Avatar

Billede af Odin i Klampenborg

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 5/1 2013, 12:37 (4304 dage siden)

Jeg har fået en forespørgsel vedr. nedenstående billede. Er der nogen der ved, hvor originalbilledet befinder sig? DKB, DJM eller ?

[image]

Billede af Odin i Klampenborg

af Niels Munch, 5/1 2013, 13:28 (4304 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Billedet er gengivet i bl.a. Jan Koed's "Danmarks Jernbaner i 150 år" med følgende billeddata:

SJS 1 ODIN med persontog ved perron. Klampenborg Station ca. 1866.
Foto: C. Espersen. Arkiv: Jernbanemuseet.

Samme angivelse findes også i Bay's "Danmarks Damplokomotiver".

Men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at den originale glasplade forefindes på Jernbanemuseet. .....

Et andet foto, der også er gengivet i bl.a. Jan Koed's bog, ligeledes med Jerbanemuseet som kilde (og optaget ca. 1865), er dette:

[image]
www.danskebilleder.dk - Lokalhistorisk Arkiv Gentofte, billednummer: a2027, filnavn: a2027-16776-print.jpg.

Billedtekst her:

Ca. 1875 Klampenborg station. Damptog holder på Klampenborg station klar til afgang mod Købernhavn.
Stationen var tegnet af arkitekt V.C.H.Wolff.
Ukendt fotograf.

Ikke megen hjælp, vel?

Fortsat go' weekend
Niels

Billede af Odin i Klampenborg

af Lars Henning Jensen, 5/1 2013, 16:10 (4304 dage siden) @ Niels Munch

[image]


Billedet er gengivet i bl.a. Jan Koed's "Danmarks Jernbaner i 150 år" med følgende billeddata:

SJS 1 ODIN med persontog ved perron. Klampenborg Station ca. 1866.
Foto: C. Espersen. Arkiv: Jernbanemuseet.

Samme angivelse findes også i Bay's "Danmarks Damplokomotiver".

Men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at den originale glasplade forefindes på Jernbanemuseet. .....

Et andet foto, der også er gengivet i bl.a. Jan Koed's bog, ligeledes med Jerbanemuseet som kilde (og optaget ca. 1865), er dette:

[image]
www.danskebilleder.dk - Lokalhistorisk Arkiv Gentofte, billednummer: a2027, filnavn: a2027-16776-print.jpg.

Billedtekst her:

Ca. 1875 Klampenborg station. Damptog holder på Klampenborg station klar til afgang mod Købernhavn.
Stationen var tegnet af arkitekt V.C.H.Wolff.
Ukendt fotograf.

Ikke megen hjælp, vel?

Fortsat go' weekend
Niels

God eftermiddag!
(og undskyld at jeg lader overstående være uden at slette noget ...)

Der må være noget galt med dateringen af billederne - meget taler for, at det er samme maskine eller i al fald maskiner af samme type (om det er "Odin" skal jeg lade være usagt), men på det første billede, der skulle være fra 1866 har maskinen fået førerhus, mens den på det nederste billede, der skulle være fra 1875 tilsyneladende kun har en smal plade til at tage det værste "sus" ...

vh
LH

Billede af Odin i Klampenborg

af Niels Munch, 5/1 2013, 16:17 (4304 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Der må være noget galt med dateringen af billederne - meget taler for, at det er samme maskine eller i al fald maskiner af samme type (om det er "Odin" skal jeg lade være usagt), men på det første billede, der skulle være fra 1866 har maskinen fået førerhus, mens den på det nederste billede, der skulle være fra 1875 tilsyneladende kun har en smal plade til at tage det værste "sus" ...

Vi er meget enige, Lars Henning; jeg hælder osse mere til det årstal, der nævnes i Jan Koed's fine bog, nemlig "1865". Foruden det "beskedne" førerhus har jeg bidt mærke i, at vognene savner "bremser-kalecher"!

Men stadigvæk lurer spørgsmålet om, hvorvidt de originale glasplader findes og evt. er i DJMs besiddelse. Thi rullefilm var det næppe .....

M.v.h.
Niels

Billede af Odin i Klampenborg

af Steffen Dresler, 5/1 2013, 17:24 (4304 dage siden) @ Niels Munch

Go´aften til alle!

Jeg har set et ”originalbillede” på museet i anden forbindelse, men om det var det ene eller det andet ved jeg ikke. Og når jeg skriver ”originalbillede” mener jeg et aftryk på tykt karton og indsat i en ramme og så et og andet skrevet bag på med sirlig håndskrift og det obligatoriske senere kommende stempel.
I det hele taget synes jeg, at jeg har set MEGET FÅ glasplader og jeg erindre ikke et decideret ”glaspladearkiv”. Men der ER selvfølgelig et antal glasplader.
Men der behøver IKKE at være en glasplade for at det kan være et DSB ejet billede. Det var nemlig normalt, på den tid, at man bad en udefra kommende fotograf om at tage et billede og fik så aftrykket, men fotografen beholdt glaspladen/negativet. SJS eller hvem det nu var, købte rettighederne.
Senere er disse billeder blevet kopieret mere eller mindre tilfredsstillende. Jeg vil næsten vædde på, at finder man den store kuvert der hedder ”ODIN” eller sådanne noget, vil der være masser af kopier og MULIGVIS også et eller to af de omtalte indsat i en ramme. Det kan sagtens være, at en eventuel glasplade ligger ved Københavns Bymuseum eller ved Det Kongelige Bibliotek, hvis eksisterende.

Om det er ODIN eller ROTA eller HILDUR kan være svært at afgøre, da der ER nogle ubekendte. Men ODIN fik ved ombygningen ”Kirchwegers Kondensationsapparat” monteret på tenderen, hvilket man kan se på monterede skorsten på tenderen.
De to andre lokomotiver fik ”muligvis” kondenseringsapparatet, men på et billede af HILDUR optaget EFTER 1876, har den ikke dette monteret. Og om det andet lokomotiv ROTA fik dette er tvivlsomt (økonomi).
ODIN kan jo sagtens, blev ombygget i 1864 med bl.a. den lille skærm, have fået et egentligt ”Vejrhus” efter 1866 i lighed med de to senere ombyggede.
Og så skal man være lidt forsigtig med at anvende ordet ombygning (som bliver anvendt i flere udgivelser), da det nok mere var en nybygning med anvendelse af ældre dele fra de første lokomotiver. Men det er jo en helt anden historie.

Med venlig hilsen

Steffen

Avatar

Billede af Odin i Klampenborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/12 2013, 00:39 (3951 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Begge de to fotografier er tidligst fra 1865, hvilket fremgår af signalet, der ses på perronen på begge fotos. Banestrækningen ved Klampenborg stations sydende ligger i en kurve med deraf følgende vanskelige oversigtsforhold, og det kunne give problemer under stærk trafik. For at undgå, at tog fra København skulle køre ind i rangerende tog på stationen, etableredes der i starten af maj 1865 et system med optisk lokaltelegraf mellem stationen og telegrafposten ved overkørslen ved Christiansholm, omtrent hvor i dag den lange gangbro fører over sporterrænet. Her skulle den stationskarl, som passede telegrafen, på signal fra stationen om nødvendigt sætte stopsignal for ankommende tog, inden de nåede ind på stationens område; om dagen med signalvingen, om natten med en rød lygte.

Når den optiske telegraf syd for Christiansholm (ved Ordrup Jagtvej) viste signalet "Toget kommer fra København", og når Christiansholmposten havde gentaget dette signal, skulle stationskarlen her have opmærksomheden henvendt på lokaltelegrafen på Klampenborg Station, indtil toget var passeret hans post. Hvis der fra stationen blev vist stopsignal, skulle han straks gentage dette signal på sin optiske telegraf, så toget fra syd standsede. Og når stationens telegraf ændrede signal til "Toget kommer fra København", skulle stationskarlen ved Christiansholm straks stryge stopsignalet og gentage signalet "Toget kommer fra København", så lokomotivføreren kunne se, at han måtte køre ind på stationen.

Dette set med nutidens øjne temmelig primitive og usikre "bloksystem" anvendtes kun i sommersæsonen fra 1. maj til 1. oktober. Resten af året - og inden 1865 - var toggangen så begrænset, at togenes ankomst og afgang skete "på sigt" uden andre sikkerhedsforanstaltninger end personalets årvågenhed og forsigtighed.

Ved anlægget af dobbeltspor på Klampenborgbanen i 1876-77 blev lokaltelegrafen tilpasset de nye forhold, for dog året efter at blive erstattet af linjebloksystemet.

Når man samtidig betænker de spæde træer bag stakittet, som rimeligvis stammer fra banens anlæg i 1863, samt at omgivelserne på fotoet, der angives at stamme fra 1875, se ret "nyanlagte" ud, så mener jeg, at man kan konkludere, at hvis fotoet fra 1866 vitterligt er fra 1866, hvilket lokomotiveksperterne vist er enige om, så er fotoet fra "1875" i virkeligheden fra 1865, idet træerne på dette foto synes at være en vækstsæson mindre end træerne på 1866-fotoet. At træerne (ligesom bloksignalet) ikke er med på træsnittet fra 1864, skyldes formentlig kunstnerens æstetiske sans; de havde skæmmet indtrykket af stationsbygningen. Var træerne plantet senere end banens anlæg, havde de været opført som udgift i SJS' årlige driftsbertninger, hvilket de ikke er.

I forbindelse med den meget omfattende research på bogen "Med Damptog til Dyrehaven" er jeg ikke stødt på glasplader til de to fotos, kun aftryk. Glaspladerne har næppe overlevet tidens tand, hvilket i øvrigt gælder langt de fleste billeder fra fotografiets barndom og ungdom.

Vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Avatar

Billede af Odin i Klampenborg

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 6/1 2013, 15:20 (4303 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tak for diverse svar - jeg lader tråden gå videre til spørgeren.

Avatar

Billede af Odin i Klampenborg

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 23/12 2013, 10:34 (3952 dage siden) @ Tommy Nilsson

Modtaget pr. email:

[image]

Billede af Odin i Klampenborg

af Steffen Dresler, 23/12 2013, 12:38 (3952 dage siden) @ Tommy Nilsson

Go´ herlig "Lillejuleaftensdag" til alle.

Det var da et interessant billede/tegning eller hvad det nu er af ODIN. Og det afføder jo STRAKS et STORT spørgsmål om hvornår, andre informationer o.s.v. Og kan man på originalen se farven på lokomotivet? Grøn?, sort? eller?

Ser I alle, man har jo nogle formodninger om hvordan ODIN og resten af lokomotiverne var bemalet, men MEGET vagt formuleret og ofte i modstrid. Det kunne da være morsomt at ramme plet i første omgang, når engang de brave lokomotivkonstruktører og byggere kommer så langt, ikke sandt?

Sååååååååååååååååå, det ville da være en lille julegave, hvis der var yderligere informationer om/på billedet!!

[image]

I øvrigt:

GLÆDELIG JUL OG ET GODT OG LYKKEBRINGENDE NYTÅR TIL ALLE LÆSERNE/BIDRAGSYDERNE PÅ DENNE SIDE!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Billede af Odin i Klampenborg

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 23/12 2013, 12:51 (3952 dage siden) @ Steffen Dresler

Ser I alle, man har jo nogle formodninger om hvordan ODIN og resten af lokomotiverne var bemalet, men MEGET vagt formuleret og ofte i modstrid. Det kunne da være morsomt at ramme plet i første omgang, når engang de brave lokomotivkonstruktører og byggere kommer så langt, ikke sandt?

Sååååååååååååååååå, det ville da være en lille julegave, hvis der var yderligere informationer om/på billedet!!

Håndkoloreret træsnit fra "En veileder paa den nordsjællandske jernbane kbhvn forlagsbureauet 1864".
Jeg ville nok ikke (udelukkende) bruge ovennævnte illustration som forlæg for bemaling af den nye Odin.

Billede af Odin i Klampenborg

af Steffen Dresler, 23/12 2013, 13:09 (3952 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hrmm, 1864, så skulle det jo være det NYFREMSTILLEDE lokomotiv på baggrund af dele fra den gamle ODIN.

Meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen, se på en lille forstørrelse, så er hjulstillingen 2-A-0T2, hvor ODIN klassen (både før og efter nybygning) havde 1-A-1T3. Men Cramptonnerne (2-A-0) havde jo ikke en dome som på tegningen og alle havde en 3- akslet tender? Kunstnerisk frihed??

Og på de ombyggede/ændrede/nybyggede af ODIN klassen, var der forskel på domens placering. Ka´ ikke lige huske nøjagtigt, men VISTNOK ODIN II havde dom på forreste stimmel, mens ROTA og HILDUR havde på midterste stimmel. Der kom jo NYE kedler på alle tre.

Sååååååååå?

Mvh

Steffen Dresler

Billede af Odin i Klampenborg

af Steffen Dresler, 23/12 2013, 13:23 (3952 dage siden) @ Steffen Dresler

Vrøvler, ROTA og HILDUR havde domen sidende ovenpå fyrkassen, sorry!

Avatar

Billede af Odin i Klampenborg

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/12 2013, 23:46 (3952 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Morten Flindt Larsen, 24/12 2013, 00:35

Jeg vil ikke bruge træsnittet som forlæg overhovedet. Den turvejleder, træsnittet er hentet fra, er trykt i sort/hvid. Koloreringen kan være udført på et hvilket som helst tidspunkt mellem 1864 og 2013.

Og med hensyn til hjulstillinger og andre detaljer, så er sådanne illustrationer heller ikke meget bevendt, al den stund at de blev udført indendørs på baggrund af skitser og - i nyere tilfælde - fotografier. Ofte blev proportioner forvrænget og detaljer forenklet på sådanne træsnit, så nogen større dolumentationsværdi har de ikke. På det aktuelle træsnit skulle toget bare "ligne et tog", hvilket man også kan se på vognene.

Vh
Morten

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak