Efter et hurtigt kig på maskinplanerne ses på Bramminge-Tønder-banen:
På dampsiden fra Genforeningen var det Ks- og Fs-maskiner fra depoterne i Tønder og Ribe samt D-maskiner. Fra midt 20'erne også K-maskiner, D- og K-maskinerne kom til op i 50'erne til at præge trækkraften for de lidt tungere tog på strækningen.
På motorsiden blev der fra sidst i 20'erne indsat MT-lokomotiver i persontogene og disse kørte gennem 30'erne. Det ser ud til, at MO-vognene ikke passede så godt ind i MO-løbet på strækningen i starten, men i 1938 vinterkøreplanen ses en MO i et togpar Esbjerg-Ribe-Esbjerg (tog 460-465), hvor man udnytter en MO-vogns ophold i Esbjerg til en tur til Ribe. Man havde på det tidspunkt 14 MO i løb i 2. distrikt.
Efter krigen kørte MR-vogne nærtrafikken Esbjerg-Ribe og også på hele strækningen og i samarbejde med nogle få ML-vogne.
I 1949 begyndte der at ske noget igen på MO fronten. Under lyntog Englænderens ophold i Esbjerg udnyttede man den ene københavner-MO til en dobbelttur til Tønder, og den anden til et lokalgodstog til Tarm. Det var nok lidt luksus med MO i lokalgodstog, men den har måske været mere stabil end den planmæssige MR, togene til Tønder med københavner MO afhang lidt af hvordan Englænderen kørte, men det var enten tog 458-459 eller 486-497 . Denne kørsel varede et par år, og i 1951-52 da Frichs efterhånden leverede 2-3 nye MO pr måned blev MO også hurtigt indsat på Bramminge-Tønder. Der gik således lang tid inden MO for alvor blev indsat på strækningen. Sønderborg-Tønder og sågar Skjern-Videbæk fik MO før banen Ribe-Tønder.
M v h
Georg