Avatar

"Frederiksborggade station"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 25/8 2019, 10:00 (1985 dage siden)

Også kendt som Nørreport station. Læs tankerne bag udformningen og den brug. Interessant synes jeg det er, at man allerede ved Boulevardbanens anlæg havde overvejelser om at lade nogle af de vest og nordvestgående tog starte på "Østerbro Station". Det anføres dog ikke at det skyldes kapacitet på Hovedbanegården, men nu er det også en artikel for ingeniører og ikke banefolk. Derfor anføres det heller ikke at det ikke signalteknisk er en station, men et trinbrædt. Man beskriver ellers nøje at der ikke er nogen sporskifter, ingen pakke og (rejse)godsekspedition.

God søndag!

Link til "Tidmaskinen"

PS: Dette er den perfekte overspringshandling midt i havearbejdet. Just saying. :-D

Avatar

"Frederiksborggade station"

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/8 2019, 10:08 (1985 dage siden) @ Michael Deichmann

Også kendt som Nørreport station. Læs tankerne bag udformningen og den brug. Interessant synes jeg det er, at man allerede ved Boulevardbanens anlæg havde overvejelser om at lade nogle af de vest og nordvestgående tog starte på "Østerbro Station". Det anføres dog ikke at det skyldes kapacitet på Hovedbanegården, men nu er det også en artikel for ingeniører og ikke banefolk. Derfor anføres det heller ikke at det ikke signalteknisk er en station, men et trinbrædt. Man beskriver ellers nøje at der ikke er nogen sporskifter, ingen pakke og (rejse)godsekspedition.

Jo, det var den; spor 1/2 på Nørreport var togfølgestation frem til 1961 og spor 3/4 frem til 1934. Der var blot ingen sidespor. Der kunne i begrænset omfang ekspederes stykgods 1918-1967 og banepakker 1934-1967. Det foregik blot i de "overjordiske" lokaliteter, hvor der også var garderobe.

Avatar

"Frederiksborggade station" P.S.

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/8 2019, 12:00 (1985 dage siden) @ Michael Deichmann

At stationen kom til at hedde Nørreport og ikke Frederiksborggade var i øvrigt efter forslag fra forfatteren Knud Bokkenheuser, som var meget lokalhistorisk interesseret. Senere blev Østerbro station omdøbt til Østerport, og stationen ved Axeltorv kom til at hedde Vesterport.

Danske privatbaner

Læs historien om:
Østjydske Jernbane
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak