Ribe – Tønder banen

af Georg Schmidt, 2/8 2019, 20:13 (2008 dage siden) @ lehnemann

Hej Lehnemann
Nej, man kunne ikke helt undvære damploko i persontogene på Tønderbanen før man fik leveret MX i 1960-62. For at begynde med K-maskinerne var det jo dem det mest ud over i forbindelse med leveringen af MO i begyndelsen af 50'erne. D-maskinerne havde man ikke nogen rigtig erstatning for før man fik MX.
Tager vi K-maskinerne var det faktisk sidste udkald i sommeren 1954 på Tønderbanen. Esbjerg havde i sommeren 1954 en enkelt K-maskine stationeret, og den skulle faktisk kun bruges i for- og eftersæsonen 1954. Tog 450 fra Esbjerg kl. 5.05 til Tønder blev fremført med K-maskine i perioderne 23/5-16/6 1954 og 13/9-2/10 1954 med retur fra Tønder kl. 9.35. I for sæsonen var det K 505 der kørte og i eftersæsonen K 514 som begge var ming 2 maskiner (2. maskinsektion) der som regel havde de lave K-numre.

D-maskinerne var noget mere standhaftige på Tønderbanen. I sommer 1954 havde Esbjerg 3 D og Tønder 1 D i tur, Vinter 1955-56 havde Esbjerg 2 D og Tønder 1 D i tur, og i sommer 1957 havde Esbjerg og Tønder begge 1 D i tur. I sommer 1954 havde Tønder 2 sæt damppersonale i tur og 3 lkf i rangerturen samt 10 lkf i motorturen. Esbjerg havde 18 lkf samt 19 fyrbødere i dampturen og 18 lkf i motorturen samt 15 i rangerturen blot for lige at vise situationen i 1954.
Absolut sidste damp på Tønderbanen må være D-maskine turen i køreplan af 1/10 1961, hvor persontogsparret 7474-7473 Esbjerg-Tønder-Esbjerg lørdage blev fremført af D-maskine samt godstoget 2462-2489 på samme strækning.

I 1957 og 1958 var der store roetransporter på Tønderbanen med både MY og N-maskiner. Disse transporter kørte som særtog, og disse planer vil vi vise på Arkivet for Jernbaner med tiden.
M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Danske privatbaner

Jernbanebøger

Hjælpen Til Sønderjylland

Hjælpen Til Sønderjylland. Pris 270 kr.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak