Piet Van Deurs: Hvad er det ?
Ja hvilken funktion har denne kontakt haft ?
Sidder på hovedbygningen på Nørre-Aaby station.
Ja hvilken funktion har denne kontakt haft ?
Sidder på hovedbygningen på Nørre-Aaby station.
Ja hvilken funktion har denne kontakt haft ?
Sidder på hovedbygningen på Nørre-Aaby station.
Hej!
Det må være en "færdigmelder" (eller hvad det nu var, sådan en hed) - en kontakt, som togpersonalet betjente som signal til stationsbestyreren (her vel den på FC siddende) om, at arbejdet ved toget var slut, og at man var klar til at afgå, dvs. at der kunne stilles signal. Jeg har selv med veterantog flere gange betjent de tilsvarende på Århus H.
Georg kan med sikkerhed forklare mere - og han har nok også billeder
Mon ikke også Thomas på ex-godsbanegården i Ab har nogle erindringer fra sin tidligste banetid ...?
vh
LH
Mon ikke også Thomas på ex-godsbanegården i Ab har nogle erindringer fra sin tidligste banetid ...?
Jo, det ligner absolut en "færdigmelder"; men dem kender jeg kun fra Københavns Hovedbanegård og Aarhus H (og Korsør måske?). Jeg mindes ikke at have set dem i f. eks. Fredericia eller Aalborg for den sags skyld. Det hører med til dén historie, at jeg kun var på skinnerne 1980-1986, og jeg har, som jeg husker det, aldrig været tjenstgørende i et tog, der skulle standse i Årup.
Hvis det er en færdigmelder i Årup, må den være omtalt i togplan 8 eller andre steder - tænker jeg.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"
Mon ikke også Thomas på ex-godsbanegården i Ab har nogle erindringer fra sin tidligste banetid ...?
Jo, det ligner absolut en "færdigmelder"; men dem kender jeg kun fra Københavns Hovedbanegård og Aarhus H (og Korsør måske?). Jeg mindes ikke at have set dem i f. eks. Fredericia eller Aalborg for den sags skyld. Det hører med til dén historie, at jeg kun var på skinnerne 1980-1986, og jeg har, som jeg husker det, aldrig været tjenstgørende i et tog, der skulle standse i Årup.
Hvis det er en færdigmelder i Årup, må den være omtalt i togplan 8 eller andre steder - tænker jeg.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"
Hej igen!
Jeg tænkte nok, at du kunne bidrage, Thomas
Fra min veteranbanetid - og i det hele taget - erindrer jeg nu også kun at have set sådanne kontakter i Århus og måske een eller to andre store stationer. Men i princippet kunne de vel også have været brugt på mindre, fjernstyrede stationer, om end en lille fynsk landstation ikke synes at være det mest oplagte sted.
Jeg bemærker, at kontakten bærer spor af en (noget oxideret) ekspanderende lim eller isolerings-/fugemasse, hvilket kunne antyde, at en elektriker eller sikringsmontør har haft den åbnet for ikke så mange år siden. Dette peger ikke mod, at det skulle være en færdigmelder, som må være gået ud af brug for længe siden.
Kan det evt. være en kontakt til tænding og slukning af perronlys ...? Men der er jo ingen til at betjene den slags nu til dags ...
vh
LH
Ja, nu er det sådan lige med at huske hvordan det var, det er jo mindst 30-40 år siden.
Det var sådan, at når der var foretaget bremseprøve eller ændret oprangering, skulle togføreren afgive færdigmelding til kommandoposten via færdigmeldingskontakterne. Aarhus havde dem og også Odense, i Fredericia gik det pr. radio og i Aalborg pr. telefon. Meldingerne kom efterhånden pr. radio alle steder.
I Aarhus var de anbragt på hver side af trappenedgangen, på hver side af kioskerne samt på begge stolper ved Aarhus H skiltet, i spor 1 var der også et par stykker jeg husker ikke lige hvor de sad.
Fungerende havde færdigmeldelamperne øverst til højre på tavlen med knapper.
Århus H stationsbestyrerens tavle med knapper for ind- udkørsel færdigmelding sporisolering m v.
Til venstre for knapperne blev der i forbindelse med fjernstyringen mod Brabrand indsat en graveret sportavle der viste bl.a vesnstresporsignaler m m.
Her min gamle ven og kollega otas Alf B Sillesen der er fungerende og overportør Leon Christiansen ved det gamle type LME 1929 anlæg i post 5 Århus H i 1977.
M v h
Georg
Hvis det er en færdigmelder i Årup, må den være omtalt i togplan 8 eller andre steder - tænker jeg
Jeg har kigget i togplan 8 og andre togplaner og SR og ingen steder står færdigmeldingskontakter nævnt - heller ikke dem i København, Aarhus og Odense.
Til gengæld er jeg kommet i tanke om, at dem i København også blev brugt “til det modsatte”: Ved ankommende tog at underrette stationsbestyreren om, at toget var tømt for passagerer, dørene lukkede, slutlygterne slukket og at toget kunne bortrangeres.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Du skal have fat i togplan 13b (1973) Thomas. "Meldinger, Særlige bestemmelser, herunder om, i hvilke tog bremseprøve forestås af togpersonalet".
M v h
Georg
Du skal have fat i togplan 13b (1973) Thomas. "Meldinger, Særlige bestemmelser, herunder om, i hvilke tog bremseprøve forestås af togpersonalet".
M v h
Georg
Kære Georg
Tak!
Jeg har kigget i min beskedne samling af togplan 13, som den hed pr. 28. maj 1967 og heri er nævnt en række stationer, men ikke Årup. Men man kan jo gætte på, at færdigmeldingskontakten i Årup har været i brug på et andet tidspunkt end 1967 hhv 1973. Jeg lurer på, om det kan have en eller anden sammenhæng med den lidt atypiske placering af overhalingssporet i Årup?
Bedste hilsner
Thomas
Jeg har kigget i min beskedne samling af togplan 13, som den hed pr. 28. maj 1967 og heri er nævnt en række stationer, men ikke Årup. Men man kan jo gætte på, at færdigmeldingskontakten i Årup har været i brug på et andet tidspunkt end 1967 hhv 1973. Jeg lurer på, om det kan have en eller anden sammenhæng med den lidt atypiske placering af overhalingssporet i Årup?
Men, kære Thomas, har ThR ikke skrevet, at kontakten "sidder på hovedbygningen på Nørre-Aaby station"?.
Bedste hilsener
Niels
Men, kære Thomas, har ThR ikke skrevet, at kontakten "sidder på hovedbygningen på Nørre-Aaby station"?.
Kære Niels
Jo, det er da det, han har. Tak for korrektionen. Jeg "tænker" videre.
Efterhånden som Fyn blev fjernstyret, blev der udgivet særlige sikkerhedsbestemmelser for strækningen. Jeg har vist en, der dækker Nyborg-Tommerup. Blev der mon udgivet en, der senere havde mere af Vestfyn med, og står der mon noget om Nørre-Aaby i den?
Bedste hilsner
Thomas
Af "SIKKERHEDSBESTEMMELSER for TOGGANGENS AFVIKLING på den fjernstyrede strækning NYBORG H - MIDDELFART" (København 1961) fremgår bl.a.
"På understationerne er anbragt faste lysafgangssignaler, der for tog ad gennemkørselssporene normalt tændes automatisk af det indkørende tog [...]
Ved brug af trykknap på sportavlen kan stationens personale dog hindre den automatiske tænding eller slukke lysafgangssignalet, såfremt stationen af ekspeditionsmæssige grunde (f eks stor godsudveksling) ønsker at tilbageholde toget."
Der henvises ganske vist til sportavlen, men kan det tænkes at funktionen er flyttet ud?
Kan det evt. være en kontakt til tænding og slukning af perronlys ...? Men der er jo ingen til at betjene den slags nu til dags ...
Det er også foreslået andet steds, så den bliver nok arkiveret som sådan
Stor tak for hjælpen og alle indlæg
Kan det evt. være en kontakt til tænding og slukning af perronlys ...? Men der er jo ingen til at betjene den slags nu til dags ...
Det er også foreslået andet steds, så den bliver nok arkiveret som sådan
Stor tak for hjælpen og alle indlæg
Kære Thomas
Jeg sover ikke roligt i nat. Selv hvis den "kun" havde været til perronlys, ville den have været omtalt et eller andet sted.
Bedste hilsner
Thomas
Af "SIKKERHEDSBESTEMMELSER for TOGGANGENS AFVIKLING på den fjernstyrede strækning NYBORG H - MIDDELFART" (København 1961) fremgår bl.a.
"På understationerne er anbragt faste lysafgangssignaler, der for tog ad gennemkørselssporene normalt tændes automatisk af det indkørende tog [...]
Ved brug af trykknap på sportavlen kan stationens personale dog hindre den automatiske tænding eller slukke lysafgangssignalet, såfremt stationen af ekspeditionsmæssige grunde (f eks stor godsudveksling) ønsker at tilbageholde toget."Der henvises ganske vist til sportavlen, men kan det tænkes at funktionen er flyttet ud?
Ikke nødvendigvis ...
Men "nogen" skulle jo så tænde lysafgangssignalet (igen), når udvekslingen af gods/rejsegodt/passagerer var afsluttet - ellers ville toget jo blive holdende, uanset nok så mange blinkende PU'ere. Så måske er det tænding af afgangssignalet, kupenøglekontakten på perronen har været brugt til, betjent af enten stationens personale eller togpersonalet.
Men hvis det er forklaringen, undrer det mig stadig, at kontakten tilsyneladende har været åbnet derpå lukket og "forseglet" igen (måske fordi sikringsmontøren havde tabt et par af skruerne) for ikke alt for mange år siden …
vh
LH
Af "SIKKERHEDSBESTEMMELSER for TOGGANGENS AFVIKLING på den fjernstyrede strækning NYBORG H - MIDDELFART" (København 1961) fremgår bl.a.
"På understationerne er anbragt faste lysafgangssignaler, der for tog ad gennemkørselssporene normalt tændes automatisk af det indkørende tog [...]
Ved brug af trykknap på sportavlen kan stationens personale dog hindre den automatiske tænding eller slukke lysafgangssignalet, såfremt stationen af ekspeditionsmæssige grunde (f eks stor godsudveksling) ønsker at tilbageholde toget."Der henvises ganske vist til sportavlen, men kan det tænkes at funktionen er flyttet ud?
Ikke nødvendigvis ...
Men "nogen" skulle jo så tænde lysafgangssignalet (igen), når udvekslingen af gods/rejsegodt/passagerer var afsluttet - ellers ville toget jo blive holdende, uanset nok så mange blinkende PU'ere. Så måske er det tænding af afgangssignalet, kupenøglekontakten på perronen har været brugt til, betjent af enten stationens personale eller togpersonalet.Men hvis det er forklaringen, undrer det mig stadig, at kontakten tilsyneladende har været åbnet derpå lukket og "forseglet" igen (måske fordi sikringsmontøren havde tabt et par af skruerne) for ikke alt for mange år siden …
Kontakten er sejlivet. Den sad der også for knap 41 år siden 19. oktober 1978:
Nørre-Åby station set mod øst 19. oktober 1978. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"
Der må være en med en kupénøgle, der kan prøve at dreje kontakten og se, om der sker noget
Af "SIKKERHEDSBESTEMMELSER for TOGGANGENS AFVIKLING på den fjernstyrede strækning NYBORG H - MIDDELFART" (København 1961) fremgår bl.a.
"På understationerne er anbragt faste lysafgangssignaler, der for tog ad gennemkørselssporene normalt tændes automatisk af det indkørende tog [...]
Ved brug af trykknap på sportavlen kan stationens personale dog hindre den automatiske tænding eller slukke lysafgangssignalet, såfremt stationen af ekspeditionsmæssige grunde (f eks stor godsudveksling) ønsker at tilbageholde toget."Der henvises ganske vist til sportavlen, men kan det tænkes at funktionen er flyttet ud?
Ikke nødvendigvis ...
Men "nogen" skulle jo så tænde lysafgangssignalet (igen), når udvekslingen af gods/rejsegodt/passagerer var afsluttet - ellers ville toget jo blive holdende, uanset nok så mange blinkende PU'ere. Så måske er det tænding af afgangssignalet, kupenøglekontakten på perronen har været brugt til, betjent af enten stationens personale eller togpersonalet.
Var Nørre-Åby ikke en VM-station? Der burde ikke være en lokal sportavle her. Var der lysafgangssignaler på VM-stationer?
Der var ikke lysafgangssignaler på VM-stationer og heller ikke i Nørre Åby
Der var ikke lysafgangssignaler på VM-stationer og heller ikke i Nørre Åby
OK - så hælder jeg mest til teorien om perronlyset (i øvrigt min egen )
Men jeg har sendt en forespørgsel til en god bekendt, der helt sikkert kender nogen, der ved besked - ja, som måske endda selv har haft kontakten åbnet ...
Vi afventer fortsat gådens endelige løsning.
vh
LH
Mon ikke jeg skal få prøvet det af, her en af de næste dage. Det kan være jeg skal tage et kig i tegningerne også, det kan jo være, at jeg støder på noget interessant. Hvis det er tilfældet, skal Jeg nok vise til det d'herrer.
Min hypotese er, at man ikke sætter en færdigmeldingskontakt op i Nørre-Åby, uden at det et eller andet sted er beskrevet, hvordan og hvornår, den skal betjenes.
Problemet opstår, hvis den kun har været i brug i en kort periode, og derfor måske kun er beskrevet i en af togplanerne i samme tilsvarende korte periode. Hvis lige præcis dén togplan så ikke er bevaret for eftertiden, ja så bliver det svært.
Eller endnu værre: Forholdet er kun beskrevet i et cirkulære, der kun er fordelt til togpersonalet og den stationsbestyrer, der var involveret i færdigmeldingkontaktens funktion. Så bliver det for alvor rigtig svært. Jeg tror dog mest på, at vi finder den i en togplan eller nogle sikkerhedsbestemmelser.
Herudover: Hvornår blev Nørre-Åby nedlagt som togfølgestation? Når jeg kigger i diverse tjenestekøreplaner, ser det ud til at være sket senere end 1961, der er angivet som årstal for sikkerhedsbestemmelsernes udgivelse. I tjenestekøreplanen er Nørre-Åby angivet som togfølgestation + hvid trekant. De øvrige stationer omkring den er anført som togfølgestationer uden hvid trekant. Hvorfor den forskel og kan færdigmeldingskontakten have noget med det at gøre?
Endelig virker det amatøragtigt, at en sikringsmontør eller lignende har lukket færdigmeldingskontakten med isoleringsskum. Det lugter langt væk af ekstern eller privat klamp.
Det bliver spændende at se, hvad Reinholdt kan finde.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Endelig virker det amatøragtigt, at en sikringsmontør eller lignende har lukket færdigmeldingskontakten med isoleringsskum. Det lugter langt væk af ekstern eller privat klamp.
Ikke helt enig.
Hvis den dims har siddet i 40 år eller deromkring, så kan de skruer være ganske rustne. I min optik er der stor chance for at de er knækket ved demontage og vel får du låget af, men der sidder lige en stump.....
Bevares, man kan da godt bruge timer på at bakse sådan nogle stumper ud for at redde gevindet; men altså. Det har folk næppe tid til - uanset om det er BDK eller andre. Hvis den ellers er vandtæt og næppe ret brugt - den er tydeligvis et mystrium - jamen, hvormeget tid skal man bruge på sådan en dims?
Mon ikke jeg skal få prøvet det af, her en af de næste dage. Det kan være jeg skal tage et kig i tegningerne også, det kan jo være, at jeg støder på noget interessant. Hvis det er tilfældet, skal Jeg nok vise til det d'herrer.
Jeg har kigget på tegningerne for Nørre Aaby, og hverken den indvendige eller den udvendige kabelplan fortæller nogen omkring kontakten, i hvert fald ikke noget jeg kan finde.
Angående nedlæggelsen af Nørre Åby som togfølgestation:
For godt 40 år siden traskede jeg rundt i den kondemnerede stationsbygning i Kavslunde og fandt en plan for ibrugtagning af de nye sikringsanlæg og linjeblokken på Vestfyn. Dokumentet oplyser, at de nye sikringsanlæg i Kavslunde og Nørre Åby, det forlængede overhalingsspor i Kavslunde, det automatiske bomanlæg for overkørsel 167 på Kavslunde station, fjernstyringsanlægget på Ejby station og linjeblokanlægget Ejby-Middelfart-Ejby ibrugtoges 6. december 1962.
Det betyder, at Nørre Åby fra samme deto nedlagdes som togfølgestation og overgik til at være billetsalgssted med sidespor indrettet for op- og aflåsning fra FC Odense.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Angående nedlæggelsen af Nørre Åby som togfølgestation:
For godt 40 år siden traskede jeg rundt i den kondemnerede stationsbygning i Kavslunde og fandt en plan for ibrugtagning af de nye sikringsanlæg og linjeblokken på Vestfyn. Dokumentet oplyser, at de nye sikringsanlæg i Kavslunde og Nørre Åby, det forlængede overhalingsspor i Kavslunde, det automatiske bomanlæg for overkørsel 167 på Kavslunde station, fjernstyringsanlægget på Ejby station og linjeblokanlægget Ejby-Middelfart-Ejby ibrugtoges 6. december 1962.
Det betyder, at Nørre Åby fra samme deto nedlagdes som togfølgestation og overgik til at være billetsalgssted med sidespor indrettet for op- og aflåsning fra FC Odense.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen
Kære Ole
Fornem info!
I tjenestekøreplan II gyldig fra 26. maj 1963 er Nørre-Åby i konsekvens deraf, opført som B & S.
Bedste hilsner
Thomas
Af "SIKKERHEDSBESTEMMELSER for TOGGANGENS AFVIKLING på den fjernstyrede strækning NYBORG H - MIDDELFART" (København 1961) fremgår bl.a.
"På understationerne er anbragt faste lysafgangssignaler, der for tog ad gennemkørselssporene normalt tændes automatisk af det indkørende tog [...]
Ved brug af trykknap på sportavlen kan stationens personale dog hindre den automatiske tænding eller slukke lysafgangssignalet, såfremt stationen af ekspeditionsmæssige grunde (f eks stor godsudveksling) ønsker at tilbageholde toget."Der henvises ganske vist til sportavlen, men kan det tænkes at funktionen er flyttet ud?
Står der noget særligt om Nørre-Åby i nævnte sikkerhedsbestemmelser?
Sikkerhedsbestemmelserne er udgivet i 1961; men Nørre-Åby bliver først nedlagt som togfølgestation 6. december 1962. Jeg kan frygte, at der i den anledning måske er udsendt en rettelse til sikkerhedsbestemmelserne, og at det måske er i den rettelse, vi kan finde noget om færdigmeldingskontakten?
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Af "SIKKERHEDSBESTEMMELSER for TOGGANGENS AFVIKLING på den fjernstyrede strækning NYBORG H - MIDDELFART" (København 1961) fremgår bl.a.
"På understationerne er anbragt faste lysafgangssignaler, der for tog ad gennemkørselssporene normalt tændes automatisk af det indkørende tog [...]
Ved brug af trykknap på sportavlen kan stationens personale dog hindre den automatiske tænding eller slukke lysafgangssignalet, såfremt stationen af ekspeditionsmæssige grunde (f eks stor godsudveksling) ønsker at tilbageholde toget."Der henvises ganske vist til sportavlen, men kan det tænkes at funktionen er flyttet ud?
Står der noget særligt om Nørre-Åby i nævnte sikkerhedsbestemmelser?
Sikkerhedsbestemmelserne er udgivet i 1961; men Nørre-Åby bliver først nedlagt som togfølgestation 6. december 1962. Jeg kan frygte, at der i den anledning måske er udsendt en rettelse til sikkerhedsbestemmelserne, og at det måske er i den rettelse, vi kan finde noget om færdigmeldingskontakten?
Ikke at det betyder alverden: Som jeg læser nedenstående bliver Nørre-Åby nedlagt som togfølgestation 9. december 1962. Det kan selvfølgelig godt være sket allerede 6. december 1962, for man har formentlig rendt ret meget rundt den weekend torsdag-søndag, for at få fjernstyringen bragt på plads.
Vi kan også læse i nedenstående, at de særlige sikkerhedsbestemmelser Nyborg-Middelfart ophører pr. 9. december 1962 og optages som generelle bestemmelser i et bilag til SR.
Jeg vil derfor mene, at vi skal lede efter færdigmeldingskontakten i Nørre-Aaby i togplan 13 mellem 1962 og 1967.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med bogen "Randers-Aalborg: Jernbanen i Støvring gennem 150 år 1869-2019"
Meddelelser fra Generaldirektoratet. Arkiv: Danmarks Jernbanemuseum/Thomas Boberg Nielsen.
Kan kontakten være brugt til tænding/slukning af pladsbelysning ved læssesporet, der blev bevaret efter ibrugtagning af fjernstyringen ?.
Mvh.
Poul.
Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.
Læs mere