En tur på SKRJ
Jeg benyttede det gode vejr til en tur på Silkeborg - Kjellerup - Rødkærsbro Jernbanen.
Ca herfra udgik Kjellerupbanen. Noget atypisk på gadesiden foran DSB stationsbygningen i Silkeborg.
Jeg benyttede det gode vejr til en tur på Silkeborg - Kjellerup - Rødkærsbro Jernbanen.
Ca herfra udgik Kjellerupbanen. Noget atypisk på gadesiden foran DSB stationsbygningen i Silkeborg.
Trinbrætterne forventede jeg ikke at finde spor efter, så første stop efter Silkeborg var Lysbro Station. Som det ses, er bygningen overtaget af en flok amatører og er på 3 sider omgivet af nye 4-etagers boligblokke.
Ca herfra udgik Kjellerupbanen. Noget atypisk på gadesiden foran DSB stationsbygningen i Silkeborg.
SKRJ Sm 82 i Silkeborg 01.07.1964 (nm).
M.v.h.
Niels
Lidt mere privatbaneidyl - Sjørslev station marts 1968.
Foto LVN
med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen
Den 17. marts, 1968, blev stilheden i Kjellerup afbrudt, da DJK´s udflugtstog krydsede plantoget mod Silkeborg.
Mvh.
Poul.
"Næste station - Øster Bording".
Ejeren stod midt i aftensmaden så det blev kun til en hurtig tur rundt om bygningen.
Stationen udmærker sig bl.a. ved at være holdt nogenlunde original samt at perronsiden er blevet til gadesiden.
Skægkær - også denne station var holdt nogenlunde original.
Lemming station ligger i et hul, hvilket jeg opdagede, da mobilsignalet forsvandt. Det var næppe et problem i banens levetid...
Hinge station var netop blevet solgt til et ungt par fra Silkeborg efter at havde været til salg i 2 år.
Hej,
Flere af SKRJ stationer er (selvfølgelig) at finde i Det Kgl. Biblioteks luftfotosamling, således også Hinge:
SKRJ Hinge St., KB Luftfotosamling B05164_012 .
M.v.h.
Niels
Hindbjerg station var også i nogenlunde original stand - og det samme var pakhuset.
Så nåede vi frem til den oprindelige endestation Kjellerup, da banen fra Rødkjærsbro oprindelig endte her. Det ses bl.a. på en 2-sporet remise.
Så nåede vi frem til den oprindelige endestation Kjellerup, da banen fra Rødkjærsbro oprindelig endte her. Det ses bl.a. på en 2-sporet remise.
(...)
.
-------------------
.
SKRJ. Kjellerup. Remisen og terrænet deromkring. -- 31. marts 1968.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=skrj---stationer
.
Den eneste mellemstation på den oprindelige Rødkærsbro-Kjellerup bane var Sjørslev.
Er der nogen der ved, hvad det er for en vogn, der er mavelandet foran pakhuset? (Korte bukser og brændenælder er en dårlig kombination).
Hej
Det er HTJ Pbh 70, ex. DSB Pbh 90-28 104/DSB Db 5104.
Blev til OHJ/HTJ Pbh 250 1986 og "ophugget" 1990.
mvh
Uffe
Randers
Hej
Det er HTJ Pbh 70, ex. DSB Pbh 90-28 104/DSB Db 5104.
Blev til OHJ/HTJ Pbh 250 1986 og "ophugget" 1990.
mvh
Uffe
Randers
Tak for info - Jeg opdaterer databasen. Ved du, om vognkassen blev opsat i Sjørslev i 1990?
Jeg går ud fra at det er de tidl rester af SKRJ banen, man ser her ?
Stationsbygning befinder sig bag kamera-position.
Silkeborg d. 25. juni 2019
SKRJ Sm 81 + Sm 82 + Sp 92, Silkeborg d. 2. juni 1960 ( fotograf: ukendt, arkiv: Baumann )
SKRJ Sm 8?, Silkeborg ca. 1952 ( fotograf: Gatzweiler )
Jeg går ud fra at det er de tidl rester af SKRJ banen, man ser her ?
Stationsbygning befinder sig bag kamera-position.
Silkeborg d. 25. juni 2019
Hejsa,
Nej, det er resterne af havnebanen.
Kære Tommy,
Jeg forstår, at du ikke har ledt efter rester af trinbrætterne på SKRJ. Meget ofte kan man ikke finde selv de mindste spor efter trinbrætterne på de nedlagte privatbaner. Men i tilfældet SKRJ og i særdelshed Hvinningdal trinbræt forholder det sig anderledes. Her findes perronforkanten stadig - eller det gjorde den, da jeg var forbi i oktober 2011.
Det tidligere Hvinningdal trinbræt på Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane den 1. oktober 2011. Foto: Nielsen (c)
Et nærbillede af perronforkanten på det tidligere Hvinningdal trinbræt på Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane den 1. oktober 2011. Foto: Nielsen (c)
//Nielsen
Kørselsfordelingen udarbejdede 3 forslag til betjening af Kjellerup på et eventuelt stamspor med trækkraft MT, Ardelt eller traktor 251-270.
Et problem var sporets ringe tilstand med et akseltryk nedsat til 12,1 tons mod MT's 13,5 og Ardelt 14 tons. Der havde været 18 skinnebrud i de første måneder af 1968. En forstærkning til overbygning IV kunne med indvundne materialer fra Viborg-Skive og Skjern-Holstebro udføres for en halv million eller lidt mere.
Mest oplagte mulighed var godstoget 2353 Randers-Struer, der med ekstra ophold i Rødkærsbro fra 10.08 til 11.07 kunne køre til Kjellerup i følgende plan:
Rødkærsbro afg. 10.20
Kjellerup ank. 10.30
- afg. 10.45
Rødkærsbro ank.10.55
Eller Viborg Ardelt:
Viborg afg. 10.00
Rødkærsbro ank.10.30
- afg. 10.45
Kjellerup ank 11.00
- afg. 11.35
Rødkjærsbro ank. 11.50
- afg. 12.08
Viborg ank. 12.30
Eller Bjerringbro traktor 251-270
Bjerringbro afg. 10.35
Rødkærsbro ank 11.03
- afg. 11.15
Kjellerup ank 11.40
- afg. 12.00
Rødkærsbro ank. 12.20
- afg. 12.25
Bjerringbro ank. 12.40
2353 og MT var billigst med 15 kr. pr. løbedag, Viborg Ardelt var lidt dyrere med 33.82 kr pr løbedag, der er ingen beregning på Bjerringbro traktor.
Der ville ikke være ekstra udgifter til personale, dog skulle MT af 2353 rangere i Viborg mens Ardelt var i Kjellerup.
M v h
Georg