Hvor er vi henne?
Dette er formodentlig en jernbanebro, og køretøjet er en dansk Centurion mark 5/1 Fra Holstebro (52.765) , kanonen er 84mm. Er der nogen, derved hvor vi befinder os?
Vi ved det desværre ikke.
Henrik & Mogens
af Mogens V., Esbjerg V., 16/2 2019, 14:33 (2176 dage siden)
Dette er formodentlig en jernbanebro, og køretøjet er en dansk Centurion mark 5/1 Fra Holstebro (52.765) , kanonen er 84mm. Er der nogen, derved hvor vi befinder os?
Vi ved det desværre ikke.
Henrik & Mogens
af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2019, 14:41 (2176 dage siden) @ Mogens V.
Dette er formodentlig en jernbanebro, og køretøjet er en dansk Centurion mark 5/1 Fra Holstebro (52.765) , kanonen er 84mm. Er der nogen, derved hvor vi befinder os?
Vi ved det desværre ikke.
Henrik & Mogens
Hejsa,
For mig ser brohovederne ser ikke umiddelbart danske ud, men det kan vel være en NATO-øvelse i et andet europæisk land.
af Steffen Dresler, 16/2 2019, 19:46 (2176 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Go´aften
Jeg kan ikke hjælpe direkte. Men det er ihvert tilfælde IKKE Oksbøl, Boris, Holstebro eller Næstved.
Kampvognen passer udseendemæssigt godt på slutningen af 1950´erne med 84 mm KN og KVG KMD med baret og vognen endnu ikke monteret med alt andet tingel-tangel.
Jeg KUNNE få den ide, at billedet MULIGVIS stammer fra den instruktionsfilm som Generalinspektøren for Pansertropperne i sin tid lavende med hensyn til passabilitet og overvindelse af hindringer for kampvogne. Indtalt af Claus Toksvig og bl.a. indspillet i områder i fredsforhold udlånt til civilbefolkningen
Det "træ" der ses i forgrunden er den bevægelige del (landfæste) af en "Fodfolks Stormspang". Oppustelige gummi blærerne der var fastgjort til en lille bro man kunne "storme" hen over.
Det billedet viser er problemet med IKKE at køre hurtigt frem i åen/floden, således at en bovbølge vasker 2. brink våd. For så kan det knibe for de efterfølgende vogne at komme over. Og 55 tons fastkørt bobslæde er TUNGT at hive op også for en "bjærger".
Desværre kan jeg ikke umiddelbart hjælpe mere. "65 slut".
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Dejligt med en rigtig materieltype her på siden
af re20000, 16/2 2019, 22:43 (2175 dage siden) @ Steffen Dresler
Det synes mig man forsøger at lægge op til åbning af et nyt forum: for gamle soldaterhistorier...
derefter må naturligt følge et forum for lystfiskerhistorier og senere et forum for scorereplikker.
Alle under en fælles overskrift der passende kunne lyde:" Den var SÅ stor!"
Nold
af Steffen Dresler, 16/2 2019, 23:38 (2175 dage siden) @ re20000
Næ, næ, Nold
Vi holder os skam til det jernbanemæssige og historiske i høj grad.
En jernbane har indsamlet en bro (de tomme landfæster) for mulig revision, hvilket medføre - i dette tilfælde - at passagerer kan benytte et af forsvarets køretøjer til at forsere vandløbet. Det KUNNE jo være før togbusserne, ik´?
Dem som ikke er så heldige at kunne afbenytte et køretøj, må så tage til takke med en storm spang.
Altså igen et tydeligt eksempel på, hvordan to statsinstitutioner i ældre tid kunne støtte og hjælper hinanden. Det går jo ikke mere p.g.a. privatiseringer og udliciteringer og her kommer det historiske ind.
Og spørgsmålet er jo så, hvilken bro (det jernbanemæssige) er indtaget for revision, ikke sandt
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Morten Flindt Larsen, København K, 16/2 2019, 23:47 (2175 dage siden) @ Steffen Dresler
NB: Dejligt med en rigtig materieltype her på siden
Hmpff! Alt efter Konge-Tigeren falder uden for det begreb.
af Steffen Dresler, 16/2 2019, 23:49 (2175 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Jamen, det er jo en sen epoke II model, så den kan vel gå an
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af Claus E. Hansen, 17/2 2019, 01:36 (2175 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Claus E. Hansen, 17/2 2019, 02:08
Off-topic; de dersens for få sene og enormt ressurcekrævende tyske epoke II kampvogne, kunne ikke måle sig med de over 50.000 amerikanske Shermanns i længden (ganske vist ikke i Europa alle sammen), samt engelske Typhoons og amerikanske P-47´ere med raketter. Og heldigvis for det.
Tilbage til billedet med jernbanebroen, der ser meget nedlagt ud. Hvor i landet blev nedlagte jernbanerområder brugt til militære øvelser? Varde-Grindsted? Eller i Nordtyskland?
Mvh
Claus
af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2019, 02:21 (2175 dage siden) @ Claus E. Hansen
Tilbage til billedet med jernbanebroen, der ser meget nedlagt ud. Hvor i landet blev nedlagte jernbanerområder brugt til militære øvelser? Varde-Grindsted? Eller i Nordtyskland?
Hvis kampvognen, som Steff skriver, passer udseendemæssigt godt på slutningen af 1950'erne, så er der endnu ikke så mange muligheder i Danmark. Det som får mig til at tro, at det måske ikke er Danmark, er konstruktionen af brohovederne (eller brofæsterne), der ser ud til at være støbt i beton med en slags "murkrone" øverst. Har den udformning overhovedet været benyttet i Danmark? Og vi skal vel frem til omkring 1. Verdenskrig, før man begynder at betonstøbe brokonstruktioner i Danmark?
af Henrik Jensen, 17/2 2019, 21:32 (2174 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
Er det sikkert, der er tale om en jernbanebro? Broen ser bred ud og der er et hak i midten af dækket, så broen ser ud til, hvis der er tale om en jernbanebro, at være dobbeltsporet. Dem er der ikke mange nedlagte af i Danmark, hverken i 50'erne eller nu.
Men på Farum øvelsesplads ved Sjællandske Ingeniørregiment var der anlagt to brofæster, som blev brugt til at øve broslagning. Hvis kampvognen var "jysk", kan den være på Randers øvelsesplads, som jeg ikke kender, men hvor jeg vil antage, at der har været et tilsvarende anlæg og dermed er vi et stykke udenfor forums område.
Med venlig hilsen
Henrik Jensen
af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2019, 21:45 (2174 dage siden) @ Henrik Jensen
Er det sikkert, der er tale om en jernbanebro? Broen ser bred ud og der er et hak i midten af dækket, så broen ser ud til, hvis der er tale om en jernbanebro, at være dobbeltsporet. Dem er der ikke mange nedlagte af i Danmark, hverken i 50'erne eller nu.
Men på Farum øvelsesplads ved Sjællandske Ingeniørregiment var der anlagt to brofæster, som blev brugt til at øve broslagning. Hvis kampvognen var "jysk", kan den være på Randers øvelsesplads, som jeg ikke kender, men hvor jeg vil antage, at der har været et tilsvarende anlæg og dermed er vi et stykke udenfor forums område.Med venlig hilsen
Henrik Jensen
Det kunne så passe med Hevring Skydeterræn og brofæster ved Hevring Å. Der ses mulige kandidater til stedet på Kraks 1954 luftfotos, inkl. den enlige busk.
af Futfar, Kajerød, 18/2 2019, 17:13 (2174 dage siden) @ Steffen Dresler
Desværre kan jeg ikke umiddelbart hjælpe mere. "65 slut".
Så ESK er gået på ENDEX, og er kørt til vartning.
NB: Dejligt med en rigtig materieltype her på siden
Så ganske rigtigt... Ikke overraskende, har du således tilbragt 'lidt tid' i Majestætens Tøj, i andet end at hænge under en aerodynamisk persondecelerator, der jo så ligeledes har sine øjeblikke af ubeskrivelig skønhed .