt til at plattingen højere oppe på stævnen kan yde den fornødne beskyttelse.
Tak, Thorbjørn. Så er spørgsmålet, hvad den konkrete skubbeopgave har været og hvorfor man ligefrem har fotograferet det. Det virker jo lidt paradoksalt, når der er tale om en isbryder, der jo ellers nok skulle have en robust stævn. Men nu registrerer jeg billedet med dine oplysninger. Så kan det være, at der dukker noget uddybende op senere.
Gode hilsner
Morten
Tak, Thorbjørn. Så er spørgsmålet, hvad den konkrete skubbeopgave har været og hvorfor man ligefrem har fotograferet det. Det virker jo lidt paradoksalt, når der er tale om en isbryder, der jo ellers nok skulle have en robust stævn.
Der er forskel på at bryde is (hvor du ofte vil se isbryderen forsøge at komme "op på isen" for på den led at bryde den) og på at skubbe et eller andet.
Ganske som Thorbjørn siger, at hvis prammen (eller hvad det nu har været) har været ret lav, så skal du søge at styre den via en spids stævn.....god fornøjelse siger jeg....uanset hvor mange trodser du eller sætter mellem skib og pram.
Tak, Thorbjørn. Så er spørgsmålet, hvad den konkrete skubbeopgave har været og hvorfor man ligefrem har fotograferet det. Det virker jo lidt paradoksalt, når der er tale om en isbryder, der jo ellers nok skulle have en robust stævn.
Der er forskel på at bryde is (hvor du ofte vil se isbryderen forsøge at komme "op på isen" for på den led at bryde den) og på at skubbe et eller andet.
Ganske som Thorbjørn siger, at hvis prammen (eller hvad det nu har været) har været ret lav, så skal du søge at styre den via en spids stævn.....god fornøjelse siger jeg....uanset hvor mange trodser du eller sætter mellem skib og pram.
Hejsa,
Tak, til jer begge. Det må være en fyldestgørende information til billedet.
Tak, Thorbjørn. Så er spørgsmålet, hvad den konkrete skubbeopgave har været og hvorfor man ligefrem har fotograferet det. Det virker jo lidt paradoksalt, når der er tale om en isbryder, der jo ellers nok skulle have en robust stævn.
Der er nærmere tale om at beskytte det skubbede, så isbryderstævnen ikke maser sig ind i modparten.
Undersøgelsen har til formål at beskrive de elementer, der dengang var en del af stationsbyens dagligdag. I tidens løb er de forsvundne – mejerier, pengeinstitutter og telefoncentraler.
Læs mere