Sporvogne i udlandet - Wien [A] (5 fotos)
Hej i Forum,
Jeg vover et sporvogns indlæg mere.
I juni 1989 - for 30 år siden - deltog en gruppe danske privatbanefolk i den 48. UITP-kongres i Budapest.
Hjemrejsen var - ligesom udrejsen - planlagt med tog, men en del af gruppen valgte sejlturen med en sovjetisk bygget hydrofoil ad Donau til Wien, hvorfra nattoget til Hamburg kunne nås.
Kig fra hydrofoilens ryg (under Erzsébet broen) mod Duna InterContinental Hotel, det senere Hotel Marriott, Budapest 17.06.1989 (nm).
Båden bød ikke på de bedste friluftsmuligheder, og vi følte os lidt som Jonas i hvalens bug .....
Vi passerede bl.a. ungarske Esztergom og tjekkoslovakiske Štúrovo:
Esztergom, basilikaen og den under 2VK bombede bro mellem Ungarn og Tjekkoslovakiet, der først retableredes 2001, 17.06.1989 (nm).
Efter en fin sejltur nåedes Wien, hvor der var nogle timer til rådighed inden togrejsen til Hamburg:
Wiener Strassenbahnen, Museumstog med motorvogn 4033 und bivogn 5356, Museumsplatz 17.06.1989 (nm).
Wiener Strassenbahnen, ledvogn 4605 på linie 9, Europaplatz 17.06.1989 (nm).
Wiener Strassenbahnen, ledvogn 4558 med bivogn 1259 på linie 18, Europaplatz 17.06.1989 (nm).
De nyere vogne af type E var bygget på licens fra Duewag.
Se desuden: https://de.wikipedia.org/wiki/Stra%C3%9Fenbahn_Wien .
Vejarbejdet på billederne skyldes U-Bahn anlæg.
Bedste hilsener
Niels