Frihavnen 1955
Vedlagte billede er fra Ingeniøren nr. 18 - 1955, http://www.e-pages.dk/ingarkiv/5776/116
Har der virkelig været så mange spor i Frihavene (historiske kort er ikke så informative på dette område)
- Christian
Vedlagte billede er fra Ingeniøren nr. 18 - 1955, http://www.e-pages.dk/ingarkiv/5776/116
Har der virkelig været så mange spor i Frihavene (historiske kort er ikke så informative på dette område)
- Christian
Kære Christian
Frihavnen var "plastret til" med jernbanespor og havde jo ovenikøbet sit eget jernbaneselskab for rangering (se under privatbaner KFA) og jeg mener at det viste kort passer aldeles udmærket. Hver kaj havde sit spor, det vil sige et på hvert side af varehusene. Du havde jo også spor ud til Østre gasværk samt selvfølgelig overlevering til DSB ved Kastellet/Østerbro.
Prøve at se vedhæftede tegning, der må være fra omkring forrige, forrige århundredeskifte. Det viser på udmærket vis de talrige sporforbindelser. Jeg er tilgengæld ikke helt sikker på alle de bygningsværker mod syd (venstre) og i de store fabriksbygningsværker i den nordlige del af frihavnsområdet. Tror det kan være de fremtidige eller planlagte tanker om anvendelsen af området. Det er de bygninger omkring Redmolen/Skudehavnen.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Hej Christian,
Her er lidt fra Frihavnen i 1985: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=40955 - bemærk også indlæggets links.
M.v.h.
Niels
Vedlagte billede er fra Ingeniøren nr. 18 - 1955, http://www.e-pages.dk/ingarkiv/5776/116
Har der virkelig været så mange spor i Frihavene (historiske kort er ikke så informative på dette område)
Der har været ca. 20 km spor i det gamle frihavnsområde.
Kære Steffen, Niels og Morten.
Mange tak for jeres svar - jeg må igang med at studere emnet nærmere; det er jo et interessant område.
Mvh Christian
Her er et af de ældste kort over Frihavnen - det stammer fra 1896:
Det er i den lille bog "Copenhagen and its Free Port", Gads Forlag 1896:
Ud over disse oprindelige spor tilkom der med tiden rigtigt nok en masse andre, for eksempel var der inde i hjørnerne af Nordbassinet bittesmå drejeskiver, der lige kunne rumme én Q-vogn. Sporene fulgte så kajkanten, hvor vognene givetvis har været trukket af heste/skubbet med håndkraft. Indtil ca. år 2000 kunne man stadig i vejbelægningen ane, hvor disse drejeskiver havde ligget.
Det stemmer også, som Steffen skriver i et af indlæggene, at der ikke var store fabrikker i den nordlige del af Frihavnen. Her lå der lagre, haller m.v., blandt andet var der et stort krydderilager, ligesom Frihavnens Mønstringsbygning ("arbejdsformidling") lå her. Nordisk Film havde, så vidt jeg husker, også lokaler her - ligesom Riffelsyndikatet lå her, indtil det røg i luften. Og så var der kulbanen til Østre Gasværk. Det er i år 50 år siden, at den blev nedlagt. I Spor og baner nr. 44 er der en artikel om netop ØG.
Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg
Jeg har dette kort over Frihavnen, som jeg antager er fra ca 1950-55, hvor man kan se hvor omfattende spornettet var den gang:
Kortet har hængt i Frihavnsstationen, og har desværre lidt lidt overlast i forbindelse med ombygning af Frihavnsstationen i 1985-86.
--
Christian Brun
Fire sene aftener med ændringer på et tog fra Fredericia til Esbjerg
Aftener og nætter med ændringer mellem København H og Kalundborg
To aftener med Togbus for to tog mellem Padborg og Flensborg
Nætter og tidlige morgener med ændringer mellem København H, Køge og Næstved
Aftener med ændringer mellem København H, Næstved og Nykøbing F - Togbusser Vordingborg - Nykøbing F