Avatar

Privatbanevogne udlejet til DSB

af Morten Flindt Larsen, København K, 12/2 2019, 16:49 (2187 dage siden) @ Steffen Dresler

Hovedleverandører af af tyske stenkul til Danmark under Besættelsen var den forholdsvis politisk neutrale Hugo Stinnes jr. i Muehlheim, Ruhr, som havde en dansk svigerfar, direktør Albert Jensen, Københavns Kul- og Koks-Kompagni. De tysje Stinnes-selskaber herunder KKKK og dets underselskaber var ejet af amerikanske banker, og Hugo Stinnes var ikke Parteigenosse. Ligeledes fik vi stenkul fra Rheinisch-Westfaehlische Kohlen-Syndikat via dets datterselskab Københavns Brændsels-Kompagni og dettes underselskaber. Både KKKK og KBK oprettede desuden olieselskaber, KKKK-Olie og Oliekompagniet "Rhenania" (ORA), som leverede ikke mindst dieselolie produceret af kul, om end det var meget små mængder, som kun lige kunne holde redningskorps, færger etc. i gang. Mængderne blev bestemt af Berlin og reduceredes i takt med Tysklands krigslykke. KBK og ORA blev konfiskeret af den danske stat efter krigen, Stinnes-selskaberne naturligvis ikke.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kongerejsen 1908
Kongerejsen 1908

I sommeren 1908 rejste Kong Frederik den 8., Dronning Louise og deres tre børn med tog til Jylland, hvor de besøgte en lang række byer. Lars Christensen har i Rigsarkivet fundet DSBs interne korrespondance, samt flere avisers dækning af begivenheden.

Læs mere

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak