Avatar

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2019, 15:29 (1929 dage siden)

Hejsa,

"Ukendt baneanlæg (antagelig ved Slagelse)" har nogen skrevet på bagsiden af nedenstående foto, i DJM's samling. Det er jo et perlefoto, men hvor er vi henne og hvilket lokomotiv?

[image]

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Niels Munch, 25/10 2019, 17:33 (1929 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

[image]


Hej Morten,

Billedet findes også i samlingen hos Bent Hansen/IBK, men med følgende tekst: "Silkeborg - Langå Banen. Ca. 1906 - 07. F. & V. Blom. Manning Wardle 886/1883."

M.v.h.
Niels

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Peter Andersen, Hedehusene, 25/10 2019, 19:58 (1929 dage siden) @ Niels Munch

Der er noget, der ikke stemmer.
Langå-Silkeborg blev anlagt af Brøchner-Larsen & Krogh (vestlige del), hhv. Winkel, Werner & Madsen (østlige del) i 1906-08.
Tømrermester, entreprenør F. V. Blom anlagde Hammel-Lillering delen af Hammelbanen 1899-1900. (og lavede vist også nogle reparationer på den anden del af banen ).
Han anlagde også 2-sporet mellem Frederikslund og Korsør fra 1898, samt Lemvig-Thyborøn i 1897.
På billedet kan der skimtes "noget" i baggrunden til venstre. Kan man se på originalen, hvad det er?

Avatar

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2019, 20:53 (1929 dage siden) @ Peter Andersen

Der er noget, der ikke stemmer.
Langå-Silkeborg blev anlagt af Brøchner-Larsen & Krogh (vestlige del), hhv. Winkel, Werner & Madsen (østlige del) i 1906-08.
Tømrermester, entreprenør F. V. Blom anlagde Hammel-Lillering delen af Hammelbanen 1899-1900. (og lavede vist også nogle reparationer på den anden del af banen ).
Han anlagde også 2-sporet mellem Frederikslund og Korsør fra 1898, samt Lemvig-Thyborøn i 1897.
På billedet kan der skimtes "noget" i baggrunden til venstre. Kan man se på originalen, hvad det er?

Hej Peter,

Der er en bygning under opførelse i baggrunden. Den kan tolkes som Slagelse ny station, og så er vi omkring 1890.
[image]
[image]

Avatar

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2019, 21:03 (1929 dage siden) @ Peter Andersen

Øllet er formentlig fra det lokale bryghus, men etiketten giver ingen spor:

[image]

Avatar

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/10 2019, 21:10 (1929 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Hej Morten,

Billedet findes også i samlingen hos Bent Hansen/IBK, men med følgende tekst: "Silkeborg - Langå Banen. Ca. 1906 - 07. F. & V. Blom. Manning Wardle 886/1883."

M.v.h.
Niels

Hej Niels,

Tak! Slagelse - Hyllested (øst for Dalmose) og ny station i Slagelse anlagdes af Vald. Hvidt & F.V. Blom. Jeg tror, at billedet er fra Slagelse (se andetsteds i tråden).

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Bent Hansen, 27/10 2019, 08:42 (1927 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Niels har adviseret mig om problemet. Tak for det. Jeg er ikke i foraet hver dag.

Samtidig spørger Niels venligt, om jeg har tid til at se på det. Selvfølgelig. Pensionister har ikke andet end tid. Hvornår er så noget andet. I øjeblikket kniber det, og desuden er jeg 208 kilometer fra mit papirarkiv og må tage til takke med det elektroniske.

Hvis mine aftalepartnere i dag har glemt, at det er vintertid, så når jeg måske ikke at kigge i dag. Vi får se.

Niels skriver, at jeg har billedet. Så er det sikkert rigtig. Det kan være fra Holger Jørgensen, og han kan have det fra Alfred Hansen, eller Svend Jørgensen. Billedet kan også være fra Svend Guldvang, der har det fra sig selv eller P. Thomassen. Så kunne jeg have fået det direkte fra P. Thomassen eller et helt andet sted.

Billedetteksten er med størst sandsynlighed fra Alfred Hansen. Han har teksterne fra billedgiveren, der som regel er den lokomotivfører, der ses på billedet. Ved banerne omkring Silkeborg plejer det at være lokomtotivfører Rasmus Laursen, men han ses ikke på billedet, der nok er tyve år for tidligt for hans virksomhed.

De gamle lokomotivførere kan huske forkert. Det har vi i den senere tid har ret mange eksempler på. Desværre. Alfred var sikker på, at de altid huskede nummeret på deres lokomotiv korrekt og også fotostedet, men det tror jeg desværre ikke mere på.

Som sagt, jeg graver lidt, hvis det er muligt.

Med venlig hilsen

BH.

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Bent Hansen, 27/10 2019, 08:57 (1927 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

I elektronikken er der to Manning Wardle, men det ene ophuggedes allerede i 1873. Det andet er:

Manning Wardle 886/1883. 1435 mm. 13,6 m². 0B0ST.
1883 Entreprenørfirmaet Kirk & Parry, Southend nr. 5.
? Manchester, Sheffield & Lincolnshire Railway.
1906 Baneanlæg mellem af Silkeborg - Laurbjerg. Ukendt ejer.
1910 Jernbaneanlæg ved Slagelse. Ukendt ejer.
1913 F. V. Blom.
Bemærkninger:
Lokomotivet leveredes som nyt til Kirk & Parry, contractors, Southend som nr. 5. Senere solgt til Manchester, Sheffield & Lincolnshire Railway. Der findes et foto af lokoet i Signalposten 6.1970. Fotoet stammer fra Jernbanemuseet.

Jeg kommer i øjeblikket ikke videre elektronisk. På baneanlægget var der mindst et britiskbygget lok mere, der længe har været ubestemt, men nu tilsyneladende har givet sig. Det har dog en anden form på saddeltanken. Bitte, at bemærke, hvis du selv graver videre. Forresten har det også være på tapetet i Signalposten og også i dette forum.

Det korte af det lange er, at Morten i følge dette har noget at have sin tro i.

Hvis nogen kommer mig i forkøbet og får sat navn på de ukendte ejere, ville jeg spare en del tid og blive glad og straks haste til nye opgaver, der ligger i lag foran min pc.

Mvh. BH.

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Peter Andersen, Hedehusene, 27/10 2019, 17:55 (1927 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej. Det lyder rimeligt med Slagelse.
Jeg har følgende stående:

16-5-1890 - SORØ AMTS-TIDENDE
Notits: På den herværende banegård henstår et lokomotiv, der er kjøbt i Tyskland af firmaet Blom & Hvidt, og som skal benyttes ved anlæget af Slagelse–Næstved-banen. Om nogle dage ankommer en blokvogn, hvorpå det kan læsses og kjøres til bestemmelsesstedet.

Der er sandsynligvis tale om "KVIK", som blev bygget af Jung 1890 til Blom & Hvidt. Navnet nævnes dog ingen steder i omtalerne.
Jeg har undret mig lidt over, hvis der kun var det ene lokomotiv ved to så store samtidige anlæg, men billedet giver nok forklaringen - der var to.
I starten var der vel ingen forbindelse mellem (gl.) Slagelse station og anlægsarbejdet på Slagelse-Hyllested strækningen.
En anden notits skriver i øvrigt, at grusningen mellem Slagelse og Hyllested af Blom og Hvidt blev overladt til firmaet Larsen & Saabye. Men ikke noget om, hvis materiel, der blev brugt.

Avatar

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/10 2019, 18:06 (1927 dage siden) @ Peter Andersen

Hej. Det lyder rimeligt med Slagelse.
Jeg har følgende stående:

16-5-1890 - SORØ AMTS-TIDENDE
Notits: På den herværende banegård henstår et lokomotiv, der er kjøbt i Tyskland af firmaet Blom & Hvidt, og som skal benyttes ved anlæget af Slagelse–Næstved-banen. Om nogle dage ankommer en blokvogn, hvorpå det kan læsses og kjøres til bestemmelsesstedet.

Der er sandsynligvis tale om "KVIK", som blev bygget af Jung 1890 til Blom & Hvidt. Navnet nævnes dog ingen steder i omtalerne.
Jeg har undret mig lidt over, hvis der kun var det ene lokomotiv ved to så store samtidige anlæg, men billedet giver nok forklaringen - der var to.
I starten var der vel ingen forbindelse mellem (gl.) Slagelse station og anlægsarbejdet på Slagelse-Hyllested strækningen.
En anden notits skriver i øvrigt, at grusningen mellem Slagelse og Hyllested af Blom og Hvidt blev overladt til firmaet Larsen & Saabye. Men ikke noget om, hvis materiel, der blev brugt.

Hej Peter,

Du er kvik! ;-) På billedet ser lokomotivet ret nyt ud, så jeg tror, at du har fat i det rigtige loko og at vi er i 1890.

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Bent Hansen, 27/10 2019, 20:51 (1927 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Vi må heller få lidt data til at støtte Peters formodninger, der viser sig at have hold i Kedeltilsynets angivelser og P. S. Eilertsens forskning ved hjælp af tyske forskere. Når PSE angiver København, er det fordi entreprenørerne boede der. Regningen for lokomotivet gik derhen. Lokomotivet leveredes åbenlyst til Slagelse.

Jung 82/1890. 1435 mm. 60 hk. 8,60 t. Navn: Kvik. Nr. 4.
1890 Leveret til Blom & Hvidt, København.
1890 - 92 Jernbaneanlæg mellem Slagelse og Hyllested på Slagelse - Næstved og
Dalmosebanen samt flytning af Slagelse Station og forlægning af 4 km af
Roskilde - Korsørbanen for Blom & Hvidt.
1896 - 97 Anlæg af Slagelse - Værslev for Johannsen & Madsen.
1897 Anlæg af Kalvehavebanen for Blom & Hvidt.

Listen er længere, men jeg holder her, da foraet ikke rummer ret meget, og: Ingeniør Hvidt omkom ved en arbejdsulykke 13.09.1897 under anlægget ved Bakkebølle. På stedet 300 m fra Vinterbølle Skov's skovbryn syd for banen mellem Nyråd Station og Bakkebølle Hlp. står en mindesten.
Kilde: PA/samtidig avis.

Lokaliteterne ligger alle på Kalvehavebanen.

Og så til sidst et foto af Kvik. Herefter holder vi, men i et andet indlæg fortsætter vi med det af mig rejste spørgsmål, som jeg ikke fik svar på. Jeg skal lige have lidt tid til at grave.

Mvh. BH.

[image]

Mit arkiv er rigt på fotos af Kvik, men vi var så heldige, at et af dem var det aktuelle byggeri. Kilden er ukendt, men kan være et lokalhistorisk arkiv på egnen.

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Bent Hansen, 27/10 2019, 21:00 (1927 dage siden) @ Bent Hansen

Hej igen.

Manden med bovleren går igen på begge foto. Lokomotivføreren er muligvis også den samme trods to forskellige lokomotiver. På det en foto har bindeslips og her sløjfefeslips. Jeg mener dog stadig ikke, at føreren er Rasmus Lauersen, da da han først blev lokomotivfører i næste århundredets først tiår eller senere.

Mvh. BH.

Næste indlæg bliver først i morgen, da jeg nu vil se Musikquis på tv.

Avatar

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/10 2019, 21:56 (1927 dage siden) @ Bent Hansen

Vi må heller få lidt data til at støtte Peters formodninger, der viser sig at have hold i Kedeltilsynets angivelser og P. S. Eilertsens forskning ved hjælp af tyske forskere. Når PSE angiver København, er det fordi entreprenørerne boede der. Regningen for lokomotivet gik derhen. Lokomotivet leveredes åbenlyst til Slagelse.

Jung 82/1890. 1435 mm. 60 hk. 8,60 t. Navn: Kvik. Nr. 4.
1890 Leveret til Blom & Hvidt, København.
1890 - 92 Jernbaneanlæg mellem Slagelse og Hyllested på Slagelse - Næstved og
Dalmosebanen samt flytning af Slagelse Station og forlægning af 4 km af
Roskilde - Korsørbanen for Blom & Hvidt.
1896 - 97 Anlæg af Slagelse - Værslev for Johannsen & Madsen.
1897 Anlæg af Kalvehavebanen for Blom & Hvidt.

Listen er længere, men jeg holder her, da foraet ikke rummer ret meget, og: Ingeniør Hvidt omkom ved en arbejdsulykke 13.09.1897 under anlægget ved Bakkebølle. På stedet 300 m fra Vinterbølle Skov's skovbryn syd for banen mellem Nyråd Station og Bakkebølle Hlp. står en mindesten.
Kilde: PA/samtidig avis.

Lokaliteterne ligger alle på Kalvehavebanen.

Og så til sidst et foto af Kvik. Herefter holder vi, men i et andet indlæg fortsætter vi med det af mig rejste spørgsmål, som jeg ikke fik svar på. Jeg skal lige have lidt tid til at grave.

Mvh. BH.

[image]

Mit arkiv er rigt på fotos af Kvik, men vi var så heldige, at et af dem var det aktuelle byggeri. Kilden er ukendt, men kan være et lokalhistorisk arkiv på egnen.

Hej Bent,

Ja, så kan det jo ikke være det loko, der ses på trådbilledet.

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Bent Hansen, 28/10 2019, 09:10 (1926 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Nej, da. Det havde Peter heller aldrig påstået.

Jeg arbejder på et nyt indlæg, men i øjeblikket driller det, så det varer nok lidt.

Mvh. BH.

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Bent Hansen, 28/10 2019, 09:59 (1926 dage siden) @ Bent Hansen

OMBYGNING AF SLAGELSE STATION
Flytning af Slagelse Station, der krævede 4,1 kilometer nye bane og betydelige jordflytninger, udførtes af Blom & Hvidt, der som de første i Danmark anvendte en stor engelsk dampgravemaskine. Der anvendtes stadig til jordflytningen normalsporede, hestetrukne tipvogne.
Anlæg af Slagelse – Hyllested gik også til Blom & Hvidt.
Anlæg af Hyllested - Næstved samt anlæg af 1,6 kilometer militærbane over Susåen nord om Næstved gik til P. Madsen og F. Johansen.
Anlæg af Dalmose – Skælskør gik til A. P. Gunnarson & Heinrich Hoffmann nu blot kaldet H. Hoffmann.
Kilde: På sporet 1847 – 1997. Jernbanemuseet 1997.

En gravemaskine, der drives ved damp, er ifølge 'Sorø Amtst.' nu taget i brug ved jærnbaneudgravningerne ved Slagelse. Maskinen gjør sine sager smukt. En mægtig greb – noget lignende som man på sine steder her i landet anvender ved tørverampning – graver op ad og fylder en tipvogn på en 3–4 minuter.
Kilde: Roskilde Dagblad 16.04.1890.

Avisnotits ved PA. Der er mange flere, men de har alle skrevet af efter hinanden og er derfor udeladt. De omtalere tørvegravemaskiner kendes ikke, men de kan ikke søges ret mange andre steder end i store Vildmose. I Sparkær og Økær samt ved Rønbjerg har jeg ikke materialer nok til at blive klogere.

Billedet af Kvik er desværre i mit arkiv ikke bare registreret under Slagelse Stations flytning, men også under anlæg af Slagelse – Værslev. Hvem, der her tager fejl, kan jeg ikke pt. afgøre. Formentlig har Kvik deltaget begge steder? Også selv om han måtte skifte ejer.

Så har vi to normalsporanlægslokomotiver ved Slagelse, og det turde være nok, fordi ….. men først skal vi lige se et par fotos mere fra Slagelse Stationsflytning. De stammer her fra Alfred Hansen eller Holger Jørgensen eventuelt Svend Jørgensen, men teksten er Alfreds. Billederne viser den engelske gravemaskine.

[image]

[image]

Som det ses, læsser gravemaskinen jorden i normalsportipvogne, som trækkes af heste. Vi behøver således ikke at lede efter smalsporlokomotiver her!

Det får mig pludselig på den tanke: Hvornår anvendtes smalsporlokomotiver til baneanlæg?

Allerede ved anlæg af Kalvehavebanen i 1896 anvendte Blom & Hvidt Krauss 3371, men var det det første eksempel?

Inden du nu siger Fakse Jernbane, eller måske Grindsted – Grene Jernbane, så var der her tale om faste jernbaner omend smalsporede. Jeg er ude efter de flyttelige (midlertidige) jernbaner.

Jeg kan hjælpe dig lidt på vej, men så må du ty til min hjemmeside: Bentsbane.dk → Tidlige flyttelige entreprenørbaner. Forhåbentlig er et indlæg her klar i morgen?

Mvh. BH.

Nuttet lokomotiv - hvad, hvor, hvornår?

af Peter Andersen, Hedehusene, 28/10 2019, 10:16 (1926 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten.
Jeg fik det skrevet lidt kringlet.

Lokomotivet på Jernbanemuseets billede er et engelskbygget. Manning Wardle 886/1883 lyder meget plausibelt. Jeg er aldrig stødt på nummeret i arkiverne, men der er større mangler mellem 1890 og 1910 (ca.). Jeg har ikke noget billede at sammenligne med i øjeblikket, da der står 10 flyttekasser m.m.m. foran reolerne.

Avisnotits'en handler formentlig om KVIK fra 1890, som blev sendt direkte til anlægsarbejdet syd for Slagelse. Man flyttede, så vidt jeg erindrer, en større mængde jord fra en udgravning på Slagelse-Hyllested ned til en dæmning syd for Dalmose på Skælskørbanen.
Første "personførende tog" kørtes i øvrigt af entreprenørerne fra Slagelse til Næstved og retur med indbudte gæster 7-3-1892 med oprangering af et lokomotiv og en godsvogn. Det tog det meste af en dag og var en kold fornøjelse.

Der i øvrigt masser af oplysninger om selve arbejderne i de 3 lokale aviser, som jeg kun har løbet løseligt igennem. De kan ses på nettet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak