Scania-Vabis D815, Frichs 8.115 CC och Valmet 815D

af bengt, 22/8 2019, 07:35 (1989 dage siden)

Rubricerade motorer, som bl a användes i rälsbussar, verkar att vara mycket lika. Är Frichs och Valmets motorer piratkopior eller skedde tillverkning i samförstånd?

Om det skedde i samförstånd kanske väsentliga detaljer levererades från Sverige i bearbetat eller obearbetat skick?
Kanske utbyte mellan Danmark och Finland?

Fabrikat på bränslepumpar?

Scania-Vabis D815, Frichs 8.115 CC och Valmet 815D

af Anders Færch Hansen, 23/8 2019, 21:10 (1987 dage siden) @ bengt

Frichs 8115CC motoren fandtes i to versioner, Model 1947 og Model 1951.
Motoren anvendtes i Scandia-skinnebusserne samt senere i enkelte roebane-lokomotiver. Det var ved bygningen af skinnebusserne et politisk krav, at der anvendtes danskbyggede motorer, men da materialeknaphed og leveranceproblemer var store efter krigen, lykkedes det at få handelsministeriets importtilladelse til et mindre antal Scania-Vabis D802 til de førstbyggede danske skinnebusser.

Betjeningsvejledninger for disse motorer kan findes på jernbanearkivalier.dk
http://jernbanearkivalier.dk/prvb_motortog/scandia_sm-serie-1/frichs-motor/frichs-motor...
http://jernbanearkivalier.dk/prvb_motortog/scandia_sm-serie-2/frichs-motor/Betjeningsve...
http://jernbanearkivalier.dk/prvb_motortog/scandia_sm-serie-1/scania-motor/scania-vabis...

Motordata og snittegninger viser visse lighedspunkter, men også f.eks at forkamrets udformning er forskellig for Scania-Vabis D802 og de to Frichs-varianter.

Frichs var på daværende tidspunkt nok mere orienteret mod engelske leverandører, bl. a. var brændstofindsprøjtningssystemet CAV.

Scania-Vabis D815 er en senere konstrueret motor med turboladning.
Valmet-motoren kender jeg ikke noget til.

Anders

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak