Usedom og fastlandet II (8 illustrationer)

af Niels Munch, 4/7 2019, 08:41 (1975 dage siden)

Først et nutidigt foto:

[image]UBB-tog (Stadler GTW, BR 646) passerer den korte jernbanebro over Schlossgraben på vej mod Wolgast Hafen trb. på fastlandet, th F/S STRALSUND, 25.06.2019 (nm).

Det nutidige er den smertefri togforbindelse fra Usedom til fastlandet, det fortidige (obligatorisk i dette forum) er færgen STRALSUND, der repræsenterer tiden uden jernbanebro.

Men lad os atter se kortet fra forrige afsnit:

[image]Usedom med sine baner, Wikimedia "CC-BY-SA 2.0".

Banen på fastlandet Züssow-Wolgast Hafen (den tynde, sorte streg oppe på kortet) anlagdes allerede 1863 som én af de første baner i Vorpommern, sammen med banen Stralsund-Anklam. Rejsende mellem Wolgast og Usedom måtte lade sig færge over Peenestrom. Men de direkte hurtigtog på strækningen fra 1876 (Berlin-)Ducherow-Karnin-Swinemünde(-Heringsdorf) tiltrak broderparten af trafikken til øen og dens Seebäder.

1934 anlagdes en klapbro over Peenestrom i Wolgast, alene for vejtrafik. Også den blev - som sin fætter Zecheriner Brücke nede ved Aklam - sprængt april 1945 under Wehrmachts retræte. Ganske som den dobbeltsporede Hubbrücke ved Karnin, og så var øen helt uden faste forbindelser til fastlandet.

Havnen i Wolgast var ellers spækket med jernbane, thi foruden normalsporet fra Züssow var der også - indtil 1945 - den smalsporede (750 mm) Kleinbahn-Gesellschaft Greifswald-Wolgast (KGW), jf. denne sporplan:

[image]Bf Wolgast Hafen inden 1945.

På planen bemærkes det udstrakte 4-skinnespor, der til venstre (mod nord) fortsatte mod Greifswald knap 8 km til Kröslin, og som efter russernes fjernelse af smalsporet i 1945 fortsat lå som normalspor til 1965. Desuden ses normalsporet forbundet med havnebanen dels med en kurve, dels via en vogndrejeskive.

[image]Wolgast Hafen am Peenestrom. Blick nach SW zur Petrikirche. Foto: Alois Raslag, 1936. Deutsche Fotothek - Aufn.-Nr.: df_hauptkatalog_0355833. (Klik på billedet for opr. størrelse).

Ovre på havnesporet, parallelt med kajen, ses et KGW lok med 2 vogne, og vinkelret herpå, parallelt med og bag det store bindingsværkslager, anes en normalsporet åben godsvogn.

På Usedom-siden endte den i 1911 anlagte bane fra Heringsdorf ved Bf Wolgast Fähre.

Efter krigen, og uanset, at Usedom nu var uden sine broforbindelser, steg transportbehovet, også for sovjetarméen, der i 1946 lod ingeniørtropper anlægge 2 færgelejer, ét for sydenden af kajen i Wolgast Hafen, og ét på Usedom ved Wolgast Fähre. Til sejladsen hentede man den gamle damp-jernbanefærge STRALSUND (Ferdinand Schichau-Werft, Elbing, 1890) fra Overfarten Stralsund-Altefähr. Færgeoverfarten blev overdraget til Deutsche Reichsbahn (DR) i 1949.

[image]F/S STRALSUND, Wolgast Fähre, Foto: Klaus Dreßler, vor 1990. Deutsche Fotothek - Aufn.-Nr.: df_hauptkatalog_0418997. (Klik på billedet for opr. størrelse).

DR havde kvaler med at vedligeholde færgelejerne, da der manglede tegninger, og færgens gamle dampmaskive gav op i 1986, hvorefter færgen blev bugseret frem og tilbage af en slæbebåd. Den ordinære færgefart ophørte 1990, men blev lejlighedsvis anvendt, senest da der blev overført "Ferkeltaxen" til Usedomer Bäderbahn.

De 2 vejbroer til Usedom var først genopbygget 1950 (ved Wolgast) hhv. 1955.

[image]Sporplan Bf Wolgast Fähre ca. 1990 med færgelejet på Usedom-siden.

Færgen er siden erklæret bevaringsværdig og ligger nu som Museums- og Teaterskib i Wolgast:

[image]F/S STRALSUND, Wolgast Havn 24.06.2019 (nm).

Vejbroen over Peenestrom ved Wolgast blev efterhånden for lille, også for skibe fra/til Peene-Werftet, og i 1996 iværksattes byggeriet af den nye, kombinerede vej- og jernbanebro:

[image]Peenestrom med vej- og jernbanebroen og de mindre broer over Schlossgraben, Foto: Bernd Clemens, 2011.04.25. Deutsche Fotothek - Aufn.-Nr.: elb_euroluftbild_0022740.

Efter tilpasning af jernbaneanlæggene på begge sider, herunder anlægget af den lille jernbanebro over Schlossgraben, kunne fra 2000 atter køres gennemgående tog mellem fastlandet og Usedom - efter 55 år.

[image]Vej- og jernbanebroen set i retning mod Usedom, jernbanesporet ude til højre, 26.06.2019 (nm).

Banen Züssow-Wolgast Hafen blev i øvrigt elektrificeret af DR (med let køreledningsophæng, som Velgast-Barth). Køreledningerne fjernedes atter, da banen 1999 blev overtaget af Usedomer Bäderbahn, som tillige kører gennemgående tog via Züssow til Stralsund.


M.v.h.
Niels

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere
ContecRail

Jernbanebøger

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje

Holbækegnens Mergelselskab, Hannerup Mergelleje. Pris 150 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak