Hvilken station?
Fra en anden gruppe spørges til lokaliteten her, og den slags plejer jo ikke at tage lang tid her i lokalet.
af Thorbjørn, Kbh Ø, 26/11 2019, 23:29 (1888 dage siden)
Fra en anden gruppe spørges til lokaliteten her, og den slags plejer jo ikke at tage lang tid her i lokalet.
af Steffen Vester, 27/11 2019, 00:07 (1888 dage siden) @ Thorbjørn
Det ligner København H
af Morten Flindt Larsen, København K, 27/11 2019, 01:05 (1888 dage siden) @ Thorbjørn
Fra en anden gruppe spørges til lokaliteten her, og den slags plejer jo ikke at tage lang tid her i lokalet.
Det er København H, med Post III i baggrunden.
af Thorbjørn, Kbh Ø, 27/11 2019, 01:14 (1888 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Fra en anden gruppe spørges til lokaliteten her, og den slags plejer jo ikke at tage lang tid her i lokalet.
Det er København H, med Post III i baggrunden.
Tak, hurtigt og effektivt.
af esni, Frederikssund, 27/11 2019, 08:18 (1888 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Fra en anden gruppe spørges til lokaliteten her, og den slags plejer jo ikke at tage lang tid her i lokalet.
Det er København H, med Post III i baggrunden.
I baggrunden lige bag herren med brillerne ses et bremseprøvesignal med alle tre hvide lys tændt .
Fandtes den type signaler andre steder end København H?
af Lars Møller Jensen , Röbäck, 27/11 2019, 12:05 (1888 dage siden) @ esni
I baggrunden lige bag herren med brillerne ses et bremseprøvesignal med alle tre hvide lys tændt .Fandtes den type signaler andre steder end København H?
Hej esni,
på sikringsplanen for Nyborg (Fgh, H og Svanedammen) findes et enligt bremseprøvesignal ved udkørslen fra Svanedammen for sporene 901-4 (906-7), det var sporene med afgangslys.
Jeg leder videre
med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.
af henning h087 , Græsted, 27/11 2019, 13:27 (1888 dage siden) @ Lars Møller Jensen
Helsingør havde et, dog dobbeltrettet bremseprøvesignal mellem spor 13 og 14, samt 2 afgangssignaler + 2 PU signaler længere ude
udsnit af sporolan 1960
her et foto af Svend Jørgensen i 1958 hvor der ses bremseprøvesignal og afgangssignaler i baggrunden og bemærk at godstoget i spor 14 er fremført af C 710 og en del SJ O vogne
mvh
h087
af Lars Henning Jensen, 27/11 2019, 17:41 (1887 dage siden) @ Lars Møller Jensen
I baggrunden lige bag herren med brillerne ses et bremseprøvesignal med alle tre hvide lys tændt .Fandtes den type signaler andre steder end København H?
Hej esni,på sikringsplanen for Nyborg (Fgh, H og Svanedammen) findes et enligt bremseprøvesignal ved udkørslen fra Svanedammen for sporene 901-4 (906-7), det var sporene med afgangslys.
Jeg leder videre
med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.
Ak ja, dette bremseprøvesignal var jeg med til at "bortføre" fra stationen, da trafikken var ophørt og flyttet til den faste forbindelse
Derpå blev det anbragt i en have i Esbjerg, men hvor det siden er endt, erindrer jeg ikke ...
God aften!
Mh
LH
af Krabsen, 27/11 2019, 14:10 (1888 dage siden) @ esni
Fra en anden gruppe spørges til lokaliteten her, og den slags plejer jo ikke at tage lang tid her i lokalet.
Det er København H, med Post III i baggrunden.
I baggrunden lige bag herren med brillerne ses et bremseprøvesignal med alle tre hvide lys tændt .
Endnu mere OT:
Hvad er et bremseprøvesignal? Kører man frem i fuld fart og bremser et bestemt sted - og antal lamper med lys så viser hvor tæt man kommer på signalet inden stop?
af Lars Møller Jensen , Röbäck, 27/11 2019, 15:04 (1887 dage siden) @ Krabsen
Endnu mere OT:
Hvad er et bremseprøvesignal? Kører man frem i fuld fart og bremser et bestemt sted - og antal lamper med lys så viser hvor tæt man kommer på signalet inden stop?
Nej det er i stedet for håndsignaler fra bremseprøveren til lokomotivføreren når bremsen prøves inden afgang eller efter til og afkobling.
Her ses håndsignalet for bremseprøve afsluttet, = 3 hvide lanterner.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/11 2019, 15:39 (1887 dage siden) @ Lars Møller Jensen
Her ses håndsignalet for bremseprøve afsluttet, = 3 hvide lanterner.
Arh, Lars. Er vi ikke enige om, at personen på billedet viser håndsignalet "løs trykluftbremsen"?
Bedste hilsner
Thomas, der i tidernes morgen var togfører og foretog bremseprøver "både nat og dag"
af Lars Møller Jensen , Röbäck, 27/11 2019, 16:23 (1887 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Arh, Lars. Er vi ikke enige om, at personen på billedet viser håndsignalet "løs trykluftbremsen"?
Bedste hilsner
Thomas, der i tidernes morgen var togfører og foretog bremseprøver "både nat og dag"
Hej Thomas og alle andre forumlæsere.
Det har vi vist ikke så svært med at blive enige om.
Jeg må gøre afbøn med et billede fra Københavns Hovedbanegård fra 22 juni 2007, perronkiosken på perron 2.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.
af Krabsen, 27/11 2019, 21:35 (1887 dage siden) @ Lars Møller Jensen
Takker skyldigst for forklaringen, som er noget mere plausibel end mit lettere useriøse forslag.
Men for en amatør virker det lidt aparte med et mastemonteret signal - for det kan vel kun være brugbart på eet spor. Så et tog der er blevet samlet på et andet spor skal køres til dette for at foretage prøven - og den kørsel må vel ikke foretages uden en bremseprøve? Lyder som lidt af et möbiusbånd..
- sådan hænger det nok heller ikke sammen, på de andre spor kan man bruge håndsignaler med lygte - men virker underligt - og lidt risikabelt - at have forskellige systemer, afhængigt af hvilket spor man tilfældigvis er kommet ind på.
af Morten Flindt Larsen, København K, 27/11 2019, 22:11 (1887 dage siden) @ Krabsen
Takker skyldigst for forklaringen, som er noget mere plausibel end mit lettere useriøse forslag.
Men for en amatør virker det lidt aparte med et mastemonteret signal - for det kan vel kun være brugbart på eet spor. Så et tog der er blevet samlet på et andet spor skal køres til dette for at foretage prøven - og den kørsel må vel ikke foretages uden en bremseprøve? Lyder som lidt af et möbiusbånd..
- sådan hænger det nok heller ikke sammen, på de andre spor kan man bruge håndsignaler med lygte - men virker underligt - og lidt risikabelt - at have forskellige systemer, afhængigt af hvilket spor man tilfældigvis er kommet ind på.
Hejsa,
Så vidt jeg kan se, blev bremseprøvesignalerne primært anvendt stationer, hvor togmaskinen først blev koblet på stammen, efter at stammen var ført til perron af en rangermaskine, ligesom det kan have haft noget at gøre med tempoet for bremseprøven på stærk trafikkerede perronspor. Det er kun en uvidende antagelse, så kan den be- eller afkræftes?
af Steffen Dresler, 28/11 2019, 00:18 (1887 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Godaften
Jeg kan kun tilslutte mig MFL udlægning af årsagen til rangersignalerne ved perronerne på Københavns Hovedbanegård.
De store tog, passager-, ekspres- og internationale tog stod ude på "pladsen" ofte på det såkaldte "Belvedera" område, hvor de blev rengjorte, vaskede og fik påfyldt vand på toiletter mv. Yderligere skete det i "Varmeperioden", at togstammerne var tilkoblet varmeslanger, således de kunne holdes opvarmede før de blev kørt til perron. Og netop dette arbejde blev udført af litra F rangermaskinerne (Q´erne kørte på bjerget samt lokalgodstog jorden rundt eller Frederiksberg), der kørte vognstammen ind til perronen (samlede den), koblede fra og kørte tilbage. Herefter kom "Togmaskinen" fra Godsbanegårdens Maskindepot (Gb) via Maskinbakken ved Dybbølsbro trillende ned til sin stamme og blev koblet til. Og herefter SKULLE der jf. bestemmelserne gennemføres en bremseprøve. Der blev sendt 5 atm i bremseledningen fra Togmaskinen og den måtte ikke falde mere end 0,5 atm/min. På foranledning af Togføreren (der jo var ansvarlig) kontrolleredes at bremseklodserne lå an på hjulbandagens køreflader (tegnet Brems) og igen på ordre skulle bremsen løsnes. Der blev igen kontrolleret om bremsen var løs og ikke hang og havde sluppet hjulskiven (bandagen). Kontrollen skete ofte at man lige sparkede til bremseklodsen med foden for at se om den var løs. Desuden kontrollerede for "mislyde" ved bremseslangernes koblinger og det hændte at en pakning skulle udskiftes, tog under et minut.
Når alt dette var kontrolleret var bremseprøven afsluttet.
Normalt gennemførtes bremseprøven visuelt ved hjælp af håndsignaler som vist tidligere. Men perronerne på Københavns Hovedbanegård krummede jo svagt til højre (mod Roskilde), hvorfor lokomotivføreren (normalt fyrbøderen) ikke kunne se togføreren. DERFOR lyssignalerne.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Det er LANG tid siden jeg har foretaget en bremseprøve, men jeg mener at tallene er korrekte!!
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/11 2019, 06:18 (1887 dage siden) @ Steffen Dresler
Godaften
Jeg kan kun tilslutte mig MFL udlægning af årsagen til rangersignalerne ved perronerne på Københavns Hovedbanegård.
De store tog, passager-, ekspres- og internationale tog stod ude på "pladsen" ofte på det såkaldte "Belvedera" område, hvor de blev rengjorte, vaskede og fik påfyldt vand på toiletter mv. Yderligere skete det i "Varmeperioden", at togstammerne var tilkoblet varmeslanger, således de kunne holdes opvarmede før de blev kørt til perron. Og netop dette arbejde blev udført af litra F rangermaskinerne (Q´erne kørte på bjerget samt lokalgodstog jorden rundt eller Frederiksberg), der kørte vognstammen ind til perronen (samlede den), koblede fra og kørte tilbage. Herefter kom "Togmaskinen" fra Godsbanegårdens Maskindepot (Gb) via Maskinbakken ved Dybbølsbro trillende ned til sin stamme og blev koblet til. Og herefter SKULLE der jf. bestemmelserne gennemføres en bremseprøve. Der blev sendt 5 atm i bremseledningen fra Togmaskinen og den måtte ikke falde mere end 0,5 atm/min. På foranledning af Togføreren (der jo var ansvarlig) kontrolleredes at bremseklodserne lå an på hjulbandagens køreflader (tegnet Brems) og igen på ordre skulle bremsen løsnes. Der blev igen kontrolleret om bremsen var løs og ikke hang og havde sluppet hjulskiven (bandagen). Kontrollen skete ofte at man lige sparkede til bremseklodsen med foden for at se om den var løs. Desuden kontrollerede for "mislyde" ved bremseslangernes koblinger og det hændte at en pakning skulle udskiftes, tog under et minut.
Når alt dette var kontrolleret var bremseprøven afsluttet.
Normalt gennemførtes bremseprøven visuelt ved hjælp af håndsignaler som vist tidligere. Men perronerne på Københavns Hovedbanegård krummede jo svagt til højre (mod Roskilde), hvorfor lokomotivføreren (normalt fyrbøderen) ikke kunne se togføreren. DERFOR lyssignalerne.Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Det er LANG tid siden jeg har foretaget en bremseprøve, men jeg mener at tallene er korrekte!!
Som Steffen skriver, skete bremseprøven på togførerens foranledning. På København H havde togføreren dog “folk” til dette arbejde, idet bremseprøven foretoges af vognopsynspersonalet. Når bremseprøven var gennemført, skulle vognopsynspersonalet underrette togføreren om, at “bremsen er go’” og det foregik derfor lettest ved lyssignalet, i stedet for at vognopsynspersonalet skulle rende rundt ved et langt tog for at finde togføreren.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Togbetjent på Københavns Hovedbanegård 01.02.1980-31.01.1981
af Morten Flindt Larsen, København K, 28/11 2019, 06:30 (1887 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Godaften
Jeg kan kun tilslutte mig MFL udlægning af årsagen til rangersignalerne ved perronerne på Københavns Hovedbanegård.
De store tog, passager-, ekspres- og internationale tog stod ude på "pladsen" ofte på det såkaldte "Belvedera" område, hvor de blev rengjorte, vaskede og fik påfyldt vand på toiletter mv. Yderligere skete det i "Varmeperioden", at togstammerne var tilkoblet varmeslanger, således de kunne holdes opvarmede før de blev kørt til perron. Og netop dette arbejde blev udført af litra F rangermaskinerne (Q´erne kørte på bjerget samt lokalgodstog jorden rundt eller Frederiksberg), der kørte vognstammen ind til perronen (samlede den), koblede fra og kørte tilbage. Herefter kom "Togmaskinen" fra Godsbanegårdens Maskindepot (Gb) via Maskinbakken ved Dybbølsbro trillende ned til sin stamme og blev koblet til. Og herefter SKULLE der jf. bestemmelserne gennemføres en bremseprøve. Der blev sendt 5 atm i bremseledningen fra Togmaskinen og den måtte ikke falde mere end 0,5 atm/min. På foranledning af Togføreren (der jo var ansvarlig) kontrolleredes at bremseklodserne lå an på hjulbandagens køreflader (tegnet Brems) og igen på ordre skulle bremsen løsnes. Der blev igen kontrolleret om bremsen var løs og ikke hang og havde sluppet hjulskiven (bandagen). Kontrollen skete ofte at man lige sparkede til bremseklodsen med foden for at se om den var løs. Desuden kontrollerede for "mislyde" ved bremseslangernes koblinger og det hændte at en pakning skulle udskiftes, tog under et minut.
Når alt dette var kontrolleret var bremseprøven afsluttet.
Normalt gennemførtes bremseprøven visuelt ved hjælp af håndsignaler som vist tidligere. Men perronerne på Københavns Hovedbanegård krummede jo svagt til højre (mod Roskilde), hvorfor lokomotivføreren (normalt fyrbøderen) ikke kunne se togføreren. DERFOR lyssignalerne.Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Det er LANG tid siden jeg har foretaget en bremseprøve, men jeg mener at tallene er korrekte!!
Som Steffen skriver, skete bremseprøven på togførerens foranledning. På København H havde togføreren dog “folk” til dette arbejde, idet bremseprøven foretoges af vognopsynspersonalet. Når bremseprøven var gennemført, skulle vognopsynspersonalet underrette togføreren om, at “bremsen er go’” og det foregik derfor lettest ved lyssignalet, i stedet for at vognopsynspersonalet skulle rende rundt ved et langt tog for at finde togføreren.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Togbetjent på Københavns Hovedbanegård 01.02.1980-31.01.1981
Lige et par fotos fra København H og Lersøen fra jernbanekilder.dk, for stemningens skyld.
af AVZ, Hillerød, 30/11 2019, 19:56 (1884 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Wessel Hansen skriver i Vingehjulet 1959 nr 5 s62-63, at bremseprøvesignaler blev indført i 1944, for at undgå, at de store tog "belemrede" afgangssporene i alt for lang tid.
Vh Allan
af HansA, 27/11 2019, 15:05 (1887 dage siden) @ Krabsen
Goddag i forummet
Fra SIR 1944:
Det står ikke explicit i teksten i reglementet, men bremseprøven finder altså sted, mens toget holder stille!
v.h.
HansA
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 28/11 2019, 08:41 (1887 dage siden) @ HansA
Jeg har sovet uroligt i nat, for der manglede jo et eller andet her:
Fra SIR 1944:
En bremseprøve falder i fire dele:
1) Klar til bremseprøve
2) Brems
3) Løs bremsen
4) Bremsen er go'
Ovenstående sider fra SIR viser kun trin 2-4. Men hvad med trin 1?
Trin 1 er her:
Nu har vi styr på trin 1-4 for så vidt angår håndsignalerne (både dag og nat).
Men hvordan så de fire trin ud for så vidt angår daglyssignalet?
1) Klar til bremseprøve (?)
2) Brems (1 hvidt lys)
3) Løs bremsen (2 hvide lys)
4) Bremsen er go' (3 hvide lys)
Vi mangler altså trin 1. Trin 1 er for daglyssignalets vedkommende beskrevet således i SIR 1944 (der er ingen foto):
Og nu kommer spørgsmålet så: Hvordan så den bemeldte "Klar"-lampe ud?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 28/11 2019, 09:26 (1887 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Er det den oppe i øverste højre hjørne?
af Jaer, Aarhus, 28/11 2019, 22:22 (1886 dage siden) @ Michael Deichmann
Er det den oppe i øverste højre hjørne?
Teksten under lampen siger "Spærring af afgangslys sp1-4", så det lyder ikke sandsynligt.
Der imod betyder tre lys i bremseprøvesignalet jo, at bremseprøven er afsluttet, og det er den vel kun, når "Bremsen er go'". Ergo kan det benyttes som "klarmelding".
Som jeg husker det, så kunne stationsbestyreren også følge med på disse signaler, og dermed se, at bremseprøven er afsluttet.
/Jan
af Jens H. Bondesen, 30/11 2019, 17:48 (1884 dage siden) @ Jaer
Er det den oppe i øverste højre hjørne?
Teksten under lampen siger "Spærring af afgangslys sp1-4", så det lyder ikke sandsynligt.Der imod betyder tre lys i bremseprøvesignalet jo, at bremseprøven er afsluttet, og det er den vel kun, når "Bremsen er go'". Ergo kan det benyttes som "klarmelding".
Som jeg husker det, så kunne stationsbestyreren også følge med på disse signaler, og dermed se, at bremseprøven er afsluttet.
/Jan
Billedet viser ikke et betjeningssted for bremseprøvesignalerne. I relation til disse var det kun repetertableau, så togføreren kunne følge med i bremseprøven og ikke mindst se "bremseprøven afsluttet".
På København H var betjeningsstederne vist placeret på bagageperronerne, men signalerne kunne tilsyneladende også betjenes fra sportavlen i kmp. Det sidste må have forudsat at bremseprøveren var i radiokontakt med kmp.
af RasmusD, 30/11 2019, 19:14 (1884 dage siden) @ Jaer
Teksten under lampen siger "Spærring af afgangslys sp1-4", så det lyder ikke sandsynligt.
Og så fristes man til at spørge: Hvad er formålet med at spærre afgangslys, og for at gøre det for disse fire spor på én gang? Nogen der ved det?
Jeg tror faktisk den del af kassen sidder på nogle af de tilbageværende perron-hytter.
af Jaer, Aarhus, 27/11 2019, 14:44 (1888 dage siden) @ esni
I baggrunden lige bag herren med brillerne ses et bremseprøvesignal med alle tre hvide lys tændt .
Fandtes den type signaler andre steder end København H?
Som nævnt: Nyborg, men også Nykøbing Falster har haft et. Og i København kom de i spor 1-8.
Mon ikke Korsør havde også?
/Jan
af Hansen, 27/11 2019, 16:21 (1887 dage siden) @ esni
Rødby havde også