Tunge Gustav og Dora - en potent jernbanehistorie
Hejsa,
God fornøjelse med denne lille jernbanevideo.
af Morten Flindt Larsen, København K, 20/7 2019, 22:56 (2021 dage siden)
Hejsa,
God fornøjelse med denne lille jernbanevideo.
af marrix, 21/7 2019, 00:11 (2021 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Linket går ikke til en video, men til en Gmail mail - sikkert din
Som vi andre, logisk nok, ikke har rettigheder til...
- Martin
af Morten Flindt Larsen, København K, 21/7 2019, 00:31 (2021 dage siden) @ marrix
Linket går ikke til en video, men til en Gmail mail - sikkert din
Som vi andre, logisk nok, ikke har rettigheder til...- Martin
Hej Martin,
Ups! Tak skal du have. Det brugbare link skulle så være dette: https://www.youtube.com/watch?v=BHPVkohe-EU&feature=youtu.be
God fornøjelse!
af Niels Munch, 21/7 2019, 09:40 (2020 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Ja, så kan vores egen 15 cm franske Canet M/91 stål haubits i jernbaneaffutage godt "gå hjem og lægge sig":
Kilde: http://www.vestvolden.info/vestfronten/batteritoget/ .
M.v.h.
Niels
af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 23/7 2019, 19:26 (2018 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Ups! Tak skal du have. Det brugbare link skulle så være dette: https://www.youtube.com/watch?v=BHPVkohe-EU&feature=youtu.be
Som en lille anekdote, fik jeg tilsendt samme video fra mine tyske kollegaer som svar, da jeg spurgte dem, hvilket materiel, der var bedst egnet som "Perronryddere" ....
/Lasse
af Morten Flindt Larsen, København K, 23/7 2019, 20:17 (2018 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen
Ups! Tak skal du have. Det brugbare link skulle så være dette: https://www.youtube.com/watch?v=BHPVkohe-EU&feature=youtu.be
Som en lille anekdote, fik jeg tilsendt samme video fra mine tyske kollegaer som svar, da jeg spurgte dem, hvilket materiel, der var bedst egnet som "Perronryddere" ....
/Lasse
Hej Lasse,
Øøøh ja, dine tyske kolleger har jo ret - og både erfaring og ekspertise. Der er jo omvendt heller næppe nogen, som mener, at de kunne have klaret Sevastopol med et par dobbeltdækkerstammer, vel?
af Lars, 23/7 2019, 22:10 (2018 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Ups! Tak skal du have. Det brugbare link skulle så være dette: https://www.youtube.com/watch?v=BHPVkohe-EU&feature=youtu.be
Som en lille anekdote, fik jeg tilsendt samme video fra mine tyske kollegaer som svar, da jeg spurgte dem, hvilket materiel, der var bedst egnet som "Perronryddere" ....
/Lasse
Hej Lasse,
Øøøh ja, dine tyske kolleger har jo ret - og både erfaring og ekspertise. Der er jo omvendt heller næppe nogen, som mener, at de kunne have klaret Sevastopol med et par dobbeltdækkerstammer, vel?
Nej, sporvidden passer jo slet ikke
af Steffen Dresler, 21/7 2019, 10:01 (2020 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Godmorgen til alle
Jeg skal venligst refere til faglitteraturen om disse kanoners virke og værd, de fleste nok som trussel om at "være tilstede" og derfor at man skulle gøre sig tanker for hvis nu.
Rent jernbanemæssigt fik man nogle diesel dobbeltlokomotiver ud af det samt efter krigen opbygget nogle store dampjernbanekraner, hvis kranhus med udligger lå på tidligere eller nylavet bogier, der stammede fra det svære jernbaneartilleri anvendelse.
Med venlig hilsen og fortsat god søndag.
Steffen Dresler
af Niels Munch, 21/7 2019, 11:26 (2020 dage siden) @ Steffen Dresler
Rent jernbanemæssigt fik man nogle diesel dobbeltlokomotiver ud af det .....
Ja, se om disse lokomotiver f.eks. her: https://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1401915&lang=1 .
DB 288 002 im Bw Bamberg. 288 002 war ursprünglich eine Wehrmachtslokomotive (D 311.04 a/b) und 1942 für den Einsatz an dem Geschütz "Schwerer Gustav 2" vorgesehen. Da das Geschütz nie fertiggestellt wurde, war sie ab 1943 vor Militärzügen an der französischen Atlantikküste im Einsatz. Das Kriegsende erlebte sie in Holland und wurde 1949 von der DB einem Schrotthändler in Haarlem/NL abgekauft. Von 1968 bis 1971 war sie im Bw Bamberg beheimatet, aus dessen Schuppen sie hier auf die Drehscheibe fährt. (19.05.1970) Foto: Dieter Kempf - https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie .
M.v.h.
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 21/7 2019, 14:19 (2020 dage siden) @ Niels Munch
Rent jernbanemæssigt fik man nogle diesel dobbeltlokomotiver ud af det .....
Ja, se om disse lokomotiver f.eks. her: https://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1401915&lang=1 .
DB 288 002 im Bw Bamberg. 288 002 war ursprünglich eine Wehrmachtslokomotive (D 311.04 a/b) und 1942 für den Einsatz an dem Geschütz "Schwerer Gustav 2" vorgesehen. Da das Geschütz nie fertiggestellt wurde, war sie ab 1943 vor Militärzügen an der französischen Atlantikküste im Einsatz. Das Kriegsende erlebte sie in Holland und wurde 1949 von der DB einem Schrotthändler in Haarlem/NL abgekauft. Von 1968 bis 1971 war sie im Bw Bamberg beheimatet, aus dessen Schuppen sie hier auf die Drehscheibe fährt. (19.05.1970) Foto: Dieter Kempf - https://eisenbahnstiftung.de/bildergalerie .
M.v.h.
Niels
Hejsa og tak! Det havde nu været herligt, om Frichs havde bygget "dobbelt-marcipanbrød".
af Niels Munch, 21/7 2019, 14:49 (2020 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Hejsa og tak! Det havde nu været herligt, om Frichs havde bygget "dobbelt-marcipanbrød".
Jow da, Morten, men det blev vist kun ved dette ene (2x700 hk):
A/S Frichs. Dobbelt diesellokomotiv til de siamesiske jernbaner (RSR 601), februar 1932 - www.aarhusbilleder.dk.
Og året forinden var vores kanontog blevet udrangeret .....
M.v.h.
Niels
af Morten Flindt Larsen, København K, 21/7 2019, 15:06 (2020 dage siden) @ Niels Munch
Og året forinden var vores kanontog blevet udrangeret .....
Ja, det er mærkeligt, for det faldt jo ellers fint i tråd med regeringernes forsvarspolitik i 1930'erne.