Billeder fra en svunden tid

af Georg Schmidt, 19/3 2019, 12:04 (2145 dage siden) @ zumbach

[image]”København Express”, Dybbølsbro, 1955. Toget kørte fra København H over Gedser–Grossenbrode Kai til Hamburg-Altona. Materiellet var de tyske VT08.5+VM08.5+VS08.5 bygget 1952-54. De havde 108 siddepladser, og førte kun 1. klasse. Dette materiel blev senere erstattet af VT12.5+ VM12.5+ VS12.5, der i 1968 fik nye numre 612.5+912.5+912.6. På billedet er styrevognen forrest mod Gedser, og man aner det karakteristiske vingehjul på fronten.

I forbindelse med VT 08 har jeg en lille historie som Wienecke fortalte mig, om en dag de havde haft nedbrud på VT 08 og hvor "København Express" skulle fremføres som damptog.
E 968 var i perioden 5/1-6/4 1955 udlånt fra 2. distrikt til depotet i Gedser, hvor den mest var reservemaskine, men også af og til blev indsat i E-turen i Gedser -tur 33- hvor ellers E 988, 990. 993 og 995 kørte.

Den 21/3 1955 tog 110: E 968 2 vogne belastning 74 tons.
Gedser afg. 12.15
København H ank. 14.25

Lidt om turen:
Oh-Vo på 7 minutter efter stop
Vo-Næ på 16 minutter
Næ-Rg på 21 minutter
Rg-Ro på 20 minutter.

Herunder fra tjenestekøreplan 1A fra 3/10 1954.
[image]
[image]

Den 21/3 1955 tog 111: E 968 3 vogne belastning 111 tons.
Kh afg. 16,45
Ro pass 17.08
Rg pass 17,29
Næ pass 17.47
Vo pass 18.05 efter stop 1 min.
Nf pass 18.25
Ge ank 18.45 efter stop foran Gedser.
[image]
[image]

I øvrigt tak for skønne billeder.

M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Danske privatbaner

Læs historien om:
Langelandsbanen
Ambulancetoget holder klar
Ambulancetoget holder klar

Denne artikel stammer fra bogen ´Eventyret om Jernbanen´ af J. Fr. Lawaetz, Jespersen og Pios Forlag 1935. Den handler om, hvad der sker når alarmen lyder over Godsbanegården og hjælpetoget rykker ud med hjælpevogne, redningsvogne og ambulancevogne.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak