Ukendt lokomotiv

af Sydfyn, 12/11 2019, 16:55 (1902 dage siden)

Er der nogen, der kan identificere dette tilsyneladende normalsporede lokomotiv fotograferet i Kerteminde i 1899. Entreprenørerne ved bygning af kertemindebanen var Saabye og Johannsen.
venlig hilsen og på forhånd tak
Lars Viinholt-Nielsen
[image]

Avatar

Ukendt lokomotiv

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/11 2019, 17:53 (1902 dage siden) @ Sydfyn

Er der nogen, der kan identificere dette tilsyneladende normalsporede lokomotiv fotograferet i Kerteminde i 1899. Entreprenørerne ved bygning af kertemindebanen var Saabye og Johannsen.
venlig hilsen og på forhånd tak
Lars Viinholt-Nielsen
[image]

Er det bare mig, eller ligner det en Hannomag med den flade røgkammerdør, udformningen af cylinderen og det lidt "tilbagestående" førerhus?

Ukendt lokomotiv

af Bent Hansen, 12/11 2019, 21:26 (1902 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Lars. Hej Morten.

Min hovedkilde Alfred og Holger har ikke billedet. Hvor jeg så har det fra, har jeg fået noteret, men det kan være Eilertsen.

Maskinen står hos mig som gode gamle Jacob. Der var dog mindst fire maskiner, der bar dette navn. To normalsporede og to smalsporede.

Denne her skulle være:
Henschel 1025/1879. 1435 mm. 34,4 m². Navn: Jacob.
1879 Leveret som ny i Helsingør til Wätzold & Andersen
1879 - 80 Anlægsarbejder i Helsingør for Wätzold & Andersen.
189? - 1900 Anlæg af Odense - Kerteminde - Dalby Jernbane for Johannsen & Såbye.
osv. Jacob blev gammel.

Mvh. BH.

Ukendt lokomotiv

af Sydfyn, 12/11 2019, 22:51 (1902 dage siden) @ Bent Hansen

Kære Bent
Det passer fint med, at den lokale presse flere gange nævner et lokomotiv, som hed Jacob, som fra efteråret 1899 (før Kertemindebanen åbnede!) kørte godstog, medens man ventede på, at Vulcan skulle blive færdig med banens lokomotiver - de kom først midt i marts 1900 adskillige måneder forsinket.
tak for hjælpen
Lars V-N

Avatar

Ukendt lokomotiv

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/11 2019, 01:32 (1902 dage siden) @ Sydfyn

Kære Bent
Det passer fint med, at den lokale presse flere gange nævner et lokomotiv, som hed Jacob, som fra efteråret 1899 (før Kertemindebanen åbnede!) kørte godstog, medens man ventede på, at Vulcan skulle blive færdig med banens lokomotiver - de kom først midt i marts 1900 adskillige måneder forsinket.
tak for hjælpen
Lars V-N

Hej Lars,

Den med godstrafikken er ny for mig, men det er jo ikke usædvanligt, at privatbaners anlægsentreprenører kørte lokale godstog for egen regning. Men er der nu tale om godstog, eller var det materialetog til banens anlæg? En bladsmører kunne nok heller ikke dengang forventes at kunne se forskel.

Ukendt lokomotiv

af Sydfyn, 13/11 2019, 09:27 (1902 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten
Det er dejligt, når man engang imellem kan finde noget "nyt" i den efterhånden gennemtyggede danske jernbanehistorie.
Banen var færdig 1. oktober 1899, og man ventede kun på materiellet. Første godstog kørte 3. okt. Odense-Kerteminde med melassefoder. Første roetog til Odense dagen efter. Første tog på nordstrækningen fra Dalby den 19. med korn til Kerteminde o.s.v. Desværre foreligger der ikke noget om transporternes samlede omfang. Oplysningerne stammer fra "Kjerteminde Avis", og jeg tror ikke journalisten i dette tilfælde har løbet med en halv vind, dertil er oplysningerne for detaljerede. I øvrigt kendes mere eller mindre officiel godstransport før de egentlige baneindvielser mange steder f.eks. på TKVJ.
venlig hilsen
Lars

Avatar

Ukendt lokomotiv

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/11 2019, 09:48 (1902 dage siden) @ Sydfyn

Kære Morten
Det er dejligt, når man engang imellem kan finde noget "nyt" i den efterhånden gennemtyggede danske jernbanehistorie.
Banen var færdig 1. oktober 1899, og man ventede kun på materiellet. Første godstog kørte 3. okt. Odense-Kerteminde med melassefoder. Første roetog til Odense dagen efter. Første tog på nordstrækningen fra Dalby den 19. med korn til Kerteminde o.s.v. Desværre foreligger der ikke noget om transporternes samlede omfang. Oplysningerne stammer fra "Kjerteminde Avis", og jeg tror ikke journalisten i dette tilfælde har løbet med en halv vind, dertil er oplysningerne for detaljerede. I øvrigt kendes mere eller mindre officiel godstransport før de egentlige baneindvielser mange steder f.eks. på TKVJ.
venlig hilsen
Lars

Kære Lars,
Tak for fyldige informationer. Jeg vil senere i dag tilføje dem til Banedata.
Gode hilsner
Morten

Ukendt lokomotiv

af Stuart Harrod, 26/11 2019, 04:37 (1889 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kenneth Dam har også sagt på jernbanearkæologi og nostalgi facebook side, at den var rangermaskine i Valby ind til 1916.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak