Tegninger jernbanekilder.dk - orientering
Hejsa,
Download-funktionen for tegninger i jernbanekilder.dk, som på grund af en "bug" i systemet ikke har fungeret i nogen tid, virker nu atter.
af Morten Flindt Larsen, København K, 16/11 2019, 00:17 (1899 dage siden)
Hejsa,
Download-funktionen for tegninger i jernbanekilder.dk, som på grund af en "bug" i systemet ikke har fungeret i nogen tid, virker nu atter.
af Peter Roland Hansen , 16/11 2019, 17:34 (1898 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Godt at høre at det kører igen
af Morten Flindt Larsen, København K, 16/11 2019, 18:13 (1898 dage siden) @ Peter Roland Hansen
Godt at høre at det kører igen
Ja, det tog desværre lidt tid. Det var en "bug" i systemet, som skulle løses af moderselskabet i USA.
Vi fortsætter ufortrødent med fotos, med 60 stk. hver fredag.
af michael julsrud, 17/11 2019, 17:38 (1897 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hejsa
Var det muligt i kunne begynde og finde nogle tegninger til D IV.
af Morten Flindt Larsen, København K, 17/11 2019, 18:30 (1897 dage siden) @ michael julsrud
Hejsa
Var det muligt i kunne begynde og finde nogle tegninger til D IV.
Hejsa Michael,
For nærværende bliver der ikke scannet tegninger, da de er opmagasineret på fjernlager. Har du eller andre konkrete forespørgsler, skal du under alle omstændigheder gå "kommandovejen" og kontakte Gitte Lundager på museet.
af Steffen Dresler, 17/11 2019, 21:10 (1897 dage siden) @ michael julsrud
Kære Michael
Med hensyn til både HL og detaljetegninger af DSB litra D IV, tror jeg ikke at du/I skal være for optimistiske.
D IV er jo en ombygning fra noget eksisterende, hvorfor der KUN blev udfærdiget de allernødvendigste detalje tegninger lige nødvendige for den ændring. Altså ud fra D I og D II HL m. flere. Og hvordan de senere er arkiverede kan jeg ikke finde ud af sådan umiddelbart, altså under hvilken arkivnummerrækkefølge.
Jeg har umiddelbart ikke rigtigt kunne finde noget - ok har heller ikke måske haft et behov for en detalje inden i lokomotivet eller bestemt flange/rørføring. Så jeg håber I har stumperne og kan måle derfra hvis nu…
Af hovedtegninger har jeg kun fundet den vedhæftede samt noget med førerhusets indretning at gøre. Resten af tegninger findes lettest i ”Damplokomotivet og dets betjening” hvor der er anvendt NOGLE D-tegninger som illustration.
Og så som MFL skriver så rigtigt, det er jo ikke noget absolut alment nødvendigt og tilgængeligt med ”dimser” til D IV, eller andre litra for den sags skyld for "jernbanekilder".
De skal FINDES og scannes og det tager tid og penge. Så JEG ville først finde ud af HVAD der var absolut nødvendigt og DEREFTER spørge den ansvarlige på museet om det ER der og hvad det evt. vil koste, det sidste ikke uvæsentligt for en klub.
Endvidere tror jeg at det vil værre MEGET formålstjenstligt at få fat i Dansk Lokomotivtidende fra 1925?? hvor Voldmester gennemgår ombygningen med yderligere tegninger. PÅ nogle af tegningerne er tegningsnumrene for diverse ”dimser” på.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Peter Roland Hansen , 18/11 2019, 09:01 (1897 dage siden) @ Steffen Dresler
Jeg tænkte om der måske var tegninger i nogle af de tromler som blev gemt væk under krigen. På det tidspunkt var både K og D ombygget. Tegningerne er meget nyttige i der hvor man skal nyfremstille dele. Det kunne f.eks være en askekasse-
af UTJ, 18/11 2019, 09:07 (1897 dage siden) @ Peter Roland Hansen
Tegningerne til ombygning af D-maskinerne findes. Ikke noget med tromler mv. Der bør ligge et stort set komplet tegningssæt, men da det er en ombygning vil en komplet samling tegninger til en DIV være et konglomerat af tegninger med litra D, D1, D2 og D4, plus en helt masse andet, fx NL og tegninger på dele som er hentet fra andre typer.
Museets tegningssamling er uhyre fin, medmindre man har kasseret dele af den og det skulle jeg mene ikke er tilfældet.
af michael julsrud, 18/11 2019, 21:09 (1896 dage siden) @ UTJ
Hej Ulrik
Naturligvis findes der tegninger.
Hvordan kunne man ellers bygge D maskiner om til D IV i både københavn og Aarhus samtidig
af michael julsrud, 18/11 2019, 20:57 (1896 dage siden) @ Steffen Dresler
Kære Steffen
Jeg, og dem der har været med til at skille D 825 ad i atomer, ved godt hvordan den skal samles igen.
Men vi har fået en del nye medlemmer som gerne vil deltage i arbejdet med at genopbygge lokomotivet, og de har svært ved at se hvordan alle de "stumper" der ligger på reolerne skal hænge sammen.
Derfor kunne det være godt med tegninger, så De kan få en fornemmelse af hvordan alle delene bliver til et lokomotiv når det er samlet.
af Steffen Dresler, 18/11 2019, 21:25 (1896 dage siden) @ michael julsrud
Go´aften Michael
Ædelt formål med revisionen af D´ern og at der er nye kræfter, der vil deltage.
Tegninger, ja, så er det vel kun at gå igang med at finde ud af hvad der SKAL findes og kontakte museet derefter. Men husk - det ved du jo - at tegninger ikke gør det alene (ligesom med biler og andet gammel "skrammel"), forståelsen hvorfor og hvorledes er nok vigtigere.
God fornøjelse!!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af michael julsrud, 18/11 2019, 22:22 (1896 dage siden) @ Steffen Dresler
Kære Steffen
Har du prøvet og arbejde med at renovere et damplokomotiv ?
af Steffen Dresler, 18/11 2019, 22:27 (1896 dage siden) @ michael julsrud
Litra Pr samt efterfølgende prøvekørsler i en ulidelig strøm mellem Roskilde og Køge hver morgen over et langt tidsforløb, lidt K og kedlen på en S. Det blev for resten klaret uden tegninger. Dernæst en CIWL sovevogn. Så svaret er vel et ja!
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: I samme boldgade, KVGM Centurion og LKVG M41 (uden tegninger) samt i UK bremseklapper til Spitfire, sidstnævnte i en jig. Derudover adskillelse og samling af diverse RR 12 cylindrede V motorer, sidst en Velo Solex, den var svær
af Niels Munch, 19/11 2019, 18:28 (1895 dage siden) @ Steffen Dresler
Velo Solex - det var jo en knallert; så "er du jo næsten ingeniør".
Nogle vil muligvis nikke genkendende til udsagnet .
M.v.h.
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 19/11 2019, 18:43 (1895 dage siden) @ Niels Munch
Velo Solex - det var jo en knallert; så "er du jo næsten ingeniør".
Nogle vil muligvis nikke genkendende til udsagnet .
Jo jo, kan godt være, at Steff er en knallert, men han er da meget flink alligevel.