Avatar

En tur på SKRJ

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/6 2019, 20:35 (2052 dage siden)

Jeg benyttede det gode vejr til en tur på Silkeborg - Kjellerup - Rødkærsbro Jernbanen.

[image]Ca herfra udgik Kjellerupbanen. Noget atypisk på gadesiden foran DSB stationsbygningen i Silkeborg.

[image]

Avatar

SKRJ - Lysbro

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 19/6 2019, 20:54 (2052 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Trinbrætterne forventede jeg ikke at finde spor efter, så første stop efter Silkeborg var Lysbro Station. Som det ses, er bygningen overtaget af en flok amatører og er på 3 sider omgivet af nye 4-etagers boligblokke.

Avatar

SKRJ - Lysbro

af VVGJM2, 6/7 2019, 12:59 (2035 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kære Tommy,

Jeg forstår, at du ikke har ledt efter rester af trinbrætterne på SKRJ. Meget ofte kan man ikke finde selv de mindste spor efter trinbrætterne på de nedlagte privatbaner. Men i tilfældet SKRJ og i særdelshed Hvinningdal trinbræt forholder det sig anderledes. Her findes perronforkanten stadig - eller det gjorde den, da jeg var forbi i oktober 2011.

[image]
Det tidligere Hvinningdal trinbræt på Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane den 1. oktober 2011. Foto: Nielsen (c)

[image]
Et nærbillede af perronforkanten på det tidligere Hvinningdal trinbræt på Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane den 1. oktober 2011. Foto: Nielsen (c)

//Nielsen

En tur på SKRJ

af Niels Munch, 19/6 2019, 20:59 (2052 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]Ca herfra udgik Kjellerupbanen. Noget atypisk på gadesiden foran DSB stationsbygningen i Silkeborg.


[image]SKRJ Sm 82 i Silkeborg 01.07.1964 (nm).


M.v.h.
Niels

En tur på SKRJ

af Sydfyn, 19/6 2019, 23:13 (2052 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Lidt mere privatbaneidyl - Sjørslev station marts 1968.
Foto LVN
med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen

En tur på SKRJ

af Poul Andersen, 20/6 2019, 12:52 (2051 dage siden) @ Sydfyn

Den 17. marts, 1968, blev stilheden i Kjellerup afbrudt, da DJK´s udflugtstog krydsede plantoget mod Silkeborg.

[image]

Mvh.
Poul.

Avatar

SKRJ - Øster Bording

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 20/6 2019, 14:21 (2051 dage siden) @ Tommy Nilsson

"Næste station - Øster Bording".
Ejeren stod midt i aftensmaden så det blev kun til en hurtig tur rundt om bygningen.
Stationen udmærker sig bl.a. ved at være holdt nogenlunde original samt at perronsiden er blevet til gadesiden.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

SKRJ - Skægkær

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 21/6 2019, 19:59 (2050 dage siden) @ Tommy Nilsson

Skægkær - også denne station var holdt nogenlunde original.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

SKRJ - Lemming

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 22/6 2019, 15:45 (2049 dage siden) @ Tommy Nilsson

Lemming station ligger i et hul, hvilket jeg opdagede, da mobilsignalet forsvandt. Det var næppe et problem i banens levetid...

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

SKRJ - Hinge

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 23/6 2019, 14:41 (2048 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hinge station var netop blevet solgt til et ungt par fra Silkeborg efter at havde været til salg i 2 år.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

SKRJ - Hindbjerg

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 24/6 2019, 16:23 (2047 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hindbjerg station var også i nogenlunde original stand - og det samme var pakhuset.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Avatar

SKRJ - Kjellerup

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 25/6 2019, 20:18 (2046 dage siden) @ Tommy Nilsson

Så nåede vi frem til den oprindelige endestation Kjellerup, da banen fra Rødkjærsbro oprindelig endte her. Det ses bl.a. på en 2-sporet remise.

[image]

[image]

[image]

[image]

SKRJ - Kjellerup

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 25/6 2019, 20:45 (2046 dage siden) @ Tommy Nilsson

Så nåede vi frem til den oprindelige endestation Kjellerup, da banen fra Rødkjærsbro oprindelig endte her. Det ses bl.a. på en 2-sporet remise.


[image]
(...)

.
-------------------
.

[image]

[image]
SKRJ. Kjellerup. Remisen og terrænet deromkring. -- 31. marts 1968.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=skrj---stationer

.

SKRJ - Kjellerup (+3 fotos m.v.)

af Niels Munch, 22/8 2019, 12:09 (1989 dage siden) @ Tommy Nilsson

Den omfattende og grundige bog om Kjellerupbanen:

[image]

..... blev præsenteret på Jysk Brandmuseum i SKRJ gamle remise:

[image]

..... hvor forfatteren bl.a. havde travlt med at signere bøger:

[image]

..... ikke langt fra stationsbygningen:

[image]Kjellerup Station, alle fotos 10.08.2019 (nm).


M.v.h.
Niels

Avatar

SKRJ - Sjørslev

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 26/6 2019, 16:25 (2045 dage siden) @ Tommy Nilsson

Den eneste mellemstation på den oprindelige Rødkærsbro-Kjellerup bane var Sjørslev.
Er der nogen der ved, hvad det er for en vogn, der er mavelandet foran pakhuset? (Korte bukser og brændenælder er en dårlig kombination).

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

SKRJ - Sjørslev

af Uffebp., Randers, 27/6 2019, 08:40 (2045 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej
Det er HTJ Pbh 70, ex. DSB Pbh 90-28 104/DSB Db 5104.
Blev til OHJ/HTJ Pbh 250 1986 og "ophugget" 1990.
mvh
Uffe
Randers

Avatar

SKRJ - Sjørslev

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 27/6 2019, 10:28 (2045 dage siden) @ Uffebp.

Hej
Det er HTJ Pbh 70, ex. DSB Pbh 90-28 104/DSB Db 5104.
Blev til OHJ/HTJ Pbh 250 1986 og "ophugget" 1990.
mvh
Uffe
Randers


Tak for info - Jeg opdaterer databasen. Ved du, om vognkassen blev opsat i Sjørslev i 1990?

En tur på SKRJ

af Baumann, 28/6 2019, 16:20 (2043 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg går ud fra at det er de tidl rester af SKRJ banen, man ser her ?
Stationsbygning befinder sig bag kamera-position.
[image]
Silkeborg d. 25. juni 2019

[image]
[image]
SKRJ Sm 81 + Sm 82 + Sp 92, Silkeborg d. 2. juni 1960 ( fotograf: ukendt, arkiv: Baumann )

[image]
SKRJ Sm 8?, Silkeborg ca. 1952 ( fotograf: Gatzweiler )

Avatar

En tur på SKRJ

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/6 2019, 16:45 (2043 dage siden) @ Baumann

Jeg går ud fra at det er de tidl rester af SKRJ banen, man ser her ?
Stationsbygning befinder sig bag kamera-position.
[image]
Silkeborg d. 25. juni 2019

Hejsa,

Nej, det er resterne af havnebanen.

En tur på SKRJ

af Georg Schmidt, 21/8 2019, 11:44 (1990 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kørselsfordelingen udarbejdede 3 forslag til betjening af Kjellerup på et eventuelt stamspor med trækkraft MT, Ardelt eller traktor 251-270.
Et problem var sporets ringe tilstand med et akseltryk nedsat til 12,1 tons mod MT's 13,5 og Ardelt 14 tons. Der havde været 18 skinnebrud i de første måneder af 1968. En forstærkning til overbygning IV kunne med indvundne materialer fra Viborg-Skive og Skjern-Holstebro udføres for en halv million eller lidt mere.
Mest oplagte mulighed var godstoget 2353 Randers-Struer, der med ekstra ophold i Rødkærsbro fra 10.08 til 11.07 kunne køre til Kjellerup i følgende plan:
Rødkærsbro afg. 10.20
Kjellerup ank. 10.30
- afg. 10.45
Rødkærsbro ank.10.55

Eller Viborg Ardelt:

Viborg afg. 10.00
Rødkærsbro ank.10.30
- afg. 10.45
Kjellerup ank 11.00
- afg. 11.35
Rødkjærsbro ank. 11.50
- afg. 12.08
Viborg ank. 12.30

Eller Bjerringbro traktor 251-270
Bjerringbro afg. 10.35
Rødkærsbro ank 11.03
- afg. 11.15
Kjellerup ank 11.40
- afg. 12.00
Rødkærsbro ank. 12.20
- afg. 12.25
Bjerringbro ank. 12.40

2353 og MT var billigst med 15 kr. pr. løbedag, Viborg Ardelt var lidt dyrere med 33.82 kr pr løbedag, der er ingen beregning på Bjerringbro traktor.
Der ville ikke være ekstra udgifter til personale, dog skulle MT af 2353 rangere i Viborg mens Ardelt var i Kjellerup.

M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak