Ribe – Tønder banen

af lehnemann, 27/7 2019, 15:58 (2014 dage siden)

Jeg har set en serie fotos fra (Esbjerg) Ribe – Tønder banen.
Billederne viser MO med styrevogn.
Kan I fortælle mig lidt om, hvornår MO blev indsat på ovennævnte strækning?
Og hvilken type damplokomotiv som var den gængse på strækningen før MO’en?

Ribe – Tønder banen

af Georg Schmidt, 31/7 2019, 11:43 (2011 dage siden) @ lehnemann

Efter et hurtigt kig på maskinplanerne ses på Bramminge-Tønder-banen:
På dampsiden fra Genforeningen var det Ks- og Fs-maskiner fra depoterne i Tønder og Ribe samt D-maskiner. Fra midt 20'erne også K-maskiner, D- og K-maskinerne kom til op i 50'erne til at præge trækkraften for de lidt tungere tog på strækningen.

På motorsiden blev der fra sidst i 20'erne indsat MT-lokomotiver i persontogene og disse kørte gennem 30'erne. Det ser ud til, at MO-vognene ikke passede så godt ind i MO-løbet på strækningen i starten, men i 1938 vinterkøreplanen ses en MO i et togpar Esbjerg-Ribe-Esbjerg (tog 460-465), hvor man udnytter en MO-vogns ophold i Esbjerg til en tur til Ribe. Man havde på det tidspunkt 14 MO i løb i 2. distrikt.

Efter krigen kørte MR-vogne nærtrafikken Esbjerg-Ribe og også på hele strækningen og i samarbejde med nogle få ML-vogne.

I 1949 begyndte der at ske noget igen på MO fronten. Under lyntog Englænderens ophold i Esbjerg udnyttede man den ene københavner-MO til en dobbelttur til Tønder, og den anden til et lokalgodstog til Tarm. Det var nok lidt luksus med MO i lokalgodstog, men den har måske været mere stabil end den planmæssige MR, togene til Tønder med københavner MO afhang lidt af hvordan Englænderen kørte, men det var enten tog 458-459 eller 486-497 . Denne kørsel varede et par år, og i 1951-52 da Frichs efterhånden leverede 2-3 nye MO pr måned blev MO også hurtigt indsat på Bramminge-Tønder. Der gik således lang tid inden MO for alvor blev indsat på strækningen. Sønderborg-Tønder og sågar Skjern-Videbæk fik MO før banen Ribe-Tønder.
M v h
Georg

Ribe – Tønder banen

af lehnemann, 2/8 2019, 15:19 (2008 dage siden) @ Georg Schmidt

Mange tak for svaret. Dejligt med ekspert-viden.
Så vidt jeg kan læse af din beskrivelse, var der ikke damp foran persontog fra begyndelsen af 1950erne. Men kun MO.

Men jeg mener at vide, der var damplokomotiver, som trak godsvogne i 50erne. Måske N-maskiner?

Ribe – Tønder banen

af Georg Schmidt, 2/8 2019, 20:13 (2008 dage siden) @ lehnemann

Hej Lehnemann
Nej, man kunne ikke helt undvære damploko i persontogene på Tønderbanen før man fik leveret MX i 1960-62. For at begynde med K-maskinerne var det jo dem det mest ud over i forbindelse med leveringen af MO i begyndelsen af 50'erne. D-maskinerne havde man ikke nogen rigtig erstatning for før man fik MX.
Tager vi K-maskinerne var det faktisk sidste udkald i sommeren 1954 på Tønderbanen. Esbjerg havde i sommeren 1954 en enkelt K-maskine stationeret, og den skulle faktisk kun bruges i for- og eftersæsonen 1954. Tog 450 fra Esbjerg kl. 5.05 til Tønder blev fremført med K-maskine i perioderne 23/5-16/6 1954 og 13/9-2/10 1954 med retur fra Tønder kl. 9.35. I for sæsonen var det K 505 der kørte og i eftersæsonen K 514 som begge var ming 2 maskiner (2. maskinsektion) der som regel havde de lave K-numre.

D-maskinerne var noget mere standhaftige på Tønderbanen. I sommer 1954 havde Esbjerg 3 D og Tønder 1 D i tur, Vinter 1955-56 havde Esbjerg 2 D og Tønder 1 D i tur, og i sommer 1957 havde Esbjerg og Tønder begge 1 D i tur. I sommer 1954 havde Tønder 2 sæt damppersonale i tur og 3 lkf i rangerturen samt 10 lkf i motorturen. Esbjerg havde 18 lkf samt 19 fyrbødere i dampturen og 18 lkf i motorturen samt 15 i rangerturen blot for lige at vise situationen i 1954.
Absolut sidste damp på Tønderbanen må være D-maskine turen i køreplan af 1/10 1961, hvor persontogsparret 7474-7473 Esbjerg-Tønder-Esbjerg lørdage blev fremført af D-maskine samt godstoget 2462-2489 på samme strækning.

I 1957 og 1958 var der store roetransporter på Tønderbanen med både MY og N-maskiner. Disse transporter kørte som særtog, og disse planer vil vi vise på Arkivet for Jernbaner med tiden.
M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak