Det vidste vi (heller) ikke - banen til Rørvig

af Svend, Storkøbenhavn, 16/10 2019, 10:00 (1868 dage siden)
redigeret af Svend, 16/10 2019, 10:49

Dette indlæg skulle nok i stedet have være bragt i det mere nutidige forum, men da det indeholder en beretning om jernbaneforhold mere end 100 år tilbage, bringes indlægget alligevel her. Men til sagen – nærmere betegnet Ældresagen – som udgiver et blad til deres medlemmer. Det meste af stoffet er ganske seriøst og ædrueligt og det skulle man tro at artiklen i oktober-nummeret om Nykøbing Sjælland også var, men læs selv hvad forfatteren (journalisten) får flettet ind mellem andre faktuelle ting om byen om omegnen.

Jeg citerer lidt fra artiklen:


[image]
Fra 1899 kom turisterne med toget og det i stort tal, for Nykøbing Sjælland har ikke altid været en endestation. Engang kunne man på skinner fortsætte til Rørvig.

Med et landskabelig detektivblik kan fotografen og jeg ved Nordstrandsvej skimte resterne af den gamle linjeføring, der fra 1903 til 1937 lagde skinner til ét af de mærkeligste kapitler i dansk jernbanehistorie.

Svellerne til den private Rørvig-Nykøbing Sjællands Jernbane (RNSJ) blev lagt oven på flyvesandet, hvilket ofte gav voldsomme problemer ved fygningen ……… (her følger en historie i historien om julen 1911 hvor toget kørte fast) ……Banen mellem Nykøbing S og Rørvig havde kun én mellemstation, og det var Lyngkroen, hvor gæstgiveren også stod for billetsalget. Kroens motto hang på gavlen, ”nemo saltat sobrius” – ingen danser ædru – og ifølge den lokale historieskrivning kunne der for mange togpassagerer blive tale om et daglangt ophold på mellemstationen.

Ellers ved man i dag ikke ret meget om denne underskudsgivende og uheldsplagede jernbanestrækning, for kort tid efter lukningen i 1937 sad banens driftsbestyrer en aften med alle dokumenter, arkiver og hovedbøger, da han kom til at vælte en petroleumslampe. På kort tid havde flammerne fortæret alt skriftligt materiale om den uheldige jernbanestrækning, og rygterne om regnskabsmæssige uregelmæssigheder i ledelsen tog fart, da driftsbestyreren efter branden flyttede til De Ydre Hebrider og slog sig på fåreavl.

[image]


Man gør meget for at underholde de gamle – men bare de nu også opfatter det, som ren underholdning.

[image]

Det vidste vi (heller) ikke - banen til Rørvig

af Niels Munch, 16/10 2019, 10:52 (1867 dage siden) @ Svend

Man gør meget for at underholde de gamle – men bare de nu også opfatter det, som ren underholdning.


Glimrende aprislnar; synd han er ½ år for sent - eller for tidligt - på den.

Avatar

Det vidste vi (heller) ikke - banen til Rørvig

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/10 2019, 12:09 (1867 dage siden) @ Niels Munch

Man gør meget for at underholde de gamle – men bare de nu også opfatter det, som ren underholdning.

Glimrende aprislnar; synd han er ½ år for sent - eller for tidligt - på den.


Hm. Så er han jo ikke nogen aprilsnar men blot en almindelig nar :-|

Det vidste vi (heller) ikke - banen til Rørvig

af Niels, Aarhus, 17/10 2019, 19:16 (1866 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Glimrende aprislnar; synd han er ½ år for sent - eller for tidligt - på den.

Hm. Så er han jo ikke nogen aprilsnar men blot en almindelig nar :-|

Artiklen, som er tryk i decembernummeret af Spor og Baner 2014, benævnes som "En julefortælling" af fhv.byarkivar William Sabinsky.

Venlig hilsen

Niels H

Rørvig-Nykøbing Sjællands Jernbane (RNSJ)

af Svend, Storkøbenhavn, 17/10 2019, 13:51 (1866 dage siden) @ Tommy Nilsson

Spasmageren er:

RNSJ - Rørvig - Nykøbing Sj. Jernbane
Af William Sabinsky
S. 34-38, illustreret
Findes i Spor og baner, Årg. 3, nr. 14 (2014) = Årg. 2014, nr. 18 (2014)

Rørvig-Nykøbing Sjællands Jernbane (RNSJ)

af Bent Larsen, 17/10 2019, 16:00 (1866 dage siden) @ Svend

Hej
Ja, hele 5 sider i Spor og Baner, men billederne af det rullende materiel ligner noget fra en modelbane.
Vh
Bent Larsen

Rørvig-Nykøbing Sjællands Jernbane (RNSJ)

af Bent Larsen, 17/10 2019, 20:43 (1866 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Efter at have nærlæst Spor og Baner, kan det undre at der bliver brugt 5 sider, uden at se med jernbanebriller på indholdet. f.eks. første normalsporede damplok. ( et brugt tysk damplok ex. SNNB 9 ) det er helt sikkert forkert, og om de 2 smalspors lok. er bygget til andre baner ? nr. 1 Kindergg Lokomotive Works Rowntree 1891 Bygge nr. 5707 nr. 2 Egger´sche Lokomotief Fabrik, den Haag 1903 bygge nr. 1002. hvad siger eksperterne i damplok. Men helt sikkert en god historie for folk der intet ved om jernbaner.
vh
Bent Larsen

Det vidste vi (heller) ikke - banen til Jyllinge

af Niels Munch, 17/10 2019, 17:24 (1866 dage siden) @ Tommy Nilsson

"Sagen" minder mig om min (aldrig offentliggjorte) epistel om privatbanen Måløv-Jyllinge. Den var med på 1908-loven som udgående fra Vanløse; men p.g.a. mange genvordigheder, såsom 1. Verdenskrig, blev banen først færdig efter denne, ligesom den blev ændret til at udgå fra Måløv:

[image]Måløv St. 27.01.1985 (nm).

..... idet den skulle forløbe gennem den ledige brobue under vejoverføringen i stationens vestende. Via Smørum, Hove, Østrup, Kirkerup og Gundsømagle skulle banen nå Jyllinge, fra hvis havn skulle anlægges en Hvalpsund-Sundsøre lignende jernbanefærge til Hornsherred. Anlægget ville volde kvaler p.g.a. passage af moser og morænebakker, hvis grus anlægget dog kunne lukrere på. Undervejs betjentes foruden grusgrave også mejerier og et slagteri etc.

Det var planen for min punkt-til-punkt bane i 1:87 for nu 45 år siden, da vi havde hus på de kanter med fuld kælder. Papirerne og generalstabskortene har jeg endnu; de er ikke brændt. Men De Ydre Hebrider indgik ikke, kun sækkepibespil i solnedgangen på Lilleø i Roskilde Fjord omgivet af græssende får .....

Siden fik jeg andre baner at tænke på - og hus uden kælder .....


M.v.h. & fortsat go' efterårsferie

[image]Niels

Det vidste vi (heller) ikke - banen til Jyllinge

af Oversmeden, 17/10 2019, 19:11 (1866 dage siden) @ Niels Munch

Det var planen for min punkt-til-punkt bane i 1:87 for nu 45 år siden, da vi havde hus på de kanter med fuld kælder. Papirerne og generalstabskortene har jeg endnu; de er ikke brændt. Men De Ydre Hebrider indgik ikke, kun sækkepibespil i solnedgangen på Lilleø i Roskilde Fjord omgivet af græssende får .....

Hmmm - dette kan faktisk forklare en af barndommens større mysterier.
I mange år boede jeg i Jyllinge (fra 70'erne og indtil godt ind i 90'erne) og vi rollinger bemærkede at vores kæledyr (hunde/katte/kaniner) nogle gange opførte sig lidt underligt og at det skete på samme tid.
Vi kunne ikke finde nogen fornuftigt forklaring dengang....men en gang sækkepipespil kunne forklare forholdet.

Det vidste vi (heller) ikke - banen til Jyllinge

af Niels Munch, 17/10 2019, 19:38 (1866 dage siden) @ Oversmeden

[image]

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak