En historie om IC-bus til Bornholm

af Jørgen Pagh Jensen, 28/7 2019, 20:10 (2013 dage siden)

Jeg har længe troet, at det var Jørgen Andersen fra Ballerup Bybusser, der fik idéen med direkte bus fra København til Ystad med forbindelse til Rønne.

Men så genkikkede jeg i DSB-bladet fra december 1980, hvor Svend-Erik Nielsen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd i et debatindlæg foreslår bedre forbindelser til Bornholm og bl.a. skriver:

Kunne man ikke forestille sig en "IC-bus" kørende fra SAS-terminalen på Hovedbanegården over Dragør-Limhamn til færgeterminalen i Ystad og retur med direkte forbindelse til og fra Bornholm?

Rejsetiden vil oven i købet kunne skæres ned til ca. 5 timer, svarende godt og vel til IC-toget mellem København og Århus. Efterhånden som prisen på en flyvebillet stiger, og antallet af fly-afgange mellem Rønne og København falder, vil passagergrundlaget for en sådan rejserute stige, så måske oven i købet to dobbeltture Rønne-Ystad kunne blive aktuelt...

Udviklings- og planlægningskontoret svarer bl.a.:

- det drejer sig om kørsel i et fremmed land. Det betyder bl.a. at svensk lovgivning vil være gældende, og det ville - som i Danmark - kræve, at der opnåes koncession, før kørsel kan påbegyndes. I den forbindelse er det væsentligt, at der af de svenske baner allerede er etableret en trafikforbindelse mellem Malmø og Ystad, som man så ville påføre konkurrence. Udover løsning af de mere praktiske problemer må det kunne sikres, at der ved en sådan busrute kan opnåes et rimeligt økonomisk resultat.

Tidsmæssigt har der ikke været mulighed for at vurdere, om der praktiske problemer vil kunne løses, og om det i givet fald vil være økonomisk forsvarligt at drive en sådan rute...

Men så kikkede Jørgen Andersen ned fra flyet mellem Rønne og Kastrup og fik samme idé. 8/5-1981 kontaktede han den det svenske trafikministerium - og 15/12-1981 blev ruten indviet. Og den har kørt lige siden - med 2-4 daglige afgange med ledbusser - i højsæsonen ofte dublerede.

Efter Øresundsbroen og hurtigfærgerne kom til i 2000 blev selv DSB interesseret i ruten - men de er væk igen - og Jørgen Andersens busser kører stadig. Også selvom flybilletterne ikke er blevet dyrere og flyafgangene færre. Det var noget man troede dengang pgra oliekrisen.

Jeg synes det er underholdende at se, hvordan DSB kunne skyde en oplagt idé ned - sådan noget kunne vel ikke ske idag??

En historie om IC-bus til Bornholm

af Niels Munch, 22/5 2023, 12:21 (619 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Nu er det så slut:

"Søndag 30. april 2023 kørte "Bornholmerbussen" - altså Gråhundbus' fjernbusrute mellem Københavns Hovedbanegård og Ystad med forbindelse til færgen til Rønne - for sidste gang. Ruten har været videreført af boet efter Jørgen Andersen siden vognmandens død i august 2022, men fremtiden er endnu ikke blevet afklaret, og tilladelsen til Bornholmerbussen er nu udløbet."

Se hele artiklen her: http://myldretid.dk/billeder/vis_billede.php?foto_id=5741 .

M.v.h.
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak