Sabotage i Odense (8 arkivfotos og ?)

af Niels Munch, 27/2 2019, 14:20 (2100 dage siden)

Go' eftermiddag i Forum,

Jeg surfede på "sabotage" og faldt i Frihedsmuseets (FHM) fotosamling over sabotagen af vandtårn og pumpehus ved remisen i Odense den 31.03.1945:

[image]Fotograf: Erik Jørgensen, Odense. FHM Fil-ID: 180095.

Denne sabotagehandling er ikke specifikt nævnt i bogen "Daglige beretninger om begivenheder under den tyske besættelse (fra januar 1944 til maj 1945)" ud over, at der i marts-april 1945 var en god del sabotageaktivitet på det fynske jernbanenet.

DJMs Vandtårnsliste siger om vandtårnet i Odense: Vandtårn ved Maskindepot, DSB 1911. Helmuret jysk-fynsk type. Højt, rundt tårn med rundt, muret beholderhus med små rundbuevinduer og lavt pyramidetag. Vandtårnet sabotagesprængt 31.3.-1.4.1945. Nyt vandtårn blev etableret i f.m. byggeriet af den nuværende remise i 1949/50.

På FHM findes flere fotos fra begivenheden (klik på Fil-ID for at downloade billeder i stor udgave):

[image]FHM Fil-ID: 180051.

På billedet ses t.v. privatbanemateriel, en personvogn med blafrende gardiner gennem indblæste vinduer og en altangangsvogn. Fjernt i billedmidte et tysk lokomotiv med Wagner-Windleitbleche (Steff), og yderst t.h. en molestreret rutebil, der ses nærmere på følgende fotos:

[image]FHM Fil-ID: 180046.

[image]FHM Fil-ID: 180043.

[image]FHM Fil-ID: 180038.

[image]FHM Fil-ID: 180044.

Rutebilen tilhører Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane (OKMJ) og er en lille Triangel, hvoraf banen i 1936-37 anskaffede 5 stk. (ref. "TRIANGEL" af Erland Egefors, Motorploven 2009, ISBN 978-87-91427-21-3), og jf. dette prospekt:

[image]DfA prospekt.

Én af disse fik 1947 nyt karosseri; men bushistorikerne savner oplysning om, hvorvidt det drejer sig om "vandtårnsbussen", og om der evt. kan være tale om denne Triangel-bus:

[image]Foto fra Jægerhotellet i Korshavn på Fynshoved. Et lille selskab af mænd, kvinder og børn er opstillet ved en bus foran hotellet. Periode: 1935 - 1955. Arkiv: Kerteminde Egns- og Byhistoriske Arkiv - Nummer: B3219.


Måske denne gåde kan løses af vore Fyn-eksperter?


Bedste hilsener
Niels

Sabotage i Odense (8 arkivfotos og ?)

af Georg Schmidt, 27/2 2019, 15:58 (2100 dage siden) @ Niels Munch

Fra distriktets situationsmelding søndag d. 1/4 1945 kl. 8.30.
Odense Station:
Kl. 2020-22.20 sprængninger.
Post II vest styrtet sammen. Vandkran vest mellem spor 4 og 5 og vandkran øst mellem spor 4 og 5 ødelagt.
Vandtårnet ved remisen styrtet sammen, hvorved remisen blev beskadiget.
Signalbroen øst beskadiget.
Drejeskiven lettere beskadiget.
Endv. blev i privatbanernes remise 1 NFJ-maskine og 1 OMB-maskine beskadiget og 1 OKMJ-Rutebil ødelagt.
Trafikken ventes genoptaget kl. ca. 9.00.

M v h
Georg

Sabotage i Odense (+1 arkivfoto)

af Niels Munch, 19/3 2019, 10:52 (2080 dage siden) @ Georg Schmidt

Endv. blev i privatbanernes remise 1 NFJ-maskine og 1 OMB-maskine beskadiget og 1 OKMJ-Rutebil ødelagt.


Kære Georg,

Atter tak for dine oplysninger, til hvilke jeg kan føje dette foto fra Frihedsmuseets samlinger:

[image]Odense. Privatbaneremisen med 2 beskadigede lokomotiver, 31.03.1945. FHM Fil-ID: 180059.

OMB-lokomotivet til venstre, NFJs til højre.


Bedste hilsener
Niels

Sabotage i Odense (vedr. det tyske lokomotiv)

af Steffen Dresler, 27/2 2019, 16:47 (2100 dage siden) @ Niels Munch

God eftermiddag

Kære Niels, tak for tilliden

Som jeg ser på en forstørrelse af billedet ( http://beta.samlinger.natmus.dk/FHM/asset/180051 ) med det tilsyneladende tyske lokomotiv, er der vist ingen tvivl om, at det er en DR BR 50 i fredstidsudgave med store Wagner røgnedslagsplader, førerhus med dobbelte vinduer og udluftningsklapper i taget. Tenderen ser også "korrekt ud" som tilhørende en BR 50.
Så min umiddelbare konklusion må være en almindelig Deutsche Reichsbahn Baureihe 50 i fredstidsudgaven uden forenklinger.
Det passer iøvrigt også godt nok med andre billeder fra den fynske hovedbane, hvor der er fotograferet BR 50 bl.a. i Nyborg.

De resterende dele har jeg ikke forstand på og det er der jo andre der ved meget mere om.

Med venlig hilsen til alle

Steffen Dresler

Sabotage i Odense (8 arkivfotos og ?)

af Sydfyn, 27/2 2019, 18:23 (2100 dage siden) @ Niels Munch

Go' eftermiddag i Forum,

Jeg surfede på "sabotage" og faldt i Frihedsmuseets (FHM) fotosamling over sabotagen af vandtårn og pumpehus ved remisen i Odense den 31.03.1945:

[image]Fotograf: Erik Jørgensen, Odense. FHM Fil-ID: 180095.

Denne sabotagehandling er ikke specifikt nævnt i bogen "Daglige beretninger om begivenheder under den tyske besættelse (fra januar 1944 til maj 1945)" ud over, at der i marts-april 1945 var en god del sabotageaktivitet på det fynske jernbanenet.

DJMs Vandtårnsliste siger om vandtårnet i Odense: Vandtårn ved Maskindepot, DSB 1911. Helmuret jysk-fynsk type. Højt, rundt tårn med rundt, muret beholderhus med små rundbuevinduer og lavt pyramidetag. Vandtårnet sabotagesprængt 31.3.-1.4.1945. Nyt vandtårn blev etableret i f.m. byggeriet af den nuværende remise i 1949/50.

På FHM findes flere fotos fra begivenheden (klik på Fil-ID for at downloade billeder i stor udgave):

[image]FHM Fil-ID: 180051.

På billedet ses t.v. privatbanemateriel, en personvogn med blafrende gardiner gennem indblæste vinduer og en altangangsvogn. Fjernt i billedmidte et tysk lokomotiv med Wagner-Windleitbleche (Steff), og yderst t.h. en molestreret rutebil, der ses nærmere på følgende fotos:

[image]FHM Fil-ID: 180046.

[image]FHM Fil-ID: 180043.

[image]FHM Fil-ID: 180038.

[image]FHM Fil-ID: 180044.

Rutebilen tilhører Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane (OKMJ) og er en lille Triangel, hvoraf banen i 1936-37 anskaffede 5 stk. (ref. "TRIANGEL" af Erland Egefors, Motorploven 2009, ISBN 978-87-91427-21-3), og jf. dette prospekt:

[image]DfA prospekt.

Én af disse fik 1947 nyt karosseri; men bushistorikerne savner oplysning om, hvorvidt det drejer sig om "vandtårnsbussen", og om der evt. kan være tale om denne Triangel-bus:

[image]Foto fra Jægerhotellet i Korshavn på Fynshoved. Et lille selskab af mænd, kvinder og børn er opstillet ved en bus foran hotellet. Periode: 1935 - 1955. Arkiv: Kerteminde Egns- og Byhistoriske Arkiv - Nummer: B3219.


Måske denne gåde kan løses af vore Fyn-eksperter?


Bedste hilsener
Niels

Kære Niels
OKMJ anskaffede i 1936/37 kun tre Triangelvogne: M 507, 529 og 567.
De medtagne vogn er M 507 Triangel 1936 545821/2576. Vognen fik generator 15.10.1940. Resterne blev solgt i 1947.
Den vogn, der i 1948 fik nyt karosseri, var M 529 Triangel 1936 551820/2575. Solgt 1957,
M 4116 i Korshavn er Triangel 1936 545706/2581 købt af OKMJ 1941 fra DFA, solgt til DFA 1955.
venligste hilsener
Lars Viinholt

Sabotage i Odense (+1 foto & tak)

af Niels Munch, 27/2 2019, 19:47 (2100 dage siden) @ Niels Munch

Hermed mange tak for kommentarer og supplerende oplysninger, som har kastet lys over begivenheden!

Som en beskeden kvittering dette foto:

[image]OKMJ Austin DfA/Scandia i Kerteminde 27.02.1966 (foto: JB-P).

Rutebilen er en Austin DfA/Scandia af den type, som i "pænt antal" anskaffedes af privatbaner og andre busforetagender efter krigen.

Det må dreje sig om banens "bus 7", Austin CXB fra 1948, afmeldt august 1964, som er rapporteret set i Kerteminde i februar 1966, hvilket stemmer overens med JB-P's foto.


Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak