En tur på SKRJ
Jeg benyttede det gode vejr til en tur på Silkeborg - Kjellerup - Rødkærsbro Jernbanen.
Ca herfra udgik Kjellerupbanen. Noget atypisk på gadesiden foran DSB stationsbygningen i Silkeborg.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 19/6 2019, 20:35 (2052 dage siden)
Jeg benyttede det gode vejr til en tur på Silkeborg - Kjellerup - Rødkærsbro Jernbanen.
Ca herfra udgik Kjellerupbanen. Noget atypisk på gadesiden foran DSB stationsbygningen i Silkeborg.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 19/6 2019, 20:54 (2052 dage siden) @ Tommy Nilsson
Trinbrætterne forventede jeg ikke at finde spor efter, så første stop efter Silkeborg var Lysbro Station. Som det ses, er bygningen overtaget af en flok amatører og er på 3 sider omgivet af nye 4-etagers boligblokke.
af VVGJM2, 6/7 2019, 12:59 (2035 dage siden) @ Tommy Nilsson
Kære Tommy,
Jeg forstår, at du ikke har ledt efter rester af trinbrætterne på SKRJ. Meget ofte kan man ikke finde selv de mindste spor efter trinbrætterne på de nedlagte privatbaner. Men i tilfældet SKRJ og i særdelshed Hvinningdal trinbræt forholder det sig anderledes. Her findes perronforkanten stadig - eller det gjorde den, da jeg var forbi i oktober 2011.
Det tidligere Hvinningdal trinbræt på Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane den 1. oktober 2011. Foto: Nielsen (c)
Et nærbillede af perronforkanten på det tidligere Hvinningdal trinbræt på Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane den 1. oktober 2011. Foto: Nielsen (c)
//Nielsen
af Niels Munch, 19/6 2019, 20:59 (2052 dage siden) @ Tommy Nilsson
Ca herfra udgik Kjellerupbanen. Noget atypisk på gadesiden foran DSB stationsbygningen i Silkeborg.
SKRJ Sm 82 i Silkeborg 01.07.1964 (nm).
M.v.h.
Niels
af Sydfyn, 19/6 2019, 23:13 (2052 dage siden) @ Niels Munch
Lidt mere privatbaneidyl - Sjørslev station marts 1968.
Foto LVN
med venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen
af Poul Andersen, 20/6 2019, 12:52 (2051 dage siden) @ Sydfyn
Den 17. marts, 1968, blev stilheden i Kjellerup afbrudt, da DJK´s udflugtstog krydsede plantoget mod Silkeborg.
Mvh.
Poul.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 20/6 2019, 14:21 (2051 dage siden) @ Tommy Nilsson
"Næste station - Øster Bording".
Ejeren stod midt i aftensmaden så det blev kun til en hurtig tur rundt om bygningen.
Stationen udmærker sig bl.a. ved at være holdt nogenlunde original samt at perronsiden er blevet til gadesiden.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 21/6 2019, 19:59 (2050 dage siden) @ Tommy Nilsson
Skægkær - også denne station var holdt nogenlunde original.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 22/6 2019, 15:45 (2049 dage siden) @ Tommy Nilsson
Lemming station ligger i et hul, hvilket jeg opdagede, da mobilsignalet forsvandt. Det var næppe et problem i banens levetid...
af Tommy Nilsson , Ringsted, 23/6 2019, 14:41 (2048 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hinge station var netop blevet solgt til et ungt par fra Silkeborg efter at havde været til salg i 2 år.
af Niels Munch, 23/6 2019, 14:55 (2048 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej,
Flere af SKRJ stationer er (selvfølgelig) at finde i Det Kgl. Biblioteks luftfotosamling, således også Hinge:
SKRJ Hinge St., KB Luftfotosamling B05164_012 .
M.v.h.
Niels
af Tommy Nilsson , Ringsted, 24/6 2019, 16:23 (2047 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hindbjerg station var også i nogenlunde original stand - og det samme var pakhuset.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 25/6 2019, 20:18 (2046 dage siden) @ Tommy Nilsson
Så nåede vi frem til den oprindelige endestation Kjellerup, da banen fra Rødkjærsbro oprindelig endte her. Det ses bl.a. på en 2-sporet remise.
af Erik V. Pedersen , Ballerup, 25/6 2019, 20:45 (2046 dage siden) @ Tommy Nilsson
Så nåede vi frem til den oprindelige endestation Kjellerup, da banen fra Rødkjærsbro oprindelig endte her. Det ses bl.a. på en 2-sporet remise.
(...)
.
-------------------
.
SKRJ. Kjellerup. Remisen og terrænet deromkring. -- 31. marts 1968.
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=skrj---stationer
.
af Niels Munch, 22/8 2019, 12:09 (1989 dage siden) @ Tommy Nilsson
af Tommy Nilsson , Ringsted, 26/6 2019, 16:25 (2045 dage siden) @ Tommy Nilsson
Den eneste mellemstation på den oprindelige Rødkærsbro-Kjellerup bane var Sjørslev.
Er der nogen der ved, hvad det er for en vogn, der er mavelandet foran pakhuset? (Korte bukser og brændenælder er en dårlig kombination).
af Uffebp., Randers, 27/6 2019, 08:40 (2045 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej
Det er HTJ Pbh 70, ex. DSB Pbh 90-28 104/DSB Db 5104.
Blev til OHJ/HTJ Pbh 250 1986 og "ophugget" 1990.
mvh
Uffe
Randers
af Tommy Nilsson , Ringsted, 27/6 2019, 10:28 (2045 dage siden) @ Uffebp.
Hej
Det er HTJ Pbh 70, ex. DSB Pbh 90-28 104/DSB Db 5104.
Blev til OHJ/HTJ Pbh 250 1986 og "ophugget" 1990.
mvh
Uffe
Randers
Tak for info - Jeg opdaterer databasen. Ved du, om vognkassen blev opsat i Sjørslev i 1990?
af Baumann, 28/6 2019, 16:20 (2043 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg går ud fra at det er de tidl rester af SKRJ banen, man ser her ?
Stationsbygning befinder sig bag kamera-position.
Silkeborg d. 25. juni 2019
SKRJ Sm 81 + Sm 82 + Sp 92, Silkeborg d. 2. juni 1960 ( fotograf: ukendt, arkiv: Baumann )
SKRJ Sm 8?, Silkeborg ca. 1952 ( fotograf: Gatzweiler )
af Morten Flindt Larsen, København K, 28/6 2019, 16:45 (2043 dage siden) @ Baumann
Jeg går ud fra at det er de tidl rester af SKRJ banen, man ser her ?
Stationsbygning befinder sig bag kamera-position.
Silkeborg d. 25. juni 2019
Hejsa,
Nej, det er resterne af havnebanen.
af Georg Schmidt, 21/8 2019, 11:44 (1990 dage siden) @ Tommy Nilsson
Kørselsfordelingen udarbejdede 3 forslag til betjening af Kjellerup på et eventuelt stamspor med trækkraft MT, Ardelt eller traktor 251-270.
Et problem var sporets ringe tilstand med et akseltryk nedsat til 12,1 tons mod MT's 13,5 og Ardelt 14 tons. Der havde været 18 skinnebrud i de første måneder af 1968. En forstærkning til overbygning IV kunne med indvundne materialer fra Viborg-Skive og Skjern-Holstebro udføres for en halv million eller lidt mere.
Mest oplagte mulighed var godstoget 2353 Randers-Struer, der med ekstra ophold i Rødkærsbro fra 10.08 til 11.07 kunne køre til Kjellerup i følgende plan:
Rødkærsbro afg. 10.20
Kjellerup ank. 10.30
- afg. 10.45
Rødkærsbro ank.10.55
Eller Viborg Ardelt:
Viborg afg. 10.00
Rødkærsbro ank.10.30
- afg. 10.45
Kjellerup ank 11.00
- afg. 11.35
Rødkjærsbro ank. 11.50
- afg. 12.08
Viborg ank. 12.30
Eller Bjerringbro traktor 251-270
Bjerringbro afg. 10.35
Rødkærsbro ank 11.03
- afg. 11.15
Kjellerup ank 11.40
- afg. 12.00
Rødkærsbro ank. 12.20
- afg. 12.25
Bjerringbro ank. 12.40
2353 og MT var billigst med 15 kr. pr. løbedag, Viborg Ardelt var lidt dyrere med 33.82 kr pr løbedag, der er ingen beregning på Bjerringbro traktor.
Der ville ikke være ekstra udgifter til personale, dog skulle MT af 2353 rangere i Viborg mens Ardelt var i Kjellerup.
M v h
Georg
De danske gasværker og banerne omkring. Pris 330 kr.
Læs mereEfter godsskandale: DB Cargo meldt til politiet
Vejafgifter, færre p-pladser og fossilfri zoner: Skal bilerne ud af byen?
Løse stropper og åbne døre: Hver uge sjuskes der med godstransporter
En ud af fire kommuner mangler plan mod trafikstøj: »I sidste ende koster den menneskeliv«
Blogindlæg: Trump vil slagte elbilen: Kina retter blikket mod syd