Damplokomotiv 502051 UK (Billedegætterier)

af Steffen Dresler, 28/11 2019, 11:53 (1822 dage siden)

Fra "jernbanen" er posted denne information vedr. sp. om et billede med en tysk BR 50ÜK 2051 UK angiveligt fotograferet i Danmark.

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=147562

Da spørgsmålet nok rettelig hører hjemme på denne side tillader jeg mig at svare her og henvise til link som ovenfor anført i håb om flere informationer.
--------------------------

DR BR 50 2051ÜK var en forenklet udgave af BR 50 og blev bygget i Belgien hos Cockeril og kom i oktober 1943 til Bw Neumünster under RBD Hamburg (se i øvrigt tidligere link). Jf. ”Die Baureihe 50, band 1” fra EK Verlag synes det som om at byggenummer er 3257 og i hvert tilfælde er det bygget ved bestilling 39.017/63.796 og kostede 190.000 RM. Det var en del af 40 stk. bygget på denne fabrik, alle med den forenklede kedel med kun sandkasse-dom-sandkasse (SDS) og af type St. 34 stål mod fredstidskedlerne af St. 47 stål og DSDS.

I april 1944 indsat i den såkaldte ”Dänemark Plan” hvor BW Neumünster har 17 lokomotiver i plan for dette. De nærmere omstændigheder for dette lokomotiv kender jeg ikke, men at det har været i Danmark er sikkert, da det er opført i den såkaldte Århus-plan/oversigt udfærdiget p.b.a. informationer fra Århus efter krigen.

Hvis man vil vide mere nøjagtigt hvilke tog det har fremført skal man have fat i ”Lok Gestellung” fra det daværende tyske DR kontor (Bbw) i Århus.

Bemærk i øvrigt at lokomotivet stadig har lidt af den frostsikring lokomotiverne blev leverede med tilbage, men at der er påsat en ”havebænk” af træ under fyrkassen (for at få røgen tvunget op i mangel af røgnedslagsplader.

Hvor lokomotivet er fotograferet og under hvilke omstændigheder og tid har jeg ingen ide om.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Damplokomotiv 502051 UK (Billedegætterier)

af Carsten, Valby, 28/11 2019, 12:45 (1822 dage siden) @ Steffen Dresler

Jeg går ud fra at du mener røgkammeret, der hvor du skriver fyrkassen?

Mvh

Carsten

Damplokomotiv 502051 UK (Billedegætterier)

af Steffen Dresler, 28/11 2019, 13:20 (1822 dage siden) @ Carsten

Jeps, glemte at skrive "modsat fyrkassen":-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Damplokomotiv 502051 UK (Billedegætterier)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/11 2019, 16:00 (1822 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Morten Flindt Larsen, 28/11 2019, 16:17

Fra "jernbanen" er posted denne information vedr. sp. om et billede med en tysk BR 50ÜK 2051 UK angiveligt fotograferet i Danmark.

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=147562

Da spørgsmålet nok rettelig hører hjemme på denne side tillader jeg mig at svare her og henvise til link som ovenfor anført i håb om flere informationer.
--------------------------

DR BR 50 2051ÜK var en forenklet udgave af BR 50 og blev bygget i Belgien hos Cockeril og kom i oktober 1943 til Bw Neumünster under RBD Hamburg (se i øvrigt tidligere link). Jf. ”Die Baureihe 50, band 1” fra EK Verlag synes det som om at byggenummer er 3257 og i hvert tilfælde er det bygget ved bestilling 39.017/63.796 og kostede 190.000 RM. Det var en del af 40 stk. bygget på denne fabrik, alle med den forenklede kedel med kun sandkasse-dom-sandkasse (SDS) og af type St. 34 stål mod fredstidskedlerne af St. 47 stål og DSDS.

I april 1944 indsat i den såkaldte ”Dänemark Plan” hvor BW Neumünster har 17 lokomotiver i plan for dette. De nærmere omstændigheder for dette lokomotiv kender jeg ikke, men at det har været i Danmark er sikkert, da det er opført i den såkaldte Århus-plan/oversigt udfærdiget p.b.a. informationer fra Århus efter krigen.

Hvis man vil vide mere nøjagtigt hvilke tog det har fremført skal man have fat i ”Lok Gestellung” fra det daværende tyske DR kontor (Bbw) i Århus.

Bemærk i øvrigt at lokomotivet stadig har lidt af den frostsikring lokomotiverne blev leverede med tilbage, men at der er påsat en ”havebænk” af træ under fyrkassen (for at få røgen tvunget op i mangel af røgnedslagsplader.

Hvor lokomotivet er fotograferet og under hvilke omstændigheder og tid har jeg ingen ide om.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Hej Steff,

Ved hjælp af luftfotos er det relativt enkelt at afkræfte, at billedet skulle være taget i Fredericia. Hverken vejunderføringen, bygningen i baggrunden eller sporterrænet til højre passer med Fredericia, så indtil dokumentation kan fremføres, er billedet ikke taget i Danmark. Men derfor kan lokomotivet da være meget interessant alligevel.

Damplokomotiv 502051 UK (Billedegætterier)

af UTJ, 28/11 2019, 16:42 (1822 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det kan man da ikke slutte ud fra din argumentation, dvs at det ikke skulle være i DK

Avatar

Damplokomotiv 502051 UK (Billedegætterier)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/11 2019, 16:45 (1822 dage siden) @ UTJ

Det kan man da ikke slutte ud fra din argumentation, dvs at det ikke skulle være i DK

Du mener altså, at man ud fra et foto, som beviseligt ikke er taget i Fredericia, kan fastslå, at fotoet så er taget i Danmark, blot fordi at lokomotivet tilfældigvis har kørt i Danmark? Det ser jeg ikke som en argumentation men som en kortslutning.

Damplokomotiv 502051 UK (Billedegætterier)

af Erik Sejersen, 28/11 2019, 17:04 (1822 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Nu vil jeg ikke kortslutte debatten, men til venstre ses et typisk dansk bremsehus på en åben vogn og bygningen bagved er omladehallen på Fredericia rangerbanegård og det er ikke en vejunderføring men den udendørs læsserampe. Lokomotivet holder i spor 214 eller 300. Billedet ses mod nord.

Damplokomotiv 502051 UK (Billedegætterier)

af UTJ, 28/11 2019, 17:15 (1822 dage siden) @ Erik Sejersen

Lokomotivet syntes at være en Q. Nej hvis man mener at det ikke er fra Fredericia, kan man deraf ikke slutte at det ikke er i Danmark indtil andet er bevist. Det er dette som er noget sludder: .....så indtil dokumentation kan fremføres, er billedet ikke taget i Danmark.....

Damplokomotiv 502051 UK (Billedegætterier)

af Oversmeden, 28/11 2019, 17:19 (1822 dage siden) @ UTJ

Jeg vil blot minde om denne tråd - Gammel tråd - scroll et stykke ned og et fint foto af omladehallen dukker op.
Det, som ses til venstre for den væltede maskine, er næppe en vejunderføring, men understøtninger til platformene foran hallen.

Jeg siger ikke at billedet er taget i Fredericia, men det luger godt nok derhenad.

Avatar

Damplokomotiv 502051 UK (Billedegætterier)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/11 2019, 18:41 (1822 dage siden) @ UTJ

Lokomotivet syntes at være en Q. Nej hvis man mener at det ikke er fra Fredericia, kan man deraf ikke slutte at det ikke er i Danmark indtil andet er bevist. Det er dette som er noget sludder: .....så indtil dokumentation kan fremføres, er billedet ikke taget i Danmark.....

Nej, det er ikke noget sludder. For at kunne slutte, at et billede er tage i Danmark, er det ret relevant, at der er faste pejlemærker eller andet på billedet, der entydigt viser, at det er Danmark. Er det ikke det, er vi ovre i postulaterne.

Avatar

Damplokomotiv 502051 UK (Billedegætterier)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/11 2019, 18:36 (1822 dage siden) @ Erik Sejersen

Nu vil jeg ikke kortslutte debatten, men til venstre ses et typisk dansk bremsehus på en åben vogn og bygningen bagved er omladehallen på Fredericia rangerbanegård og det er ikke en vejunderføring men den udendørs læsserampe. Lokomotivet holder i spor 214 eller 300. Billedet ses mod nord.

Tak, jeg anerkender din dokumentation. Måske bør du fortælle det til ChristianeF ovre i naboforumet, som har lagt billedet op. Hun er ikke klar over det præcise sted og antager blot, at det er Fredericia.

Damplokomotiv 502051 UK (Billedegætterier)

af Niels Munch, 28/11 2019, 17:21 (1822 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Er du nu sikker på, det ikke er i Nr. Sundby, gode M;-)rten?

[image]

Damplokomotiv 502051 UK (fotos)

af Niels Munch, 21/4 2021, 11:20 (1312 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff m.fl.,

Flere billeder af 50 2051 ÜK:

[image]

Fra en billedserie på 8 fotos "Sabotage - Fredericia Rangerbanegård - billedserie af tysk lokomotiv, som er afsporet ved en sabotage på Rangerbanegården". Periode: 1944 - 1945. Fotograf: Ukendt. Lokalhistorisk Arkiv for Fredericia og Omegn - B805502.

Daglige Beretninger om Begivenheder under den tyske Besættelse, der bl.a. citerer togkontoret, melder om adskillige sabotager af sporskifter i Fredericia. En enkelt gang (15.11.1944) omtales beskadigelse af 2 lejede tyske lokomotiver; men om det har relation til billederne her, vides ikke.

M.v.h.
Niels

Damplokomotiv 502051 UK (fotos)

af Steffen Dresler, 21/4 2021, 15:40 (1312 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels

Som orientering for andre kan alle BR 50 (og de andre tyske damplokomotiver) findes her, bl.a. BR 50ÜK 2051:
https://www.dampflokomotivarchiv.de/index.php?nav=1412382&lang=1&id=102610&...

Loko blev tildelt RBD Hamburg efter overtagelsen fra fabrikken og havde BW (Maskindepot) Neumünster som hjemsted frem til krigens slutning. Maskinen har være indsat i "Dänemark Plan" og kørt i Danmark, hvorfor opført i "Aarhusplanen" som været gennem her papirmæssigt.

2051 har ikke været lejet af DSB overhovedet. Efter krigen overført til den Belgiske stat, men var ikke blandt de lokomotiver som DSB så på i.f.m. købet af de 12 belgiskfremstillede BR 50ÜK, nu ejet af den belgiske stat.
Lokomotivets videre skæbne kan læses i link.

NM, tak for billedet, fortsat god dag til alle

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Damplokomotiv 502051 UK (fotos)

af Niels Munch, 21/4 2021, 17:38 (1312 dage siden) @ Steffen Dresler

NM, tak for billedet, fortsat god dag til alle

Velbekomme Steff, men har du kun set ét billede - der var 8 i alt (via linket).

Bedste hilsener
Niels
der kun sætter links for sjov

Damplokomotiv 502051 UK (fotos)

af Steffen Dresler, 21/4 2021, 19:58 (1312 dage siden) @ Niels Munch

Jeps (tør sq da ikke andet);-) ,

Men når vi nu har fat i de resterende billeder skal læserne bemærke afblændingen af sidevinduet, rester af frostsikring med kassen ovenpå cylinderne (trykudligner), lidt restbeskyttelse af rørforbindelser på venstre side af kedlen samt den noget primitive træplade under røgkammeret. I sandelighed et krigslokomotiv!!
At lokomotivet IKKE er i fast tjeneste i Danmark eller indlejet kan se bl.a. på at skorstensforlængelsen ikke er afskruet. Loko kan således ikke indgå i en DSB remise under røghætten samt andre højdebegrænsende steder.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Damplokomotiv 502051 UK (fotos)

af Georg Schmidt, 7/5 2021, 09:06 (1296 dage siden) @ Steffen Dresler

50 2051 var en ret sjælden gæst i Aarhus jfr. de bevarede lodsbøger. Første gang maskinen ses i Aarhus var med tog 9201 den 13/1 1944 mod Aalborg. Næste dag retur fra Aalborg med tog 9244 og afgang sydpå fra Aarhus med tog 9240 kl. 18.05.
Næste besøg var med togene 9203/9212 den 26/5 1944. Andre 50'ere kom bare igen og igen som f. eks 50 005 der var i Aarhus utallige gange, vist nok en Flensborg maskine.
Sidste dage i besættelsen kom 50 2051 igen og kørte rundt i Midtjylland jfr. den bevarede Lokgestellung.
[image]
Den 22-23/4 1945 køres Aarhus-Langå-Randers-Viborg.
Der har været noget at se på i Viborg 23/4 1945. En mindre hær af J-maskiner og G-maskiner samt K-maskiner og rangering med Hs og MFVJ 8, og nu også to tyske femkoblere.
[image]
Sidst på aftenen køres tilbage til Langå.
[image]
Her køres fra Karup til Fredericia den 25-26/4 1945.
Fra Langå til Karup er ikke noteret og Bbv noterede ikke tomkørsler (Bbv: "Der Bahnbevollmächtigte für Dänemark, Fredensgade 56, Aarhus).
[image]
[image]
50 364 i Aalborg i 1944.
M v h
Georg


Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak