Kleinbahn-Gesellschaft Greifswald-Wolgast (KGW, 9 fotos)

af Niels Munch, 28/6 2019, 12:05 (1977 dage siden)

I f.m. planlægning af et genbesøg ved Usedomer Bäderbahn (UBB) faldt jeg over dette interessante foto:

[image]Wolgast, Speicher (18.19. Jhd.) am Hafenbecken des Peenestroms. Foto: Miesler, Wilhelm, 1928. Aufn.-Nr.: df_hauptkatalog_0355835.

Klik på billedet for opr. størrelse.

Vi er på fastlandssiden i Wolgast, over for Tysklands næststørste ø Usedom, som især i mellemkrigsårene var kendt som "die Badewanne Berlins". Sporene parallelt med kajen er 4-strengede normalspor/750 mm, og vinkelret derpå står normalsporet. Der ses på billedet både normal-og smalsporvogne samt 2 smalsporede mellemvogne med kobletøj for begge sporvidder.

I det vinkelrette normalsporforløb løber i dag Usedomer Bäderbahn, først over jernbanebroen til Slotsøen, derfra videre over den nye (1996), kombinerede jernbane- og vejbro til Usedom og helt til Świnoujście. Det smukke, gamle kornpakhus brændte desværre i 2006.

Men tilbage til billedet; de smalsporede vogne stammer fra Kleinbahn-Gesellschaft Greifswald-Wolgast, som russerne i 1945 afmonterede og sendte hjem som "Reparation".

En af stationerne på KGW var Lubmin Seebad:

[image]Lubmin Seebad, gadeside, 24.06.2019 (nm).

Denne smukke og velbevarede bygning er i dag rutebilstation og turistkontor:

[image]Lubmin Seebad, perronside, 24.06.2019 (nm).

[image]


På det gamle foto øverst ses bl.a. en personvogn med Heberlein-bremse og 2 vognklasser. En vogn af denne type blev genfundet i Rusland, restaureret og opstillet i Lubmin:

[image]

[image]

[image]KGW 2. og 3. kl. personvogn nr. 5 (Görlitz 1898), Lubmin 24.06.2019 (nm).

Desuden genfandt man denne godsvogn:

[image]KGW lukket godsvogn nr. 113 (bygget Beuchelt 1914), Lubmin 24.06.2019 (nm).

Vognene er opstillet med historiske plancher:

[image]Restaurerede KGW vogne i Lubmin Seebad, 24.06.2019 (nm).


Og således var det muligt at genfinde mindelser om 750 mm banerne ved Greifswald, skønt de jo blev pillet op i 1945.

Usedomer Bäderbahn blev herefter kigget efter i sømmene; måske det har interesse?


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Kleinbahn-Gesellschaft Greifswald-Wolgast (KGW, 9 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 28/6 2019, 12:30 (1977 dage siden) @ Niels Munch

Usedomer Bäderbahn blev herefter kigget efter i sømmene; måske det har interesse?

Bare kom an! Det er fredag eftermiddag og weekend/sommerferie (for nogen) lige om lidt!

Avatar

Kleinbahn-Gesellschaft Greifswald-Wolgast (KGW, 9 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/6 2019, 16:12 (1977 dage siden) @ Niels Munch

Tak, Niels, for en interessant beretning. Egentlig et fantastisk "livsløb" for de to vogne, som bestemt pynter dernede, selv om det jo ikke betragtes som musealt korrekt med alle de restaureringer og genopbygninger af gammelt jernbanemateriel.

Kleinbahn-Gesellschaft Greifswald-Wolgast (KGW, 9 fotos)

af UTJ, 28/6 2019, 17:57 (1977 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak, Niels, for en interessant beretning. Egentlig et fantastisk "livsløb" for de to vogne, som bestemt pynter dernede, selv om det jo ikke betragtes som musealt korrekt med alle de restaureringer og genopbygninger af gammelt jernbanemateriel.

At 'nogle' museumsfolk, dvs historikere (cand.mag'ere mv) med ekspertise indenfor skriftlige kilder har taget patent på genstandsbevaring er ikke det samme som at de har ret. Der er f.eks. ret vide rammer indenfor bygningsrenovering af fredede bygninger mht "originalitet", sålænge det er håndværksmæssigt korrekt udført. Frilandsmuseets bygninger er et andet eksempel og her nogle bygningers dele rekonstrueret og visse konstruktioner helt nye, dog udført med gammel teknik i det omfang det kan lade sig gøre. Det hele kommer vel an på hvad man ønsker at vise og hvilken fortælling/anvendelse som den skal understøtte.

Kleinbahn-Gesellschaft Greifswald-Wolgast (KGW, +1 foto)

af Niels Munch, 28/6 2019, 18:38 (1977 dage siden) @ UTJ

Uanset, hvilke metoder eller materieler, man har anvendt, synes resultatet absolut autentisk. Især overraskede det, at personvognens interieur i begge vognklasser er genskabt.

En detalje er de små, sortmalede jernlåger, der fra vognens ene side fører ind under vognens sæder i "den brede side". Jeg gætter på, at man gennem disse låger kunne indsætte varmebækkener eller -flasker i fyringssæsonen:

[image]KGW nr. 5, Lubmin Seebad 24.06.2019 (nm).


Bedste hilsener
Niels

Kleinbahn-Gesellschaft Greifswald-Wolgast (KGW, +2 fotos)

af Niels Munch, 22/2 2020, 15:57 (1738 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Niels Munch, 22/2 2020, 16:36

[image]KGW 2. og 3. kl. personvogn nr. 5 (Görlitz 1898), Lubmin 24.06.2019 (nm).

Nu, hvor vi har fået adgang til et arkiv med fabriksfotos fra Görlitz, er det muligt at vise et billede af vogntypen som ny:

[image]Zweiachsiger Kleinbahn-Durchgangswagen zweite und dritte Klasse mit Mittelgang. Gattung: BCi, Wagennummer: 9. Auftraggeber war die Kleinbahn-Gesellschaft Greifswald-Wolgast. Bildarchiv Waggonbau Görlitz [FS 34217]. Klik på billedet for opr. størrelse.


M.v.h.
Niels

ContecRailDSB MH314
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S
Nørre Smedeby skærvefabrik A/S

Her er historien om aktieselskabet Stenbrud & Skærvefabrik Nørre Smedeby med firmaets aktiviteter i både Smedeby og Fladbjerg. Skærvefabrikken ejede gennem tiden adskillige både damp- og motorlokomotiver i såvel smalsporede som normalsporede udgaver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak