Læsø

af Anders Nordebring, 20/8 2019, 00:06 (1997 dage siden)

Nyligen hemkommen från en tur till Læsø har jag en fråga om öns kortlivade tyska militärbana, som sträckte sig från Vesterø havn till Højsande. Mig veterligt ‒ rätta mig gärna om jag har fel ‒ är det mest omfattande som skrivits om denna bana Frede Baks artikel Jernbanen på Læsø i Vendsyssel årbog 2004. Häri nämns att det »blev udlagt ca. 5 km spor, og på hele banestrækningen var der seks vigespor». Noterbart är att artikeln inte innehåller en enda bild av banan ‒ fotografier tycks helt enkelt saknas.

Min fråga rör emellertid den järnvägsbro som enligt Bak fortfarande funnes kvar. Han skriver: »Lige nordøst for havnen [i Vesterø] lå tyskernes radarstation ‒ et større område omgivet af et pigtrådshegn. Banen blev ført gennem den sydlige del af dette område. Ikke langt fra havnen stødte anlægsarbejdet på en hindring, den eneste nævneværdige på hele strækningen. Banen skulle passere Lundbæk ‒ en strøm eller lille bæk, der på dette efter Læsø-forhold noget høje plateau løb dybt nede. Midt i radaranlægget, som lå på begge sider af Lundbæk, var der allerede bygget en svær betonbro, så tyskerne havde mulighed for at flytte de mobile sporingsanlæg. Den bro kunne dog ikke bruges til banen, så en ny måtte opføres. Det blev til en større konstruktion, idet sporene skulle passere vandløbet i en ret spids vinkel. Broen, der eksisterer den dag i dag, er en vældig betonklods, hvor brodækket og vandløbet danner et meget smalt X.» I slutet av artikeln säger Bak också detta: »Den nu mere end 50 år gamle betonbro er fremdeles intakt og bruges hver dag.» Efter studier såväl på moderna flygfoton som på plats har jag ‒ om nu ingenting har ändrats sedan Bak skrev sin artikel ‒ svårt att tro annat än att den bro som avses är bron som idag för Plantagevej över bäcken just väster om Klokkeblomstvejs södra ände, men det vore ju trevligt att få det bekräftat. (Jag har litet svårt att se bron som en »vældig betonklods», men det var ju det med læsøförhållanden.) Här ett par nytagna bilder av Plantagevejs bro:

[image]

[image]


Annars finns räler iallafall att se vid slipen i Vesterø havn och vid slipen i Østerby. Vesterø:

[image]


Utan tvivel är den motsvarande anläggningen i Østerby av större intresse, eftersom den delvis är utförd som en sektorvändskiva:

[image]

[image]


Intill slipen kan Kystredningstjenestens båt sjösättas:

[image]


Det må kanhända slutligen tillåtas mig att visa ett par bilder på en annan læsøfärja än Margrete Læsø och Ane Læsø. Peter Fannemand har varit insatt på sin korta rutt på det västligaste Læsø sedan juni 2006. Det måste väl ändå vara Danmarks minsta linfärja?

[image]

[image]

Læsø

af Bent Hansen, 20/8 2019, 08:37 (1997 dage siden) @ Anders Nordebring

Hej.
Har jeg noget, og det har jeg vist nok, svarer jeg om et par dage, når der falder ro på. Du som læser er altid er velkommen til at komme mig i forkøbet. det er muligt, at jeg svarer Anders direkte, svaret let kan blive større, en siden her tillader.

Mvh. BH.

Læsø

af Bent Hansen, 20/8 2019, 13:56 (1997 dage siden) @ Anders Nordebring

Læsø

På Læsø havde Værnemagten planagt et batteri bestående af 4 stk. 30,5 cm kanoner. Batteriet blev imidlertid aldrig bygget.

Til bygningen var der anlagt:
3 km tipvognsbane
2 km færdig trache
5 km planeret område (sporlægning eller vej?)
Værnemagten havde fået slæbt 15 km spor til øen

Der henstod 1945:
3 diesellokomotiver
40 vogne
2 kasser med lokomotivrester
4 lokomotivhjul (løse til ét lok eller hjulsæt til to lok?)

3 km spor var karakteriseret som patentspor. Om de indgår i den samlede opgørelse eller skal lægges oveni, vides ikke. Andre optællere melder kun om 10 km spor på øen. Patentspor er færdigt spor med faste jernsveller lige til at lægge ud.
Kilde: Diverse politimestre, lokalhistorikere, Svend Guldvang og Peter Andersen og

BH.

Læsø

af Anders Nordebring, 25/8 2019, 19:45 (1992 dage siden) @ Bent Hansen

Stort tack till Bent för upplysningarna! Om en hänvändelse rörande bron till Museumsforeningen for Læsø skulle resultera i något skall jag återkomma i saken.

Læsø

af Niels Munch, 27/8 2019, 16:14 (1990 dage siden) @ Harald

Er der ikke tale om den bane, som fængselsinspektør Rafael i sommeren 1945 bortskaffede fra Læsø og installerede i Kragskovhedelejren?


Hej Harald,

Straffelejren på Kragskovhede overtog i 1947 en del tipvognsmateriel (motorlok, tipvogne, skinnemateriel), der angiveligt stammede fra Læsø. Jf. Bent Hansens noter drejede sig om:

30 stk. tipvogne 1½ m³
30 stk. tipvogne ¾ m³
462 stk. tipvognsskinner á 9 m
124 stk. patentspor á 7 m
1385 skinner á 7 m
4490 stk. defekte træsveller
2 stk. diesellokomotiver

Kilde: Direktoratet for Vareforsyning - Kontoret for tyske efterladenskaber. Lb. Nr. 100 - Politimesteren i Frederikshavn. Afregning for salg 25-04-1947, Straffelejren på Kragskovhede (uden betaling).

Tak til Bent Hansen.


M.v.h.
Niels

Læsø

af Harald, 27/8 2019, 17:45 (1990 dage siden) @ Niels Munch

Tak for oplysningen. Jeg kendte kun til historien om, at Rafael havde udkommanderet personale og fanger til den specielle ,,opgave" at inddrage sporene og materiellet fra Læsø og fragte hele herligheden til Kragskovhedelejren. Fangerne var den gang straffede personer (mænd), der havde arbejdet for tyskerne under besættelsen.
Mine oplysninger stammer fra en af Nyborg Statsfængsels tidligere inspektører, Jens Tholstrup[image]. Jeg lægger et klip op følgende:

Læsø

af Harald, 27/8 2019, 17:52 (1990 dage siden) @ Harald

Ja, nu smuttede kildeangivelsen: Det stammer fra Jens Tholstrups bidrag til et skrift om kriminalforsorgen, ,,Nytter det?", udgivet af DJØF i 2001.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak