Avatar

Sabotage på uidentificeret station

af Morten Flindt Larsen, København K, 23/2 2019, 15:08 (2169 dage siden)

Hejsa,

Nedenstående to fotos vil jeg gerne kunne lægge op på jernbankilder.dk, men jeg savner strækningskendskab til at se, hvilken station det drejer sig om. Kan I genkende stedet, er der en chance for, at billedet kan dateres ud fra DSB's sabotagelister.

På forhånd tak for hjælpen!

M:-)rten


[image]
[image]

Sabotage på uidentificeret station

af G Rithmester, 24/2 2019, 13:31 (2168 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kan godt være Tim. Passer med sporforløb, granbevoksning og mejeri overfor stationen.

Avatar

Sabotage på uidentificeret station - IDENTIFICERET

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/2 2019, 02:59 (2167 dage siden) @ G Rithmester

Kan godt være Tim. Passer med sporforløb, granbevoksning og mejeri overfor stationen.


Jamen, det ER da Tim. Alt passer, inkl. årstiden. Den eneste sabotagesprængning på selve Tim station blev foretaget natten mellem den 18. og 19. april 1945, så billedet må være fra den 19., inden man gik i gang med at udbedre skaderne.

Billedet er nu at se på jernbanekilder.dk og jeg takker mange gang for din hjælp med identifikationen. :-) :-) :-)

Gode hilsner
M:-)rten

Avatar

Sabotage på uidentificeret station - IDENTIFICERET

af Ove Nygaard, 25/2 2019, 08:46 (2167 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kan godt være Tim. Passer med sporforløb, granbevoksning og mejeri overfor stationen.

Jamen, det ER da Tim. Alt passer, inkl. årstiden. Den eneste sabotagesprængning på selve Tim station blev foretaget natten mellem den 18. og 19. april 1945, så billedet må være fra den 19., inden man gik i gang med at udbedre skaderne.

Billedet er nu at se på jernbanekilder.dk og jeg takker mange gang for din hjælp med identifikationen. :-) :-) :-)

Gode hilsner
M:-)rten

Hej Morten.

Som "lokalkendt" på disse strækninger kan jeg bekræfte, at der er tale om Tim. Hvorvidt sabotagen er en "hilsen" til en "kendt person", som havde sin sidste fødselsdag den 20. april 1945, kan der kun gisnes om!:-( I foråret 1945 var jeg til konfirmation hos noget familie i Esbjerg, og rejsen med tog Holstebro - Esbjerg og retur blev "en lang affære", da vi ustandseligt blev afbrudt af, at vi skulle "i flyverskjul", da allierede fly angreb alt, hvad der rørte sig på disse kanter. Den traditionelle "suppe" var kold, da vi nåede frem til konfirmationsmiddagen, men vi fik da afleveret gaven!;-)


Gode, ukrigerigske, hilsener

O:-) ve af Erritsø


Gode hilsener

Ove af Erritsø

Sabotage på uidentificeret station - IDENTIFICERET

af Steffen Dresler, 25/2 2019, 15:00 (2167 dage siden) @ Ove Nygaard

God eftermiddag til alle

Kan ud fra en sabotageoversigt læse følgende:

19.4.1945 Tm-Uf Sprængning i sydsligste indgangssporskifte.

Når man ser på selve sabotagen virker den temmelig amatøragtig og håbløs, hvilket set fra sabotørernes side jo er ret forståligt. Frygtelig meget "krudt" ned i et hul, bum og et stort hul under skiftet. Kan hurtigt fyldes op, sporskiftet ikke ødelagt, men kan rettes ud og låses så sporet kan befares.
Hvis effekt skulle skinnerne og sporskiftets bevægelige dele ødelægges (skæres), f.eks. PE2 (formbart). Herved skulle der bruges tid og materialer til at få et nyt spor samt sporskiftet fremstillet, bragt frem og ilagt. Som nu fyldes trækkes ud og låses og brugbart i dette spor.
Men det er jo også nemt set i bagklogskabens evindelige lys og FREDSTID.

med venlig hilsen

Steffen Dresler

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere

DSB Q345

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak