Bane-fødselsdag
I plejer at være uhyggelig skarpe derude bag skærmene
Hvilken bane ville idag være fyldt 135 år
af Steen Nielsen , 5600 Faaborg, 1/6 2019, 01:14 (2071 dage siden)
I plejer at være uhyggelig skarpe derude bag skærmene
Hvilken bane ville idag være fyldt 135 år
af BoA, 1/6 2019, 03:01 (2071 dage siden) @ Steen Nielsen
Hej Steen.
Assensbanen - Tommerup - Assens - Er ganske tæt på den 1/6 1884 med den 31/5 1884.
http://da.wikipedia.org/wiki/Assensbanen
Med venlig hilsen
Bjørn Andrup
af Morten Flindt Larsen, København K, 1/6 2019, 03:22 (2071 dage siden) @ Steen Nielsen
I plejer at være uhyggelig skarpe derude bag skærmene
Hvilken bane ville idag være fyldt 135 år
Hejsa,
Det ville Assensbanen. Banen åbnede 1. juni 1884. Der var ingen officiel indvielse.
af Steen Nielsen , 5600 Faaborg, 1/6 2019, 22:40 (2070 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Tja den var alt for let at gætte.
Må man spørge hvad det er der styrer om en bane bliver indviet i "pomp og pragt" eller stort set ingenting ?
Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane "ONFJ" havde jo besøg af Kongen
af Morten Flindt Larsen, København K, 1/6 2019, 22:53 (2070 dage siden) @ Steen Nielsen
Tja den var alt for let at gætte.
Må man spørge hvad det er der styrer om en bane bliver indviet i "pomp og pragt" eller stort set ingenting ?
Odense-Nørre Broby-Faaborg Jernbane "ONFJ" havde jo besøg af Kongen
Tjah. Muligvis "banemæthed", politiske forhold som fx "visnepolitikken", lokale ildsjæle og kongehusets gøremål andre steder, af og til i indbyrdes kombinationer. Det afhænger af den konkrete bane. Der var fx ikke megen festivitas, da Snoghøj - Taulov strækningen åbnede; man var sure lokalt i Fredericia.
af UTJ, 3/6 2019, 04:26 (2069 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
At deltage i en baneåbning er et politisk instrument. Nogle gange styret af egnspolitiske og landspolitiske markeringer, nogle gange af forbindelser til initiativtegere og aktionærkreds. Intet der kan stilles op på en formel.
Der var da kongevogn mm i 1984, så på lidt efterbevilling blev Assensbanen fejret lidt, omend man vist ikke kan sige at den er lige så fin på den mere som andre "højhastighedsbaner" med dieselos-pulsende IC3-tog der kører med svimlende 1930'er fart over Sjælland.
af Steen Nielsen , 5600 Faaborg, 3/6 2019, 09:29 (2069 dage siden) @ UTJ
Tak for jeres kommentarer. Lidt tilfældighedernes spil som med så mange andre ting her i livet
af Morten Flindt Larsen, København K, 3/6 2019, 09:33 (2069 dage siden) @ Steen Nielsen
Tak for jeres kommentarer. Lidt tilfældighedernes spil som med så mange andre ting her i livet
Hejsa,
Der er kun to ting, som er absolut sikre her i livet: døden og skatterne.
af Steffen Dresler, 3/6 2019, 11:27 (2069 dage siden) @ Steen Nielsen
God middag til alle
Jeg har tænkt lidt over dit spørgsmål vedr. festligholdelse af et banestykke i anledning af jubilæum mv. og er kommet til den konklusion, at det NU absolut er tilfældighedernes spil.
HVIS det er et banestykke, der har haft historisk betydning i mere end en betydning som København-Roskilde havde det i 1947 med 100 års dagen for jernbanerne, havde det jo dengang statens (DSB) interesse. Og så var tiden en anden, der var næsten ingen anden mulighed for at rejse. Det næste store jubilæum var jo så i 1997, hvor landets jernbaner alt i alt blev fejret med udstillinger (Tivoli) og det ovenikøbet med en mere officiel 3 binds bogudgivelse samt ikke at forglemme jubilæumskørsler. Det bliver så spændende om der bliver afholdt et 225 års jubilæum i 2022! Næppe i en så stor udstrækning, da den (DSB) der har den største interesse, muligvis har fået stækket vingerne endnu mere ved privatisering, altså også økonomisk, vi får se!
Og netop det private/klub er jo årsagen til at mange mindre banestykker gennem tiderne er blevet fejret med en køretur af enten en af klubberne eller det dengang værende DSB Damp/Museumstog. Og som regel i samarbejde med de lokale handelsstands- eller turistforeninger. Og hvis IKKE de har haft en interesse og inviteret ”noget kørende” eller omvendt, ingen fejring.
For et par år siden var det så den fynske hovedbane. Igen var det mere det lokale (med Danmarks Jernbanemuseum i Odense) der stod for fejringen og udgivelse af et skrift. Altså nogle ildsjæle der slog sig sammen.
Så jeg tror helt sikkert på, at i fremtiden er ”officielle fejringer” private. ”Åh, herre gud, det er jo bare en jernbane”, ligesom et motorvejsstykke ikke bliver fejret mere. Nævnt, ja, men fejret næppe. Og dybest set har man (generelt) jo ret i den antagelse. Det skal der nogle lokale foreninger i samarbejde med en klub til at gøre!!
Det eneste der kan og bliver officielt er noget NYT, som Ringstedbanen og senere den nye Storstrømsbro (kom i gang med at fotografere, det ER startet). Åhh jo, hvis det lykkedes efter lokalt pres at oprette/genoprette en total ligegyldig station for forsinkelse af landstrafikken, skal den nok blive fejret af borgmesteren og den/de politiske MF´er, der fik det gennemført, men det er jo en anden historie .
Fortsat god dag.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af UTJ, 3/6 2019, 13:21 (2069 dage siden) @ Steffen Dresler
.......Det bliver så spændende om der bliver afholdt et 225 års jubilæum i 2022! Næppe i en så stor udstrækning, da den (DSB) der har den største interesse, muligvis har fået stækket vingerne endnu mere ved privatisering, altså også økonomisk, vi får se!
.
Årene går godt nok hurtigt i det nye årtusinde. mon ikke snart vi kommer til jernbanernes 300 års jubilæum
af Steffen Dresler, 3/6 2019, 13:42 (2069 dage siden) @ UTJ
Århhhh!
Det var den p.t. politisk korrekte regnemaskine jeg anvendte, den der automatisk forhøjer tallene. Nu er den nulstillet og burde vise det korrekte tal som 175 års jubilæet
af UTJ, 3/6 2019, 14:33 (2069 dage siden) @ Steffen Dresler
Fedt, du kan blive konsulent i Finansministeriet. Gad vide om de ikke snart indfører akkumulerede jubilæumsår i det offentlige.