R 949
Her på jernbanen.dk er der et foto af R 949 fabriksny og afkoblet ved Frichs Aarhus i 1918. Hvad lavede et fabriksnyt Winterthur lokomotiv ved Frichs ?
af Erik Sejersen, 13/9 2019, 14:14 (1966 dage siden)
Her på jernbanen.dk er der et foto af R 949 fabriksny og afkoblet ved Frichs Aarhus i 1918. Hvad lavede et fabriksnyt Winterthur lokomotiv ved Frichs ?
af Steffen Dresler, 13/9 2019, 15:19 (1966 dage siden) @ Erik Sejersen
God eftermiddag
WINTERTHUR maskinerne skulle jf. kontrakten være ”Frit leveret på egen Hjul på Aarhus Statsbanestation”. Der medfulgte en monteringsarbejder fra WINTERTHUR, der skulle klargøre maskinerne efter ankomst. Driv- og kobbelstænger monteres, risten have sine ristestænger o.s.v. Og her havde man i en aftale med Frichs til at hjælpe med dette. Yderligere skulle lokomotivet (og de andre WINTERTHUR R I og F III) også kompletteres, det vil sige, at der skulle indbygges de DSB armaturer og andet specielt for DSB, der ikke medfulgte fra fabrikken, lamper og andet. Dette foregik dog normalt på Centralværkstedet i Aarhus.
Derfor ses 949 hos Frichs.
Jf. 949 reparationsbog blev 949 sat idrift (overleveret til DSB) den 12. SEP. 1918, altså i dag for 101 år og en dag siden
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Peter Roland Hansen , 13/9 2019, 17:57 (1966 dage siden) @ Erik Sejersen
Det her er en spændende tråd. Det billede der er taget af R 949, har jeg fundet i den originale Frichs registrant, og den peger på 1923. Vi ved at Frichs reparerede damplokomotiver for DSB på det tidspunkt for der er bevaret flere billede fra samme periode. Jeg har vedhæftet et billede af R 950 i værkstedshallen i 1923. Der findes i øvrigt et dejligt billede fra 1923 hvor HAJ 1 trækker af med R 950 uden tender + F 684 og F 685.
af Steffen Dresler, 13/9 2019, 19:53 (1966 dage siden) @ Peter Roland Hansen
Godaften Peter m.fl.
Jamen, det lyder da spændende, men jeg har min tvivl med tidsregistreringen for det hele. F. eks F 684 og F 685, de er fra 1921. Hvorfor er billedet af dem i samlehallen så dateret 1923?
Det samme for de to R 949 og 950. De er på billederne ”Nagel neu”, stængerne ligger på fodpladen og ikke tilkoblet maskinen. Der er flere billeder af 950 også dateret 1918 hos Frichs. Men Lad os antage at de har været til 1. revision, så ville revisionsdatoen da havde været påført kanten af Barrierepladen ved røgkammeret. Men Frichs reviderede da ikke helt nye R I, men derimod et antal C, D og Fs. Og F 684 og 685 har næppe været til S-reparation allerede i 1923?
Men man kan jo blive overrasket, men jeg tror nu stadig på at året er 1918 for de to R´s vedkommende.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Peter Roland Hansen , 13/9 2019, 22:57 (1965 dage siden) @ Steffen Dresler
Jeg vedhæfter billedet af R 959 og de 2 F.
af Steffen Dresler, 14/9 2019, 08:29 (1965 dage siden) @ Peter Roland Hansen
Godmorgen Peter m. fl.
Ja, det er da mystisk, billedet kan jo så tidligst være fra 1921/22 p.g.a. F´erne. Men hvad R 950 laver der i "denne påklædning" kan jeg ikke svare på, garantieftersyn??
Nå, det må reparationsbøgerne kunne afgøre for alle tre lokomotiver, de står i Odense.
Under alle omstændigheder hjalp FRICHS med til at få gjort muligvis alle WINTERTHUR maskinerne klare efter transport fra fabrikken. Vi må se om andre kan komme med et svar.
Nå, har lidt travlt, en aftale på Kystbanen her i formiddag
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Peter Roland Hansen , 14/9 2019, 12:14 (1965 dage siden) @ Steffen Dresler
God tur med S 736. Det kunne være spændende at se reparationsbøgerne fra DSB. Man har i øvrigt også haft D og K maskiner og ETJ 2 til reparation i samme periode. Det kunne være sjovt hvis man kunne finde ud af hvilke lokomotiver Frichs reparerede for DSB
af Ole M. Nielsen, 14/9 2019, 13:49 (1965 dage siden) @ Peter Roland Hansen
God tur med S 736. Det kunne være spændende at se reparationsbøgerne fra DSB. Man har i øvrigt også haft D og K maskiner og ETJ 2 til reparation i samme periode. Det kunne være sjovt hvis man kunne finde ud af hvilke lokomotiver Frichs reparerede for DSB
Er ordre-bøgerne ikke bevaret ?
af Oversmeden, 14/9 2019, 14:15 (1965 dage siden) @ Ole M. Nielsen
Er ordre-bøgerne ikke bevaret ?
Kun nybygninger blev noteret i ordrebøgerne - ikke revisioner eller reparationer.
Det kan meget vel tænkes at Frichs - for at aflaste DSB og for at opnå noget erfaring med damplokomotiver - har lavet en del revisioner for DSB omkring 1920.
DSB kan meget vel have fået en vis "bag-log" pga. 1.verdenskrig grundet manglende stålforsyninger.
Når du igen kan få stål (nok og rette kvalitet) så kunne det knibe med, at have hænder nok til at lave alt det ønskede.
Hvis DSB samtidig havde lidt problemer med, at afgive alle de bestiller, som skulle til for at opfylde bestemmelserne i eneretsaftalen, så kunne revisioner jo være en måde, at tilføre arbejde på.
af bengt, 15/9 2019, 09:13 (1964 dage siden) @ Ole M. Nielsen
God tur med S 736. Det kunne være spændende at se reparationsbøgerne fra DSB. Man har i øvrigt også haft D og K maskiner og ETJ 2 til reparation i samme periode. Det kunne være sjovt hvis man kunne finde ud af hvilke lokomotiver Frichs reparerede for DSB
Er ordre-bøgerne ikke bevaret ?
Kanske Frichs, i likhet med Nydqvist & Holm, förde efterkalylböcker?
af Steffen Dresler, 24/9 2019, 15:48 (1955 dage siden) @ Steffen Dresler
Nu har jeg fået set efter i lokomotivernes Reparationsbøger, der er på Danmarks Jernbanemuseum.
I reparationsbøgerne fremgår det tydeligt, at begge lokomotiver har fået gennemført standard eftersyn, hhv. en såkaldt ”Lille reparation” (L-rep/rev). og en ”Stor reparation” (S-rep/rev.).
DSB litra R nr. 949
Lokomotivet fik gennemført en L-rev. i perioden 04/6-1921 til 12/12-1921 hos Frichs i Aarhus uden tender, der blev efterset ved Centralværkstedet i Aarhus.
DSB litra R nr. 950
Lokomotivet fik gennemført en S-rev. i perioden 25/10-1921 til 20/6-1922 hos Frichs i Aarhus uden tender, der blev efterset ved Centralværkstedet i Aarhus.
Sidste dato er anført som "Udgang fra Værksted". Altså kan billederne ikke være senere for R 949 end 12/12 1921 og for R 950 end 20/6-1922.
Alle senere reparationer udført ved Centralværkstedet i Aarhus.
Gennem 1920´erne og 1930´erne fremgår det af arkiverne (Maskinafdelings arkiver på RA), at FRICHS jævnligt tilskriver Generaldirektoratet i Sølvgade, København og anmoder om at få overført arbejder fra DSB Centralværksteder og til fabrikken i Aarhus, da fabrikken har både tids- som personalemæssigt overkapacitet.
Jeg kan ikke se dette bevilliget i nogen skrivelser (men det behøver jo ikke at være den skinbarlige sandhed, men jeg ORKER IKKE at se i hundredevis af Reparationsbøger igennem), men konstatere, at der sker en overflytning af eftersyn Centralværkstederne imellem (København, Nyborg og Aarhus), således at eventuel overkapacitet udnyttes til at få gennemført eftersyn af hensatte (manglende eftersyn) lokomotiver i et andet Distrikt. Således er bl.a. Litra C (1. Distrikt) i flere tilfælde efterset i Aarhus (2. Distrikt). Og her FRICHS ej heller nævnt.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Vejafgifter, færre p-pladser og fossilfri zoner: Skal bilerne ud af byen?
Løse stropper og åbne døre: Hver uge sjuskes der med godstransporter
En ud af fire kommuner mangler plan mod trafikstøj: »I sidste ende koster den menneskeliv«
Blogindlæg: Trump vil slagte elbilen: Kina retter blikket mod syd
Alt for dyrt at reparere elbiler - så Mikkel gjorde det selv